2009-07-21, 16:11
Medlem
Hej Flashback!

Idag var jag hos doktorn för att jag har haft ont inuti örat sen ungefär en vecka tillbaka. Doktorn sa att jag hade någon slags eksem i hörselgången.

För att bota eksemen fick jag örondroppar som heter Terracortril med Polymyxin B som jag skulle ta 3 droppar av i varje öra 3 gånger om dagen.

När jag sedan kom hem så drog jag i 3 droppar direkt eftersom jag tyckte att det var lika bra att börja på en gång.

Problemet: Dropparna har liksom satt sig som ett lock i högra örat och jag hör jättedåligt. I vänster öra är det precis som förut och jag hör bra på det.

Nu undrar jag: Ska det vara såhär? Tycker det är konstigt att det bara har blivit lock på högra örat.

Tack på förhand.
Citera
2009-07-21, 16:17
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzao
Hej Flashback!

Idag var jag hos doktorn för att jag har haft ont inuti örat sen ungefär en vecka tillbaka. Doktorn sa att jag hade någon slags eksem i hörselgången.

För att bota eksemen fick jag örondroppar som heter Terracortril med Polymyxin B som jag skulle ta 3 droppar av i varje öra 3 gånger om dagen.

När jag sedan kom hem så drog jag i 3 droppar direkt eftersom jag tyckte att det var lika bra att börja på en gång.

Problemet: Dropparna har liksom satt sig som ett lock i högra örat och jag hör jättedåligt. I vänster öra är det precis som förut och jag hör bra på det.

Nu undrar jag: Ska det vara såhär? Tycker det är konstigt att det bara har blivit lock på högra örat.

Tack på förhand.

Jag vet; lite löjligt men... 200 inlägg Nu till topic.
När hände det här? Lock försvinner ofta efter en stund, såtillvida det inte rör sig om vaxproppar. Det är säkert ingen fara.
Citera
2009-07-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Jag vet; lite löjligt men... 200 inlägg Nu till topic.
När hände det här? Lock försvinner ofta efter en stund, såtillvida det inte rör sig om vaxproppar. Det är säkert ingen fara.
Det var cirka 2 timmar sen jag droppade i dropparna i öronen.

Det är liksom inget vanligt lock som man får exempelvis när man flyger flygplan utan det är dropparna som har satt sig för hörselgången.

Jag har försökt att ta bort det med tops men locket vill inte ge vika
Citera
2009-07-21, 16:33
Medlem
Call the doctors.
Citera
2009-07-21, 19:36
Medlem
En liten bump...

Är det ingen som vet vad jag kan tänkas göra?

Nu är det 5 timmar sen jag droppade i öronen och det har fortfarande inte släppt. Börjar bli smått irriterad på det här..
Citera
2009-07-21, 20:25
Medlem
Eliza CTs avatar
Det är säkert irriterande men knappast farligt.
Om du drar lite i ytterörat fram o. tillbaka - kan inte dropparna fördela sej mer i hörselgången då? Vid hörselgångsinflammation så brukar det ju även svullna i hörselgången. Kan bero på det också.
Annars får du väl ringa sjukvårdsupplysning och höra med dom.
Mvh
Citera
2009-07-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Det är säkert irriterande men knappast farligt.
Om du drar lite i ytterörat fram o. tillbaka - kan inte dropparna fördela sej mer i hörselgången då? Vid hörselgångsinflammation så brukar det ju även svullna i hörselgången. Kan bero på det också.
Annars får du väl ringa sjukvårdsupplysning och höra med dom.
Mvh
Okej tack för svaret. Har provat att dra i ytterörat men locket vägrar försvinna.
Får hoppas att det rinner bort under natten.
Citera
2009-07-21, 20:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mezzao
Okej tack för svaret. Har provat att dra i ytterörat men locket vägrar försvinna.
Får hoppas att det rinner bort under natten.

