2009-07-22, 11:04
Medlem
DigitalAngels avatar
Hej,

Jag hoppas jag kan få nåt bra tips här...
Har en sambo som är mysigaste tjej, hon är väldigt bra på många vis Men hennes starkaste sida är inte det här med pengar, de bara "rinner ur händerna" på henne från och till. Hon jobbar lite extra och studerar, så hon har det inte "fett" men ändå inte särskilt jättelite. Ändå är pengarna väldigt ofta slut inför sista veckan innan löning.
Har försökt att prata med henne ang detta, men hon blir lite irriterad och säger att hon inte shoppar kläder osv osv.

Hur pratar med med ett kvinna utan att "trampa henne på tårna"? Vad kan jag göra för att förbättra sitsen (jag jobbar fulltid själv) för oss båda?

Tacksam för alla tips.
Citera
2009-07-22, 11:33
Medlem
libbens avatar
Har samma sits, tjejen pluggar heltid och jobbar deltid. Får in så hon klarar sig varje månad och tar inga lån.

Men ändå är pengarna i stort sett alltid slut innan de bör vara slut

Men hon börjar bli bättre, jag brukar pika henne och hålla på men i stort sett låter jag henne ha sitt beteende för jag älskar henne, jag är några år äldre och hon är några år yngre. Så i vårat förhållande så låter jag henne växa som person själv. Hon gillar inte själv sin situation med att pengarna alltid tar slut, men de senaste månaderna har det börjat blivit bättre och hon säger själv att hon älskar känslan att ha pengar kvar eller precis tar slut dagen innnan löning så hon kan göra saker osv hela tiden.

Själv satte jag ner foten för något år sedan och sa, du får köpa hur mycket kläder du vill så länge du har pengar till din del av utgifterna samt att du får plats med kläderna i lägenheten.

De ska inte ligga i påsar osv eller på golv med mera.

Så det brukar sluta med att det slängs några ikea påsar om året med kläder eftersom de bara tar upp plats och inte får plats i skåpen.

Första åren vi bodde ihop så tvättade hon aldrig, köpte alltid nya kläder istället.

Hon jobbar extra utöver sitt pluggande inom klädbutikerna så hon får ju 30 procent rabatt eller vad det nu är på kläderna samt att hon får sin rabatt även på vanliga rean.

Så hon köper ju typ tröjor för 35-80 kr oftast. Bästa som hände var att hon sluta jobba i kista gallerian för därifrån kom hon alltid hem med klädpåsar efter jobbet.

Nåja, det är en fas förhoppningsvis och vi båda får väl försöka stå ut och hoppas det går över. Fast min tjejs beteende har nästan slutat helt. Dock kvarstår regeln hemma, köper du något får du slänga det dubbla hemma typ. Iaf tills hon får in allt i garderoberna/byrårerna.
Citera
2009-07-23, 23:00
Medlem
Annars kan ni ju komma överens om att lägga pengar till hyra/mat osv så fort lönen kommit och sedan gör var och en vad de vill med sina resterande pengar resten av månaden, är det slut efter 2 dar så blir det inget mer än bo och äta resten av den månaden
Citera
2009-07-24, 02:23
Medlem
Svampfests avatar
Be henne skriva ner precis ALLT hon handlar under en månad och sätt sedan ihop det hela till ett fräsigt diagram/motsv så att hon kan se grafiskt vart alla onödigt spenderade pengar tar vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in