2009-07-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86
Nej, anorexi kan utvecklas redan i tidig ålder och är fortfarande inte ett medvetet val. De som har det vet inte ens om det. Drogberoende är fortfarande något du väljer själv, då du väljer att börja. Dessutom vet man när man har ett drogberoende. Givetvis är det lika svårt att sluta ta droger som det är att börja äta för en anorektiker, men det är inte alls likadant hur det uppstår. Därför kan man inte jämföra det. Du kan likagärna säga nej till droger och inte få ett beroende, men man kan inte säga nej till en psykisk sjukdom.

okej. Den enda person jag känner som har anorexi har åtminstone utvecklat det själv under lång tid. Började med bantning som urartade till att hon tyckte att hon fortf var tjock när hon var smal. Likaså har min drogberoende kompis utvecklat sitt beroende själv.
Senast redigerad av sumialic 2009-07-22 kl. 13:31.
Citera
2009-07-22, 13:34
Medlem
Citat:
Nej, anorexi kan utvecklas redan i tidig ålder och är fortfarande inte ett medvetet val. De som har det vet inte ens om det. Drogberoende är fortfarande något du väljer själv, då du väljer att börja. Dessutom vet man när man har ett drogberoende.
Nej, många drogberoende vet inte att de är drogberoende. De är fullt övertygade om att de inte har något problem och kan sluta när de vill, om de vill. Det är därför det första steget är att erkänna att man har ett problem. Precis som när man blir medveten om sin anorexia och vill ta sig ur den.
Citat:
Givetvis är det lika svårt att sluta ta droger som det är att börja äta för en anorektiker, men det är inte alls likadant hur det uppstår. Därför kan man inte jämföra det. Du kan likagärna säga nej till droger och inte få ett beroende, men man kan inte säga nej till en psykisk sjukdom.
Anorexia är en självorsakad sjukdom. Om man läser på om kroppsfixering innan man börjar banta, kritisera sitt utseende och titta sig i spegeln vid varje tillfälle så är risken obefintlig att trilla dit.

En “psykisk sjukdom” är ett oönskat beteende grundat i hjärnans funktion. Anorexia och ett destruktivt drogberoende stämmer båda in på denna definition. Ingen föds varken med anorexia eller ett beroende. De är beteenden som utvecklas genom att rida på hjärnans belöningssystem som uppmuntrar beteendet. Innan man blir medveten om det har den kritiska punkten passerats där det blir svårt att vända på sitt tankemönster.

Det är möjligt att trilla in i båda på grund av okunskap och man är inte medveten om det när det händer. Man ser inte riskerna när man tar “första fixen”, varesig det är en “runner’s high” eller en ordentlig fylla.
Senast redigerad av Syskon 2009-07-22 kl. 14:06.
Citera
2009-07-22, 17:09
Medlem
BigFatCones avatar
att legalisera droger tror jag inte på, det skulle faktiskt bli kaos.. däremot så hade en lite liberalare lagstiftning varit på plats, till exempel att man inte kan åka bara för att man har i blodet eller råkar ha en pipa med haschrester i och så vidare..

däremot borde cannabis helt klart säljas på systemet..
Citera
2009-07-22, 23:22
Medlem
wsbs avatar
Jag tycker att hon har rätt i det mesta hon säger och framför allt i sina argument. Detta handlar inte om att det ska bli mindre farligt för användare av illegala droger, utan om rätten att få göra vad man vill med sin egen kropp = inga straff för enbart innehav för eget bruk och påverkan.

Hoppas att fler får möjlighet att uttrycka sig i massmedia i den här frågan!
Citera
2009-07-22, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
att legalisera droger tror jag inte på, det skulle faktiskt bli kaos.. däremot så hade en lite liberalare lagstiftning varit på plats, till exempel att man inte kan åka bara för att man har i blodet eller råkar ha en pipa med haschrester i och så vidare..

däremot borde cannabis helt klart säljas på systemet..

Varför skulle det bli mer kaos? Droger hade blivit mindre tillgängliga vid en legalisering, inte tvärtom. Förbuden hindrar ingen från att få tag på droger utan gör snarare det enklare, förbuden gör det enklare för minderåriga att få tag på knark. Inte svårare. Oavsett hur mycket man hatar droger så är den bästa lösningen på allt att kontrollera marknaden istället för de kriminella som driver runt på våra gator och säljer kokain till 12åringar. Inse detta.

