Citat:
Ursprungligen postat av KebabRulle
Jag satt händelsevis på det tåget, i första vagnen efter loket, men vet inget närmare om efterverkningarna. Letar själv efter information kring detta.
Förloppet var att det small till tämligen ljudligt, varefter tåget började bromsa. Trodde att vi hade kört över något skrot på rälsen bara, på grund av ljudet, men när lokföraren ropade på ombordpersonalen lät han ganska skakad. Då drog man slutsatsen att det mer sannolikt rörde sig om en människa, vilket lite senare bekräftas då konduktören meddelar att en person hade hoppat framför tåget. Om det var planerat eller en olyckshändelse vet jag inte.
Därefter var det stopp i 2 timmar med lämpligt pådrag, lokföraren kördes iväg och slikt, men med tanke på att det inte var lämpligt att lämna tåget och att bromssträckan säkerligen var över en kilometer så kunde jag inte se själva olycksplatsen.
Efter att brandkåren kommit och "sköljt av loket" så åkte vi vidare, med ny förare.
Hoppas att det bara var en olycka och att personen klarade sig, och hoppas att någon vet mer än jag. Vilket inte borde vara så svårt.
Enligt ett vittne som min fru talade med idag så handlade det om ett godståg....Lustigt att du satt där då. Hur som helst, killen var ung, anlände med cykel som han ställde av för att därefter ställa sig framför tåget på bästa sändningstid. (fullt med vittnen då detta är själva centrum i byn) Han är stendöd. Ett självmord med andra ord. Till och med jag som är döv fattar när tåget kommer. Jag kan känna trycket av tåget i förväg och vibrationerna i marken. Vi bor i närheten av stället där han dog.
Men det där med godtåget kan ju vara en psykologisk miss, hon kan ha sett ett godståg tidigare under förmiddagen och så händer detta som hon bevittnar vilket traumatiserar henne. Hon kanske blandar ihop allt. Men död är han. Jag fattade direkt att det var självmord när jag kom dit vid 3-tiden, endast en liten del av gatan var avspolad.
/Bonte