Visst kan kvinnor köpa sex både av män och kvinnor! Men det är inte alls lika vanligt som att män köper sex av kvinnor eller män. Tills jag började fördjupa mig på allvar i queerhistoria och queerteori hade jag knappt stött på några referenser till lesbisk prostitution, annat än där det nämns i Eva Alexandersons roman
Kontradans, och där är den prostituerade kvinnan efter vad man förstår inte vanligen inriktad på kvinnliga kunder utan detta är ett undantag. Jag hörde också rykten om att det fanns bordeller för lesbiska i USA på 50-talet, de kallades
Temples of Sappho 
men jag har inte lyckats hitta nån dokumentation alls om detta tyvärr.
Fast på senare år har det börjat talas lite mer öppet om att det faktiskt finns kvinnliga prostituerade som inriktar sig på en kvinnlig kundkrets. Det är uppenbarligen rätt så ovanligt ändå, och det har föreslagits att det beror på att kvinnor har mindre pengar att spendera, att de har lägre sexualdrift än män etc. Det vete fasen! Vill man läsa en mycket intressant doktorsavhandling om lesbisk sexualitet i förhållande till feminism där ett kapitel behandlar kvinnor som säljer sex till kvinnor så rekommenderar jag varmt den norska sociologen Agnes Bolsøs
Power in the Erotic: Feminism and Lesbian Practice, NTNU, 2002. Mycket spännande och välskriven. Hela texten finns att ladda hem som pdf här:
http://ntnu.diva-portal.org/smash/ge...049/FULLTEXT01