Kanske helt enkelt det är svullnad som gör det.
Hoppas det blir snabbt bra! Glöm inte örondropparna! Även om det känns som lock.
Mvh
Citera
2009-07-21, 22:12
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Kanske helt enkelt det är svullnad som gör det.
Hoppas det blir snabbt bra! Glöm inte örondropparna! Även om det känns som lock.
Mvh

nja, det är inte svullnaden som gör att det känns som det gör, utan örondropparna. minns jag rätt innehåller de vaselin eller paraffin (i flytande form) som gör att dropparna flyter ut i hela hörselgången och fördelar sig på en så stor yta som möjligt, inklusive trumhinnan. det är alltså örondropparna som framkallar den obehagliga känslan och det är helt ofarligt.
Citera
2009-07-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
nja, det är inte svullnaden som gör att det känns som det gör, utan örondropparna. minns jag rätt innehåller de vaselin eller paraffin (i flytande form) som gör att dropparna flyter ut i hela hörselgången och fördelar sig på en så stor yta som möjligt, inklusive trumhinnan. det är alltså örondropparna som framkallar den obehagliga känslan och det är helt ofarligt.
Okej tack så mycket för det givande svaret!
Citera
2014-07-03, 10:31
Bannlyst
Jag fick Terracortril för en hörselgångsinflammation förra veckan. Tuben skulle räcka 10 dagar, men tog slut redan efter halva tiden. Hur som helst verkar inflammationen vara borta. Örongången är inte längre röd och trumhinnan syns igen, sa doktorn. Problemet är att jag fortfarande har lock för örat! Läkaren påstår att det är vätska efter dropparna som ligger kvar, och att det försvinner av sig själv inom "ett par veckor". Ska det verkligen ta så lång tid? Jag tror att örondropparna har stelnat i örat och bildat något slags lock. Kan det verkligen lossna av sig själv? Jag har dessutom trånga hörselgångar och har tidigare varit tvungen att skölja öronen ett par gånger på grund av vaxproppar. Känns som att det är enda åtgärden den här gången också!

Någon som har erfarenhet av långvarigt lock efter användning av Terracortril örondroppar?
Citera
2015-09-22, 18:26
Medlem
Bervaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag fick Terracortril för en hörselgångsinflammation förra veckan. Tuben skulle räcka 10 dagar, men tog slut redan efter halva tiden. Hur som helst verkar inflammationen vara borta. Örongången är inte längre röd och trumhinnan syns igen, sa doktorn. Problemet är att jag fortfarande har lock för örat! Läkaren påstår att det är vätska efter dropparna som ligger kvar, och att det försvinner av sig själv inom "ett par veckor". Ska det verkligen ta så lång tid? Jag tror att örondropparna har stelnat i örat och bildat något slags lock. Kan det verkligen lossna av sig själv? Jag har dessutom trånga hörselgångar och har tidigare varit tvungen att skölja öronen ett par gånger på grund av vaxproppar. Känns som att det är enda åtgärden den här gången också!

Någon som har erfarenhet av långvarigt lock efter användning av Terracortril örondroppar?

Har man infektion eller inflammation så kan extra mycket vax bildas och tillsammans med droppet kan det liksom klumpa ihop.. Hade det i ena örat för 3 veckor sen (hade exem i det örat och infektion i andra örongången vilket inte hade samma vaxbildning och därav inget klumpande), läkaren bara nickade när jag sa att jag inte hörde någonting på ena örat. Hur som helst försvann inte infektionen så för 2 veckor sen fick Terracortril med Polymyxin B använder det i båda.. Har nu samma vaxlocks-sensation i båda öronen. Börjar bli RIKTIGT jobbigt att inte höra när folk pratar i mun på varandra men jag är säker på att det kommer försvinna.. Annars är det nog bara att spola hos doktorn. Ingenting att oroa sig seriöst för. Ska sluta använda det i örat som inte är infekterat nu, se om man börjar höra något snart igen.. Uppdaterar då, haha

F.ö tar örondroppar alltid slut tidigare då man i stort sätt alltid droppar mer än vad som behövs. Detta bidrar också till lock-känslan. Ett tips är att droppa lite på typ ett papper eller något så man känner hur lätt dropparna faktiskt kommer ut. Droppade säkert 4-5 droppar per gång i början, sväär
Senast redigerad av Bervaa 2015-09-22 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in