• 1
  • 2
2009-07-21, 18:43
Medlem
Bengrots avatar
Har precis upptäckt tråden där man kan lägga ut bilder på mat som man just har tillagat och serverat. Måste erkänna att jag har tagit en del bilder som jag inte har lagt ut utan slängt då det helt enkelt inte har sett lika gott ut på bild som det gör i verkligheten.

Vad bör man tänka på när man fotograferar? Hur får man det att se gott och fräscht ut? Det kanske finns en tråd om detta så länka gärna i så fall. Tilläggas bör att jag fotar med mobilkameran, har ingen annan kamera.
Citera
2009-07-21, 19:14
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Har precis upptäckt tråden där man kan lägga ut bilder på mat som man just har tillagat och serverat. Måste erkänna att jag har tagit en del bilder som jag inte har lagt ut utan slängt då det helt enkelt inte har sett lika gott ut på bild som det gör i verkligheten.

Vad bör man tänka på när man fotograferar? Hur får man det att se gott och fräscht ut? Det kanske finns en tråd om detta så länka gärna i så fall. Tilläggas bör att jag fotar med mobilkameran, har ingen annan kamera.

Gäller att ha bra ljus och inte använda blixt. Sedan när dom fotar till t.ex. kokböcker så brukar dom duscha maten med lite olja för att det ska se fräscht och glansigt ut.
Citera
2009-07-21, 19:21
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
Gäller att ha bra ljus och inte använda blixt. Sedan när dom fotar till t.ex. kokböcker så brukar dom duscha maten med lite olja för att det ska se fräscht och glansigt ut.
Duscha med olja tänker jag inte göra då jag vanligtvis ska äta maten efteråt Det här med ljus har jag märkt att det har en viss betydelse. Dagsljus utomhus funkar bättre än glödlampsljus verkar det som. Ska laborera lite så kanske det blir bättre.

Ska man generellt sett fota ovanifrån eller från sidan? De flesta bilder som är i tidningar och kokböcker brukar var lite ifrån sidan men de bilder som jag lyckas bäst med är rakt uppifrån. Beror väl kanske lite på frånvaro av skicklighet och att jag har enkel utrustning.

Bilderna som jag tar blir ju ganska stora, täcker mer än hela skärmen, finns det någon regel för hur man eventuellt ska minska ner dem?
Citera
2009-07-21, 21:42
Bannlyst
Här har du lite handfasta tips...

http://digital-photography-school.co...n-introduction
Citera
2009-07-21, 22:34
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Duscha med olja tänker jag inte göra då jag vanligtvis ska äta maten efteråt Det här med ljus har jag märkt att det har en viss betydelse. Dagsljus utomhus funkar bättre än glödlampsljus verkar det som. Ska laborera lite så kanske det blir bättre.

Ska man generellt sett fota ovanifrån eller från sidan? De flesta bilder som är i tidningar och kokböcker brukar var lite ifrån sidan men de bilder som jag lyckas bäst med är rakt uppifrån. Beror väl kanske lite på frånvaro av skicklighet och att jag har enkel utrustning.

Bilderna som jag tar blir ju ganska stora, täcker mer än hela skärmen, finns det någon regel för hur man eventuellt ska minska ner dem?

Det med olja är som sagt som dom gör för kokböcker precis innan dom ska fotas, ljust för att bilden ska se bra ut.

Jag brukar skala ner mina bilder 2048*1536 till ungefär 35-40% storlek innan jag postar dom här.
Citera
2009-07-21, 23:32
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Här har du lite handfasta tips...

http://digital-photography-school.co...n-introduction

Tack för länken!

Mycket användbar och högst behjälplig.
Citera
2009-07-22, 00:07
Medlem
htdgs avatar
Jag är långt från en proffsfotograf men här kommer ett par tips ändå:

Jag brukar köra lågt bländartal så man får skön oskärpa i för och bakgrund.

Fota i bra med ljus så du slipper rörelseoskärpa, alternativt använd stativ.

Blixt går okej om du ändrar vitbalansen så det inte blir så bleka färger, men helst ska det vara naturligt ljus.

Fota inte rakt uppifrån, det blir en "roligare" bild om du går ner lite och fotar från sidan.

Du måste inte ha med hela tallriken. Zooma in rejält för de riktigt smarriga detaljerna.

Om maten ser tråkig ut, släng på någon grönsak eller färsk krydda för att "liva upp" rätten lite.

Fota så fort efter uppläggning som möjligt. Är maten fortfarande varm kan det bli riktigt coola bilder med ångan som stiger från den, dessutom ser den som fräschast ut direkt efter uppläggningen.
Citera
2009-07-22, 02:48
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Personligen tycker jag att tråden ofta blir lite väl inriktad på fotokvalité...
Visst en bra tagen bild får maten att se godare ut, men att hela tiden kommentera fotokvalité istället för maträtten (som väl fortfarande är det viktigaste?) känns lite tråkigt... tycker jag iallafall...
Citera
2009-07-22, 02:53
Medlem
BrainDisorders avatar
När man har en mobilkamera (som mig) så får man väl försöka få det så ljust som möjligt så man ser vad det är på tallriken. I övrigt om man nu har en hyfsad kamera så kan man ju försöka sig på lite spännade vinklar, men ljuset är ju det viktigaste när det gäller mobilkameror.
Citera
2009-07-22, 06:56
Bannlyst
Fotar själv med mobilkamera och de enklaste knepen för att få en hyfsad bild är utöver det som tidigare nämnts om mycket ljus att fota från kort avstånd och gärna använda sig av eventuell makrofunktion i luren. Överblicksbilder blir i 9 fall av 10 helt värdelösa med mobilkamera, inte ens värt att försöka.
Citera
2009-07-22, 10:09
Medlem
Bra ljus brukar vara det viktigaste för att få till proffsiga bilder.
Citera
2009-07-22, 10:21
Medlem
Bengrots avatar
Tack för många bra tips från er. Länken som bifogades var nyttig. Jag är inte ute efter att bli någon proffsfotograf men om man ändå ska fota så kan man ju försöka att göra det så bra som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in