Vi har fler i våra fängelser dömda för offerslösa narkotikabrott än någonsin tidigare samtidigt som droger är mer tillgängliga, billigare och renare än någonsin. De kriminella fortsätter tjäna miljarders miljarder, onödiga polisresurser, skattepengar som går upp i rök etc etc. Finns inte ett enda hållbart argument varför vi ska ha kvar förbuden och låta de kriminella sköta handeln. Inte ett enda.

Folk kommer om 100 år titta tillbaka på drogförbuden och skratta, de kommer tycka synd om oss och skämta frisk om hur jävla korkade vi var samtidigt som de beger sig mot affären för att inhandla fredagens skattade linor
Senast redigerad av gulthotel 2009-07-22 kl. 23:40.
Citera
2009-07-22, 23:41
Medlem
implantss avatar
Är det kaos i Portugal?
Citera
2009-07-22, 23:51
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Varför skulle det bli mer kaos? Droger hade blivit mindre tillgängliga vid en legalisering, inte tvärtom. Förbuden hindrar ingen från att få tag på droger utan gör snarare det enklare, förbuden gör det enklare för minderåriga att få tag på knark. Inte svårare. Oavsett hur mycket man hatar droger så är den bästa lösningen på allt att kontrollera marknaden istället för de kriminella som driver runt på våra gator och säljer kokain till 12åringar. Inse detta.

Vi har fler i våra fängelser dömda för offerslösa narkotikabrott än någonsin tidigare samtidigt som droger är mer tillgängliga, billigare och renare än någonsin. De kriminella fortsätter tjäna miljarders miljarder, onödiga polisresurser, skattepengar som går upp i rök etc etc. Finns inte ett enda hållbart argument varför vi ska ha kvar förbuden och låta de kriminella sköta handeln. Inte ett enda.

Folk kommer om 100 år titta tillbaka på drogförbuden och skratta, de kommer tycka synd om oss och skämta frisk om hur jävla korkade vi var samtidigt som de beger sig mot affären för att inhandla fredagens skattade linor

Högre tillgänglighet skulle innebära fler missbrukare, mer kostnader på sjukvården, fler arbetslösa/fler som kommer att ha svårigheter att hålla sig nyktra på jobbet (eftersom de som fastnar för t.ex. opioider inte lär stå ut med värk och abstinens under en arbetsdag). Att droger är mer tillgängligt när det är illegalt är en osanning.

En avkriminalisering av privat bruk är jag däremot 100% för.
Citera
2009-07-23, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Högre tillgänglighet skulle innebära fler missbrukare, mer kostnader på sjukvården, fler arbetslösa/fler som kommer att ha svårigheter att hålla sig nyktra på jobbet (eftersom de som fastnar för t.ex. opioider inte lär stå ut med värk och abstinens under en arbetsdag). Att droger är mer tillgängligt när det är illegalt är en osanning.

Alla som är intresserade av illegala preparat har redan sökt sig till dem.
Fråga dina kompisar, dina föräldrar, dina lärare om de snortat kokain om det varit lagligt. Klart att vi ska ösa ut information om hur extremt farligt det är även vid en legalisering, precis som med tobak. Finns som sagt ingen mening med att låta gangstrar tjäna flera miljarder på illegala droger när förbuden ändå inte hindrar någon från att få tag på droger. Tänker man på det låter det hela som ett stort skämt, i framtiden kommer de som sagt garvböla åt vår idioti.

Och hellre att vi suddar bort alla bortkastade miljarder som går till att fälla människor i rättssystemet idag och lägger de på sjukvården istället. Då kan vi faktiskt rädda människoliv istället för att förstöra dem ännu mer som vi gör idag

Avkrim- är en god start men förstår som sagt inte varför vi ska låta skummisarna fortsätta håva in miljarder när folk ändå kommer bruka droger oavsett illegallt, avkrim eller legaliserat.

ps, ja jag gillar "miljarder"
Citera
2009-07-23, 00:23
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:

Que? Varför utgå från att alla skulle gå över till "knark" bara för att det vore lagligt???
Citera
2009-07-23, 00:33
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Alla som är intresserade av illegala preparat har redan sökt sig till dem.
Fråga dina kompisar, dina föräldrar, dina lärare om de snortat kokain om det varit lagligt. Klart att vi ska ösa ut information om hur extremt farligt det är även vid en legalisering, precis som med tobak. Finns som sagt ingen mening med att låta gangstrar tjäna flera miljarder på illegala droger när förbuden ändå inte hindrar någon från att få tag på droger. Tänker man på det låter det hela som ett stort skämt, i framtiden kommer de som sagt garvböla åt vår idioti.

Och hellre att vi suddar bort alla bortkastade miljarder som går till att fälla människor i rättssystemet idag och lägger de på sjukvården istället. Då kan vi faktiskt rädda människoliv istället för att förstöra dem ännu mer som vi gör idag

Avkrim- är en god start men förstår som sagt inte varför vi ska låta skummisarna fortsätta håva in miljarder när folk ändå kommer bruka droger oavsett illegallt, avkrim eller legaliserat.

ps, ja jag gillar "miljarder"

Har varit i de tankarna flera gånger, men på senare tid har jag börjat tycka att det är onödigt att erbjuda fler människor högre tillgänglighet på droger. Vill man absolut pröva droger som lagstiftningen är idag så kommer man göra det till slut, det är sant. Legaliserar man precis allt så blir det som att man har allt på silverfat. Personligen hade jag varit heroinist för längesen om det var så, men p.g.a. att jag har haft svårt att styra så fick jag ingen användning av sprutorna jag köpte, utan istället gjorde tid och nya tankegångar att jag slutade käka kodein varje dag och började se livet från en lite ljusare sida.

Jag säger inte att jag inte skulle älska att ha obegränsad tillgång till 100% rena droger i alla former och färger plus att det stämmer överens med vad jag anser vara filosofiskt rätt, men faktum är att lagstiftningen i vissa fall förhindrar folk att "impulspröva" vissa droger, som annars skulle givit upphov till ett väldigt långt och svårbrutet missbruk.
Citera
2009-07-23, 00:36
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Que? Varför utgå från att alla skulle gå över till "knark" bara för att det vore lagligt???

För att det kommer att bli en helt annan acceptans när man gör det lagligt. Folk kommer kunna prata om det vitt och öppet på ett helt annat sätt, vilket i sin tur kommer leda till att fler vågar prova. Provar fler, kommer fler att sluta dricka eller börja komplettera, eftersom de flesta major illegala droger är sjukt mycket bättre och skönare på alla sätt än alkohol, om det var det du menade med att gå över till andra droger än de som idag är lagliga.
Citera
2009-07-23, 00:48
Bannlyst
Citat:
Har varit i de tankarna flera gånger, men på senare tid har jag börjat tycka att det är onödigt att erbjuda fler människor högre tillgänglighet på droger. Vill man absolut pröva droger som lagstiftningen är idag så kommer man göra det till slut, det är sant. Legaliserar man precis allt så blir det som att man har allt på silverfat. Personligen hade jag varit heroinist för längesen om det var så, men p.g.a. att jag har haft svårt att styra så fick jag ingen användning av sprutorna jag köpte, utan istället gjorde tid och nya tankegångar att jag slutade käka kodein varje dag och började se livet från en lite ljusare sida.

Jag säger inte att jag inte skulle älska att ha obegränsad tillgång till 100% rena droger i alla former och färger plus att det stämmer överens med vad jag anser vara filosofiskt rätt, men faktum är att lagstiftningen i vissa fall förhindrar folk att "impulspröva" vissa droger, som annars skulle givit upphov till ett väldigt långt och svårbrutet missbruk.

Jag förstår precis vad du menar! Jag håller med men samtidigt kommer det alltid finnas idioter, vi ser ju bara på 13åringarna idag som röker och redan fastnat i förmodligen livslånga nikotinmissbruk. Sådant hade det blivit mer av men jag tycker fortfarande det ska vara upp till en själv att reglera fara, inte staten.

MEN jag tycker inte detta väger tyngre än de andra argumenten jag radade upp tidigare för en legalisering. Oavsett vilka argument det än må finnas mot legaliseringen så kan vi inte fortsätta fylla de kriminellas fickor med tusenlappar. Det finns ingen anledning till att vi inte skall sköta det istället för dem. Jag har inga siffror framför mig nu men jag undrar hur många här känner till vilka fantasisummor det handlar om? Varför inte bara ta dem och kontrollera skiten?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in