2011-08-11, 10:50
Medlem
Person överkörd av tåg i Smedby (Kalmar)

Såg just att under gårdagen blev en person påkörd av ett tåg i Smedby.
Är det någon som har någon närmare information angående detta?

Vet inte om jag placerat det i rätt fack här.. så moderator får gärna flytta om det är fel.

Länk:
http://xn--blljus-jua.se/display.asp.../110810_kalmar
Citera
2011-08-11, 15:38
Moderator
rotadents avatar
M&J --► Olyckor och katastrofer

//Mod
Citera
2011-08-11, 16:47
Medlem
Jag satt händelsevis på det tåget, i första vagnen efter loket, men vet inget närmare om efterverkningarna. Letar själv efter information kring detta.

Förloppet var att det small till tämligen ljudligt, varefter tåget började bromsa. Trodde att vi hade kört över något skrot på rälsen bara, på grund av ljudet, men när lokföraren ropade på ombordpersonalen lät han ganska skakad. Då drog man slutsatsen att det mer sannolikt rörde sig om en människa, vilket lite senare bekräftas då konduktören meddelar att en person hade hoppat framför tåget. Om det var planerat eller en olyckshändelse vet jag inte.

Därefter var det stopp i 2 timmar med lämpligt pådrag, lokföraren kördes iväg och slikt, men med tanke på att det inte var lämpligt att lämna tåget och att bromssträckan säkerligen var över en kilometer så kunde jag inte se själva olycksplatsen.

Efter att brandkåren kommit och "sköljt av loket" så åkte vi vidare, med ny förare.

Hoppas att det bara var en olycka och att personen klarade sig, och hoppas att någon vet mer än jag. Vilket inte borde vara så svårt.
Citera
2011-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabRulle
Hoppas att det bara var en olycka och att personen klarade sig, och hoppas att någon vet mer än jag. Vilket inte borde vara så svårt.

Generellt sett är det sällan en olycka när en person blir påkörd av tåget, och det är än mer sällsynt att offret överlever.
Citera
2011-08-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimE
Generellt sett är det sällan en olycka när en person blir påkörd av tåget, och det är än mer sällsynt att offret överlever.

Mjo, det känns ju dessvärre sannolikt att du har rätt på båda fronterna. Särskilt med tanke på att tågöverfarten det rör sig om har ordentliga bommar. Och så hela grejen med lokavspolningen. Men man kan ju alltid hoppas, sådär lite naivt.
Citera
2011-08-11, 22:56
Medlem
bontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabRulle
Jag satt händelsevis på det tåget, i första vagnen efter loket, men vet inget närmare om efterverkningarna. Letar själv efter information kring detta.

Förloppet var att det small till tämligen ljudligt, varefter tåget började bromsa. Trodde att vi hade kört över något skrot på rälsen bara, på grund av ljudet, men när lokföraren ropade på ombordpersonalen lät han ganska skakad. Då drog man slutsatsen att det mer sannolikt rörde sig om en människa, vilket lite senare bekräftas då konduktören meddelar att en person hade hoppat framför tåget. Om det var planerat eller en olyckshändelse vet jag inte.

Därefter var det stopp i 2 timmar med lämpligt pådrag, lokföraren kördes iväg och slikt, men med tanke på att det inte var lämpligt att lämna tåget och att bromssträckan säkerligen var över en kilometer så kunde jag inte se själva olycksplatsen.

Efter att brandkåren kommit och "sköljt av loket" så åkte vi vidare, med ny förare.

Enligt ett vittne som min fru talade med idag så handlade det om ett godståg....Lustigt att du satt där då. Hur som helst, killen var ung, anlände med cykel som han ställde av för att därefter ställa sig framför tåget på bästa sändningstid. (fullt med vittnen då detta är själva centrum i byn) Han är stendöd. Ett självmord med andra ord. Till och med jag som är döv fattar när tåget kommer. Jag kan känna trycket av tåget i förväg och vibrationerna i marken. Vi bor i närheten av stället där han dog.

Men det där med godtåget kan ju vara en psykologisk miss, hon kan ha sett ett godståg tidigare under förmiddagen och så händer detta som hon bevittnar vilket traumatiserar henne. Hon kanske blandar ihop allt. Men död är han. Jag fattade direkt att det var självmord när jag kom dit vid 3-tiden, endast en liten del av gatan var avspolad.

