2009-07-21, 23:36
Medlem
Gimp_offers avatar
Att ni endå ifrågasätter simpsons och family guy som olämpligt för barn som inte förstår engelska så fattar jag inte varför ni inte tar upp Tom&Jerry?
Där är det ju våld på hög nivå så det skriker om det, dock inte blodigt. Jag älskade Tom&Jerry när jag var barn, jag försökte tom härma dem i vissa saker, (spec när jag bråkade med lilla syrran ) Ett barn förstår ju T&J bättre än simpsons och family gay då dem nästan aldrig pratar.

Å andra sidan så har jag roligare i dag när jag ser T&J då jag verkligen förstår humorn bakom serien, då är det verkligen inget för barn.
Citera
2009-07-21, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Att ni endå ifrågasätter simpsons och family guy som olämpligt för barn som inte förstår engelska så fattar jag inte varför ni inte tar upp Tom&Jerry?
Där är det ju våld på hög nivå så det skriker om det, dock inte blodigt. Jag älskade Tom&Jerry när jag var barn, jag försökte tom härma dem i vissa saker, (spec när jag bråkade med lilla syrran ) Ett barn förstår ju T&J bättre än simpsons och family gay då dem nästan aldrig pratar.

Å andra sidan så har jag roligare i dag när jag ser T&J då jag verkligen förstår humorn bakom serien, då är det verkligen inget för barn.
Eller när Kalle Anka jagar Piff&Puff, finns det mer?
Citera
2009-07-22, 00:26
Medlem
CoopColas avatar
Barn gillar väl att det är tecknat och händer lite skojiga saker på tvn. Låt barnet hellre se Simpsons än Family guy om du måste välja, mer våld osv i Family guy.

Och vad har mormorn med det hela att göra? Be henne vara tyst
Citera
2009-07-22, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Barn gillar väl att det är tecknat och händer lite skojiga saker på tvn. Låt barnet hellre se Simpsons än Family guy om du måste välja, mer våld osv i Family guy.

Och vad har mormorn med det hela att göra? Be henne vara tyst
Barn tar efter vuxna och vi tycker det är roligt.

Jag sa att det är ett jävla sätt att komma hit och tala om hur vi ska leva, hon bad om ursäkt.
Citera
2009-07-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Barnen klarar nog av både Simpsons, Family Guy, South Park och alla de där skall du se. Klart inte barnen förstår vad som händer, men de tycker det är roligt så länge det är tecknat och saker händer så varför inte lika gärna visa tecknat som man själv tycker är underhållande också?
Det finns ett enormt urval tecknade program/serier/filmer som är anpassade för barn, där barnen faktiskt lär sig något och inte bara blir matade med "tom" underhållning. Barn ska lära sig något varje dag, de gör de inte om de bara sitter och glor på tecknade figurer utan att förstå vad som sker. Visst tycker de att det är kul, men ge dem hellre något pedagogiskt att se på.

Exempelvis passar vi ofta min frus systerdotter. När hon var tre år tyckte hon att Shrek och Simpsons var det roligaste som fanns att se på, tjatade konstant om att få se på de filmerna. Hemma hos sin mamma fick hon göra det hela tiden, vi tyckte nog att det fanns bättre alternativ för henne så vi gick och köpte några barnfilmer åt henne hon kunde se hos oss ibland. Greta Gris blev genast en stor favorit: mycket enkelt tecknat, klatschig signaturmelodi, korta avsnitt på ca fem minuter vardera, väldigt pedagogiskt uppbyggt om när Greta Gris och hennes lillebror fick lära sig plantera ett frö hos sin morfar osv.

Läste förresten, apropå diskussionen kring Tom & Jerry, Kalle Anka vs Piff och Puff etc, för rätt så längesedan om en undersökning som hade visat att barn (även små barn) förstod skillnaden mellan våldet i exempelvis Tom & Jerry och "riktigt" våld. Dvs att barnen inte såg det som våldsamt när Jerry slår en stekpanna i skallen på Tom så att huvudet blir alldeles platt osv, tror att det blir svårt att hitta exempel på när barn har försökt slänga städ i huvudet på varandra osv...
Senast redigerad av GJJ 2009-07-22 kl. 23:05.
Citera
2009-07-22, 23:28
Bannlyst
Blev besviken när jag för ett tag sedan satte mig ner och såg barnprogram med en unge. Det var Kalle Anka, Tom&Jerry osv och man upptäcker att all humor är skadeglädje. Är ju fan bara våld.

Så jäkla sur. Jag tycker nog jag hellre skulle låta ett barn se simpson än family guy. Mindre våld och även om dom inte förstår engelska så skadar det nog inte.
Citera
2009-07-23, 03:21
Medlem
alltså jag tror det är som så att gillar barn något är det rent för det visuella dom skiter rätt hårt i skämten/handligen, ser dom något roligt gillar dom det liksom, eftersom vi snackar yngre barn. Sålänge det inte är en handling/plot som verkligen är inriktad på efter hur ett barn kan hänga med/ ha kvar intresset.

min brorsa på 4år gav jag alla fast and the furious filmer och han älskar dom även om han inte fattar så mycket så gillar han att kolla på dom snabba färgglada bilarna. och pratar alltid om bilar. och han förstår ju knappast något av vad som händer mer än att dom kör fina bilar.

och missupfatta mig inte nu, jag menar inte att yngre barn inte "fattar" nånting, dom förstår mer än vad man tror, jag menar mer att skämten/ironin i program som simpsons är rätt intetsägande för ett barn, dom gillar vad som händer på skärmen, inte vaför
Citera
2009-07-26, 12:17
Medlem
StrarratSs avatar
jag tycker simpson funkar finfint, famely guy är kanske lite för grovt ibland.
sen ska du inte låta din farmor bestämma i ditt hus.
Citera
2009-07-26, 12:36
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Family Guy är för dom äldra. Simpson passa småbarn bättre.
Citera
2009-07-26, 18:21
Medlem
aleisters avatar
Simpsons är väl helt ok, fast ibland kan det vara på sn plats med en förklaring till barnet vad som egentligen händer.

Däremot verkar du ha ett problem med mormor, du måste få henne att inse att i ditt hem gäller dina regler och din uppfostran - inte hennes.
Citera
2009-07-27, 02:29
Medlem
Jiiimboohs avatar
Tycker inte Simpsons är så farligt. Itchy and Scratchy (tv-serien som Bart och Lisa kollar på) kan väl bli lite våldsamt men det är ju tecknat och i korta sekvenser. Tror också som vissa skriver att det finns annat som små barn som inte kan engelska/läsa undertext tycker är roligare, såsom Bolibompa, men vill mina framtida barn kolla på Simpsons så gärna för mig eftersom jag själv gillar serien.
Citera
2009-07-27, 12:14
Medlem
Drupal Website Maintenance

Hi
Good.Surely it is not uncountable thing to decide for themselves.

Thanks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in