2011-02-04, 03:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Finns det någon statistik på vilken järnväg som är mest olycksdrabbad? Roslagsbanan måste ligga i topp.

Citat:
Ursprungligen postat av Fundamentalist
Det kan bero på att det är rätt dålig säkerhet utåt på roslagsbanan, men jag undrar hur man kan fastna med en hel lastbil på spåret.

Om Roslagsbanan råkar ut för mer än andra jämförbara järnvägssträckor vet jag inte. Men tänk på att banan har en oerhört tät trafik genom mycket tättbefolkade områden.

Det enda som möjligen skulle kunna jämföras är Pendeltågen, men de går ju på en helt annan typ av järnväg som är mer separerad från omgivningen med planskiljda korsningar etc.

Eftersom hastigheten är så låg på Roslagsbanan (tågen går max 80km/h) så är det overkill med massa planskiljda vägövergångar etc. Resultatet av en krock blir sällan lika förödande som på "stora järnvägen" där hastigheten ligger uppåt runt 200km/h.
Citera
2011-02-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Nog för att detta var en mycket tragisk olycka, men att man ens föreslår en sänkning av hastigheten

Med halva hastigheten blir det dubbla bromssträckan och chansen betydligt större att klara sig. Vid olyckstillfället var sikten 50 meter - motsvarar 2.7 sekunders resetid från och med att man ser tåget tills att man blir påkörd. Men 100 km/timme (eller kanske var det 110?)

En ombyggnad av denna övergång är självklart det bästa men tills dess....ja ett par år minst gissar jag...
Citera
2011-02-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Har du paserat denna övergången, som användes av många ungdommar ? Normalhastighet är 90 km/tim vid denna skymda överfarten.
Tåget var försenat så tåget framfördes med 110 km/tim....
Om tåget körts med 70 Km/tim borde olyckan inte inträffat !
Lokföraren nödbrommsade tåget men hastigheten var fortfarande 110 km/tim vid kollisionen..

Vad har du för belägg för detta? Det är omöjligt att köra i 110 km/h om maxhastigheten är 90 km/h. Tågets tekniska system förhindrar detta. Fungerar inte detta tekniska system, går inte tåget att köra.
Citera
2011-02-07, 06:45
Medlem
Quarrels avatar
Enligt Wighsnews kl 5.58 har det inträffat en olycka på järnvägen vid Strångsjö utanför Katrineholm. Inga detaljer.
Citera
2011-02-08, 18:07
Medlem
Krullpulvers avatar
I morse var mitt tåg till Göteborg 40 minuter försenat "pga olycka i Floda". Någon som vet om det var någon som hoppade framför ett tåg eller liknande?
Citera
2011-02-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullpulver
I morse var mitt tåg till Göteborg 40 minuter försenat "pga olycka i Floda". Någon som vet om det var någon som hoppade framför ett tåg eller liknande?
Ja, det var vad jag hörde. Vet inte mer än så tyvärr.
Citera
2011-02-09, 17:47
Bannlyst
Av vad jag har fått höra så var det en tjej från vingåker som pluggade sista året på ett gymnasiet i Norrköping som lade sig på spåret vid Strångsjö.
Citera
2011-02-11, 14:57
Person dog i tågolycka i Ystad!

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/...rd-av-tag.html

Finns inte så mycket fakta just nu. Men mitt tåget som jag skulle ta körde på denna personen ungefär 400 meter innan Ystads station. Tågpersonalen sa bara att det var en olycka som hade skett.
Finns det något som var på tåget när det körde på personen? Någon som vet vem det handlar om?
Citera
2011-02-11, 15:03
Medlem
Väldigt konstigt att det har hänt där det har hänt. Det är en övergång med ljus- och ljudvarningar. Det är bommar och det är bra sikt längst med hela spåret som går spikrakt, inga kurvor eller svängar.
Citera
2011-02-11, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Väldigt konstigt att det har hänt där det har hänt. Det är en övergång med ljus- och ljudvarningar. Det är bommar och det är bra sikt längst med hela spåret som går spikrakt, inga kurvor eller svängar.

Har också tänkt på det, så det är förmodligen någon som tagit livet av sig..
Citera
2011-02-11, 15:59
Medlem
Enligt morsan som satt på tåget som körde över han/hon så både tutade och bromsade tåget, och personen skall ha legat på rälsen så med största sannolik ett självmord.

Fyfan för lokföraren som får uppleva detta. Han fick åka ambulans från platsen.
Citera
2011-02-11, 16:10
Bannlyst
vilken ångest att sitta där och vänta på att tåget ska köra på en:/ den måste väl kört ganska sakta ifall man ska hinna någon ligga på rälsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in