2009-07-21, 21:23
Medlem
Ziel Meins avatar
Har precis renoverat badrummet och tänkte belöna mig själv med lyxen att ha egen tvättmaskin och torktumlare. Tittar i de lägre prisklasserna, och ser att Elgiganten har två alternativ med samma priser. Ett paket med en tvättmaksin och en torktumlare, och ett paket med en enda maskin som har dubbelfunktion och både tvättar och torkar. Då jag har snålt med plats är det ju optimalt med en maskin till båda jobben.

Men finns det några fördelar med att ha separata maskiner? Jag tänker ju dels att en kombinerad maskin har fler möjligheter att gå sönder. Men också att den är flexibel när man kan köra ett enda program för att tvätta och torka utan att behöva flytta tvätten.

Här är maskinerna jag har tittat på:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000a-BHiqm3?ProductID=ejrD4QFHfbkAA AEgGidbAxjc&CatalogCategoryID=rhnD4QFHN8sAAAEOvz5Z tSyq

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000a-BHiqm3?ProductID=vPHD4QFHNIAAA AEhxuovTs4q&CatalogCategoryID=HybD4QFHnAgAAAER07kY epKj

Några tips, tankar och erfarenheter?
Citera
2009-07-21, 21:36
Moderator
Pentyls avatar
De kombinerade funkar inte så bra som man gärna drömmer om.
Klädstreck och avfuktare funkar väl så bra som tumlare, drar mindre ström och för mindre väsen.
Citera
2009-07-21, 21:40
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
De kombinerade funkar inte så bra som man gärna drömmer om.
Klädstreck och avfuktare funkar väl så bra som tumlare, drar mindre ström och för mindre väsen.

Hur dålig är en kombinerad maskin jämfört med en torktumlare, menar du? Tar det längre tid att torka, eller är det avkänningen som är dålig som gör att kläderna inte blir torra när det är klart?

Klädstrecket är precis vad jag vill göra mig av med, efter alla dessa år..
Citera
2009-07-22, 03:01
Medlem
AnnaMs avatar
Vi har en Whirlpool kombinerad tvätt och torktumlare och jag gillar den inte.

För det första så tar det sån tid att torka och för det andra så kan man bara köra halv mängd tvätt när det ska tumlas också.

Ett exempel är badlakan.

Kan tvätta max tre stycken och då får jag starta om tumlingen en gång eftersom det inte torkar på de två timmar man kan ställa in maskinen på.

När jag ska köpa nytt nästa gång blir det en separat tumlare.
Citera
2009-07-22, 09:45
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM

För det första så tar det sån tid att torka och för det andra så kan man bara köra halv mängd tvätt när det ska tumlas också.

Ett exempel är badlakan.

Kan tvätta max tre stycken och då får jag starta om tumlingen en gång eftersom det inte torkar på de två timmar man kan ställa in maskinen på.

Då skiter jag nog i det där. Det verkar ju inte bra alls. Renoverat badrum eller inte - tanken var ju att unna mig en extra lyx och slänga ut skitmaskinen jag har nu. Men då avvaktar jag istället.
Citera
2009-07-22, 11:05
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM

Ett exempel är badlakan.

Precis som AnnaM skriver, man kan bara torka halv mängd, annars blir det ruskigt skrynkligt och ojämt torkat. Dessutom tar den inte hand om ludd lika bra som en separat tumlare. Men jag vill tillägga att jag har en Brandt smal kombimaskin eftersom vi inte hade plats med en vanlig (kattlådan måste ju stå någonstans ) och vi använder den så att vi tvättar och kör sedan halvtorrt och hänger upp det på en ställning. På det viset torkar det på någon timme och det är vi mycket nöjda med. Så kan man ju akuttvätta enstaka plagg och få helt torra också.

Vill tillägga att vi normalt sett använder tvättstugan i huset, men kompletterar med denna kombimaskin vilket är perfekt för oss.
Citera
2009-07-22, 19:18
Medlem
Albys avatar
Hej jag har en Indesit kombi tvättmaskin. Jag är supernöjd. Den tvättar sju kilo och torkar fem. Tycker det är skönt att kunna torka underkläder och strumpor som tar en evighet att hänga upp. Kör den mest som en vanlig tvättmaskin. Torkar ibland sängkläder och handukar men hänger för det mesta upp det. Eller bokar en tid i tvättstugan.
Gillar du att torktumla alla dina kläder, handukar och sängkläder i din bostad så skulle jag satsa på en separat lösning.
Citera
2009-07-22, 21:23
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Hade också en Indesit ett tag, och den funkade bra. Man fick förstås hänga alla större grejor, men för att torka underkläder och strumpor m m funkade den utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in