/Bonte
Citera
2011-08-11, 23:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Trådar sammanfogade.
Mvh
Eliza CT/moderator
Citera
2011-08-12, 16:41
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonte
Enligt ett vittne som min fru talade med idag så handlade det om ett godståg....Lustigt att du satt där då. Hur som helst, killen var ung, anlände med cykel som han ställde av för att därefter ställa sig framför tåget på bästa sändningstid. (fullt med vittnen då detta är själva centrum i byn) Han är stendöd. Ett självmord med andra ord. Till och med jag som är döv fattar när tåget kommer. Jag kan känna trycket av tåget i förväg och vibrationerna i marken. Vi bor i närheten av stället där han dog.

Men det där med godtåget kan ju vara en psykologisk miss, hon kan ha sett ett godståg tidigare under förmiddagen och så händer detta som hon bevittnar vilket traumatiserar henne. Hon kanske blandar ihop allt. Men död är han. Jag fattade direkt att det var självmord när jag kom dit vid 3-tiden, endast en liten del av gatan var avspolad.

/Bonte

Namn & ålder på killen?

Sen kan man ju undra varför sådana här saker ska dras igång för självmord:
Citat:
Två dödsfall har inträffat vid spårområdena i och utanför Kalmar på senare tid. Säkerheten runt spårområdena i Kalmar ska därför ses över.
– Det görs utredningar efter varje incident och sen dras slutsatser om vad man kan göra för att förbättra säkerheten, säger kommunikatör Monika Näslund på Trafikverket.

http://www.barometern.se/nyheter/kal...ll(2896376).gm
Tycker synd om lokföraren
Citera
2011-08-12, 18:41
Medlem
3TTONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini-
En person är bekräftad avliden efter blivit påkörd av ett tåg strax utanför Linghem, vet någon om det rör sig om självmord, någon som snubbla på spåret, klottrare etc ?

http://www.corren.se/ostergotland/li...date=&menuids=

Någon som vet något mer? Namn, ålder?
Citera
2011-08-12, 23:39
Medlem
bontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Namn & ålder på killen?

Sen kan man ju undra varför sådana här saker ska dras igång för självmord:

http://www.barometern.se/nyheter/kal...ll(2896376).gm
Tycker synd om lokföraren

Enligt vittnet en man i ca 30 års ålder. Enligt en av mina tonåriga söner handlar det om en kille i tonåren eller max 20.

Varför man drar igång "sådant" enbart för självmord? Tja, en av mina vänner är lokförare och för honom är detta ett megaproblem för det händer varje år. Personligen tycker jag det är en oerhört feg handling och dessutom orättvis när man använder sig av andra för att begå självmord, andra som kanske inte vill utför handlingen...i detta fallet köra över en ung människa. Det är fegt, orättvist och mycket inhumant sätt att begå självmord på. Av den anledning är det viktigt att dra igång en undersökning för att se om man an göra något för att förhindra att det händer igen.

/bonte
Citera
2011-08-12, 23:45
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Enligt vittnet en man i ca 30 års ålder. Enligt en av mina tonåriga söner handlar det om en kille i tonåren eller max 20.

Varför man drar igång "sådant" enbart för självmord? Tja, en av mina vänner är lokförare och för honom är detta ett megaproblem för det händer varje år. Personligen tycker jag det är en oerhört feg handling och dessutom orättvis när man använder sig av andra för att begå självmord, andra som kanske inte vill utför handlingen...i detta fallet köra över en ung människa. Det är fegt, orättvist och mycket inhumant sätt att begå självmord på. Av den anledning är det viktigt att dra igång en undersökning för att se om man an göra något för att förhindra att det händer igen.

/bonte

okej, ja, det är tragiskt varje gång det händer men man tittar på fel saker, här tittar man på hur man ska öka säkerheten på järnvägsspåren, det är totalt meningslöst arbete, bättre att satsa de resurserna på att försöka hitta och hjälpa dessa människor som tar sitt liv, det är oerhört svårt om inte omöjligt att sätta sig in i hur den helt oskyldiga lokföraren känner sig, jag har en bekant som råkat ut för detta (iofs latsbilschaufför men ändå) och hans liv är inte detsamma sedan olyckan.
Citera
2011-08-13, 12:57
Medlem
Citat:

/Bonte

Det var ett klassiskt Intercitytåg, nummer 336, avgång 11.57 från Kalmar. De ser antagligen ut lite som godståg när de öser förbi.

Tack för informationen också, då var det som konduktören indikerade. Vet du om cykeln ävenledes blev klippt av tåget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in