Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-23, 20:54
  #13
Medlem
seven0fnines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Njaa, men isåfall är vadet ogiltigt och då bör insatsen återbetalas (före eller efter spel) vilket den ej lär göras. Isåfall kan man som spela vinnare för tiotals tusen och förlorar hästen skickar man en ynglig till ATG och ljuger ihop en historia om att han ej får spela och vill kräva insatsen tillbaka.

Ja, där sa du något klokt. För precis som du säger så skulle insatsen aldrig betalas tillbaka i förlust-scenariot som du beskriver.

Jag måste säga att jag är klart nyfiken på vad som händer om en yngling kommer för att hämta ut en vinst.
Citera
2009-07-23, 20:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven0fnine
Ja, där sa du något klokt. För precis som du säger så skulle insatsen aldrig betalas tillbaka i förlust-scenariot som du beskriver.

Jag måste säga att jag är klart nyfiken på vad som händer om en yngling kommer för att hämta ut en vinst.

Jag som själv har en spelbutik med atg bl.a. betalar ut vinster till alla åldrar, dock har det aldrig hänt att minderårig valt att hämta ut en vinst. Däremot är jag stenhård med åldern för att få spela. Vilket är även det spelbolagen förespråkar.
Så min enkla gissning är att det är tillåtet att få hämta ut en vinst men ej att spela.
Precis som det är tillåtet för en minderårig att ta emot cigg men ej tillåtet för en person att överlämna till den minderårige.

Skulle det vara ett utländsk bolag på nätet så skulle de konfiskera dels dina vinster samt dina insatta pengar utan att blinka då de har den regeln på sina sidor. Men den svenska staten kan och får inte konfiskera en medborgares pengar.
Citera
2009-07-23, 21:10
  #15
Medlem
Hehe en liten twist på det hela

Saxat ur http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=491

Citat:
En kille på 10 år köper lotter för 500 kronor, är det ok?
Svar: Vi kan inte med stöd av lagen eller vårt avtal hindra honom från att köpa eftersom det inte är åldersgräns på lotter. Enligt konsumentköplagen gäller dock sunt förnuft. Ingen minderårig person (under 18 år) får träffa något avtal om köp utan förmyndarens tillåtelse. Vid köp av varor till ett lågt värde kan säljare utgå från att förmyndaren samtycker. 500 kronor för en 10-åring låter mycket och återköp kan alltid hävdas av den minderåriges föräldrar.

Samma sak där? Skicka era ungar och köp lotter, skrapa och sedan återlämnar ni med konsumentköplagen i ryggen.
Citera
2009-07-23, 21:35
  #16
Medlem
seven0fnines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Hehe en liten twist på det hela

Saxat ur http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=491



Samma sak där? Skicka era ungar och köp lotter, skrapa och sedan återlämnar ni med konsumentköplagen i ryggen.


Hehe, ja det där var intressant. Ett effektivt system - om man inte får vinst på sina skraplotter så hävdar man återköp enligt komsumentköplagen/minderårig. Här har givetvis folk olika trösklar, vissa skulle tycka att det var värt att utnyttja detta vid köp av blott 5 skraplotter. Andra skulle inte tycka det var värt besväret om det inte köptes drösvis med lotter.

Men i exemplet som vi snuddade vid tidigare - en insats om 10 000kr på hästtrav. Där skulle ett sådant återköp-system vara skönt att ha i ryggen, haha.
Citera
2009-07-24, 00:41
  #17
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plutus
Ta en titt i Lotterilag (1994:1000) Där kanske det finns något som förhindrar eller berättigar en utbetalning.

Inte direkt. Under Straffbestämmelser, 58 §, så står det "Insatser som tagits emot vid brott enligt denna lag skall förklaras förverkade." Men det kanske inte riktigt samma sak som att vinsten, som förstås till största delen består av pengar från insatser som har tagits emot legalt, skall förklaras förverkad.
Citera
2009-07-24, 00:43
  #18
Medlem
GrovBenstommes avatar
Får man fråga vad som gör MR Moderator så intresserad av detta?
Citera
2009-07-24, 01:41
  #19
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovBenstomme
Får man fråga vad som gör MR Moderator så intresserad av detta?

Lite allmän nyfikenhet sådär bara. Jag har själv lyckats ta mig förbi 18-årsstrecket och när jag befann mig under det så hade jag aldrig några problem. Blev aldrig nekad vare sig att spela någonstans eller nekad att hämta ut några vinster, men då var det aldrig några större summor, utan jag fick kontanter och vid något tillfälle en check direkt av ombuden.

Men vinner man mer än 200 000 kronor så är det ju ATG som betalar ut pengarna, efter 30 dagar, och då antar jag att man också måste uppge vem man är. Eller räcker det med namn och kontonummer?
Citera
2009-07-24, 02:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Men vinner man mer än 200 000 kronor så är det ju ATG som betalar ut pengarna, efter 30 dagar, och då antar jag att man också måste uppge vem man är. Eller räcker det med namn och kontonummer?

Du uppger namn och kontonummer, namn för att bekräfta att det är rätt kontonummer pengarna sätts in i bara. Sedan gör de självklart rutinkoll ur säkerhetssynpunkt på vadkvittot.
Har svårt att se att man som minderårig inte får lösa in vinster och det är absolut inget de förespråkar på sina utbildningar/informationsmaterial heller då lagen gäller att FÅ spela.
Citera
  • 1
  • 2
atg

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback