2009-07-21, 15:10
Medlem
Jag har en HP Pavilion dv6000 som på senare tid har börjat bli väldigt seg, antagligen för att den blir så fruktansvärt varm. Fläkten går på högsta effekt hela tiden och man kan trots det nästan bränna fingrarna på datorn. Processorn ligger runt 75-80 grader när man inte gör nånting, och när man gör något lite mer krävande går det upp till 85-90(!), och grafikkortet är ännu värre och ligger på 90 grader eller mer hela tiden!

Det är ingen dator som är särskilt lämpad för spel, men jag brukar lira sånt som inte kräver så mkt. Detta går knappt heller längre, inte nog med att det går segt satan, man börjar ju bli orolig för brand... Misstänker att det är hårdvarufel, brorsan hade en likadan dator som säckade ihop fullständigt pga av nåt fabrikationsfel på moderkortet. Finns det något jag kan göra eller är det bara att börja kika efter en ny?

Tacksam för alla svar!
Citera
2009-07-21, 15:19
Medlem
Prova att byta ut fläkten det första du gör.
Citera
2009-07-21, 15:21
Moderator
MondoBizarros avatar
Med all säkerhet fläkten som är full med damm.
Min betedde sig ungefär som det du beskrev men efter en ordentlig operation - dvs tryckluft på burk i fläkten - så fungerar den perfekt igen.
Citera
2009-07-21, 15:23
Medlem
Rubensteins avatar
min hp pavilion zv5000 blev också riktigt varm. jag blåste ur fläktarna med kompressor så nu är den sval och tyst,
Citera
2009-07-21, 15:45
Medlem
sommarlovs avatar
Lyssna inte på folk som säger att du ska blåsa ur datorn med högtryck, du skadar säkert något.
Öppna luckor/tangentbord och plocka manuellt bort dammet som sitter i kylaren.
Citera
2009-07-21, 16:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lyssna inte på folk som säger att du ska blåsa ur datorn med högtryck, du skadar säkert något.
Öppna luckor/tangentbord och plocka manuellt bort dammet som sitter i kylaren.

Ursäkta? Skadar vad, menar du?
Jag har blåst ur X antal fläktar med tryckluft - även med kompressor som är några gånger kraftfullare än den på burk - utan att på något vis skada något.
Skulle jag gissa så skulle jag snarare säga att det i längden är skadligare att ha fläktarna fulla med damm och ja, även om det ser rent ut så ligger det massor av damm på ställen där det inte syns.

Men du gör som du vill.
Jag kommer dock att fortsätta att tipsa om tryckluft för att städa datorer eftersom jag vet att det fungerar, sen får var och en bedöma om de är beredda att ta dessa fasansfulla risker det innebär.
Citera
2009-07-21, 17:24
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaK
Jag har en HP Pavilion dv6000 som på senare tid har börjat bli väldigt seg, antagligen för att den blir så fruktansvärt varm. Fläkten går på högsta effekt hela tiden och man kan trots det nästan bränna fingrarna på datorn. Processorn ligger runt 75-80 grader när man inte gör nånting, och när man gör något lite mer krävande går det upp till 85-90(!), och grafikkortet är ännu värre och ligger på 90 grader eller mer hela tiden!

Det är ingen dator som är särskilt lämpad för spel, men jag brukar lira sånt som inte kräver så mkt. Detta går knappt heller längre, inte nog med att det går segt satan, man börjar ju bli orolig för brand... Misstänker att det är hårdvarufel, brorsan hade en likadan dator som säckade ihop fullständigt pga av nåt fabrikationsfel på moderkortet. Finns det något jag kan göra eller är det bara att börja kika efter en ny?

Tacksam för alla svar!

Innan du börjar montera isär datan kanske du skulle kolla efter virus, spyware och dyl. om du redan inte har gjort det, dessa små rackare brukar kunna belasta både CPU och system en hel del (varav temperatur ökning kommen in i bilden) om man inte har rensat på ett tag. Om du nu skulle gjort detta så skulle jag som dom andra i tråden sa, blås ut datan från damm och annan skit och skulle inte det hjälpa så skulle jag nog gissa på att du kan behöva se dig om efter en ny burk och vill du inte gör det så kan du ju alltid kika efter "kylplatta" till laptops.
Senast redigerad av FRA-mannen 2009-07-21 kl. 17:28.
Citera
2009-07-21, 18:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ursäkta? Skadar vad, menar du?
Jag har blåst ur X antal fläktar med tryckluft - även med kompressor som är några gånger kraftfullare än den på burk - utan att på något vis skada något.
Skulle jag gissa så skulle jag snarare säga att det i längden är skadligare att ha fläktarna fulla med damm och ja, även om det ser rent ut så ligger det massor av damm på ställen där det inte syns.

Men du gör som du vill.
Jag kommer dock att fortsätta att tipsa om tryckluft för att städa datorer eftersom jag vet att det fungerar, sen får var och en bedöma om de är beredda att ta dessa fasansfulla risker det innebär.

1: Fläktar tar stryk av att snurras på av yttre fart.

2: Att blåsa på kretskort skapar mängder med elektrostatiska laddningar (prova att blåsa i mörker, ser du de små gnistorna?)

Detta leder till fel som kan märkas upp till ett år senare.
Citera
2009-07-21, 20:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
1: Fläktar tar stryk av att snurras på av yttre fart.

2: Att blåsa på kretskort skapar mängder med elektrostatiska laddningar (prova att blåsa i mörker, ser du de små gnistorna?)

Detta leder till fel som kan märkas upp till ett år senare.

Jaha.
Så det du säger är alltså att du enbart plockar de dammtussar du ser och låter resten sitta kvar?
Tack, men då fortsätter jag med mitt sätt som visat sig effektivt genom åren.

Min gamla dator - tjejens nuvarande - har genomgått denna behandling många gånger under sin femåriga levnad.
Inte en fläkt är trasig, trots att dessa snurrat många tusentals varv med hjälp av tryckluft för att få dammet att lossna, inte en komponent är kass på moderkortet och den fungerar överlag precis lika bra som när jag köpte den så jag tror nog snarare på mina egna erfarenheter än en anonym snubbe på nätet.
Citera
2009-07-21, 23:56
Medlem
Jag skruvade bort några delar av skalet och blåste ur fläkten från insidan med tryckluft, nu är den som en ny dator! Temperaturen är nere i drygt 40 grader på både grafikkort och processor, och den verkar vara fri från gräddkola i maskineriet.

Om den trots eventuell vanvård i och med detta håller i ett halvår till, så är jag nöjd. Då köper jag antagligen en ny i vilket fall som helst nämligen...

Borde kanske listat ut det på egen hand, men tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in