2009-07-21, 20:32
Bannlyst
I brist på annat kan jag inte låta bli att titta på Simpsons ibland, vårt barn som är 5½ nu har sett på i flera år men ledsnar ofta efter en stund och gör annat. Nu när jag har det på i mitt rum ville barnet se det i ett annat som hon brukat få i flera år. Men mormor (hönsmamma) är på besök och lägger sig i allt, så nu blev det inget för barnet, "för våldsamt ibland". Vad är inte det och för vem är Simpsons, Tom&Jerry, Kalle Anka emot Piff och Puff etc?

Kul med gäster som vill bestämma utan samråd

Och nu tog det slut redan, är det töntiga Family guy bättre för barn?

Jag undviker hundar som talar, men lite kul är det
Senast redigerad av Orgasm-master 2009-07-21 kl. 20:38.
Citera
2009-07-21, 20:36
Medlem
jontäs avatar
visa det barnet själv vill se.
Citera
2009-07-21, 20:37
Medlem
Barn har säkert roligt åt Simpsons för att det är tecknat men jag skulle vilja säga att det är en serie för vuxna.

Inte för att det innehåller våld eller sex eller så utan för att det är en ironisering över framför allt USA, som kräver att man förstår engelska och är något insatt i politik, sedvänjor och annat.

Springfield där de bor är ju ett USA i miniatyr där allt finns och allt får en känga t.ex.

Edit. Family Guy är inget barnprogram heller vilket du säkert fattar själv..
Citera
2009-07-21, 20:37
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgasm-master
I brist på annat kan jag inte låta bli att titta på Simpsons ibland, vårt barn som är 5½ nu har sett på i flera år men ledsnar ofta efter en stund och gör annat. Nu när jag har det på i mitt rum ville barnet se det i ett annat som hon brukat få i flera år. Men mormor (hönsmamma) är på besök och lägger sig i allt, så nu blev det inget för barnet, "för våldsamt ibland". Vad är inte det och för vem är Simpson?

Kul med gäster som vill bestämma utan samråd

Och nu tog det slut redan, är det töntiga Family guy bättre för barn?

Jag undviker hundar som talar, men lite kul är det

Kort sagt, om inte barnet kan läsa så är Simpsons bättre.
Family Guy är mycker mer vulgärt, och har vissa våldsscener.

Simpsons är nästan alltid PK och har inget våld.
Citera
2009-07-21, 20:41
Medlem
Det är väl inte mormorns sak att bestämma!
Citera
2009-07-21, 20:43
Medlem
Förstår barnet engelska? Förstår barnet ironin i allt som sker i Simpsons? Om svaret på en eller båda frågorna är "nej" så undrar jag varför man inte sätter på något som barnet begriper istället.

Det är påfallande många som sätter ungarna framför Simpsons "för de tycker att det är så roligt", men det är en serie för vuxna och barnen gillar den för att den är tecknad. Det finns tecknat som är avsett för barn, varför inte låta dem se det istället?

Barn förstår helt enkelt inte Simpsons.
Citera
2009-07-21, 20:53
Medlem
Fiolitos avatar
Barnen klarar nog av både Simpsons, Family Guy, South Park och alla de där skall du se. Klart inte barnen förstår vad som händer, men de tycker det är roligt så länge det är tecknat och saker händer så varför inte lika gärna visa tecknat som man själv tycker är underhållande också?
Citera
2009-07-21, 20:55
Medlem
ZloHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Förstår barnet engelska? Förstår barnet ironin i allt som sker i Simpsons? Om svaret på en eller båda frågorna är "nej" så undrar jag varför man inte sätter på något som barnet begriper istället.

Det är påfallande många som sätter ungarna framför Simpsons "för de tycker att det är så roligt", men det är en serie för vuxna och barnen gillar den för att den är tecknad. Det finns tecknat som är avsett för barn, varför inte låta dem se det istället?

Barn förstår helt enkelt inte Simpsons.

Helt rätt, family guy kan dock innehålla våldsscener som tom barn förstår.
Citera
2009-07-21, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZloH
Helt rätt, family guy kan dock innehålla våldsscener som tom barn förstår.

Barn fattar ingenting.

Låt h*n se bamse istället, antagligen hälsosammare.
Citera
2009-07-21, 22:04
Medlem
BJNs avatar
Finns ingen anledning att sätta små barn framför Simpsons eller Family guy. Bara för att det är tecknat så betyder det inte att det är ämnat för barn. Detsamma gäller South Park och Ren & Stimpy, Beavis and Butt-Head osv.
De 2 första nämnda gäller det att förstå samhällssatir, att man är påläst inom politik och kultur. Att man kan dra paralleller till filmparodier osv. Det finns absolut ingen mening med att mata barn med nåt de inte förstår. Det finns mycket mer anpassade och pedagogiskt utformade program för dem på svt, och då menar jag inte Tom och Jerry, fast lite bättre är det nog än det "moderna".
Citera
2009-07-21, 22:21
Medlem
Shiloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Barn fattar ingenting.

Låt h*n se bamse istället, antagligen hälsosammare.

Fick mig att tänka på FG avsnittet som 6:an visade igår ... när Peter slåss med en enorm tupp ... slutar ju med att han slår ihjäl den stackars tuppen med en gryta :<

Fattar inte ens barn vad som händer då har ungen förmodligen downs syndrom.
Citera
2009-07-21, 23:16
Bannlyst
Barnkanalen är absolut bäst men slutar ju före Simpson på kvällen.

BBC(4?) har tydligen en som är ännu bättre och vi såg på semestern, barnet kunde inte slita sig och fick bryta när den försvann i urvalet.

Vi har inga större problem annars och det blir en del CD/DVD också.

Tom & Jerry och dylikt vill jag bannlysa.

Barnet förstår lite engelska och tycker allt barnsligt är kul. Otäckt kan bli dålig nattsömn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in