2009-07-21, 12:23
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan!

Tog studenten för några månader sen och kommer nu ha ett år off från högre studier när jag skall plugga en del på Komvux parallellt med nitiskt HP-pluggande. Då jag gärna hade velat "leva" lite samtidigt som jag gör detta så undrar jag om jag - i min situation kan få någon inkomst? Jag kommer läsa mindre än 400poäng/termin och är alltså inte berättigad bidrag från CSN. Dessutom bor jag hemma så socialbidrag är ju inte att tänka på.

Jag har hört om något fenomen som heter "stämpla", men det är väl bara för personer som har arbetat vitt innan (vilket jag inte har)? Visst har jag en ganska bra slant sparad men jag hade tänkt att om man kan glida i ett år för att sedan betala åt helvete mycket skatt i 40 år borde väl staten tjäna på det ändå och då slipper jag skuldkänslor.

Så finns det något sätt?

MVH
Citera
2009-07-21, 12:45
Medlem
Ireqoms avatar
Du kan visst få Socialbidrag när du bor hemma! Min kompis får det. Jag söker själv det nu.

kraven är att du är inskriven på Arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt och kan visa Soc bevis på att du söker jobb, samt bevis på att du under 3 månader tillbaka inte har haft någon inkomst.

Jag vet inte hur det är med att studera. Jag tror man måste gått klart skolan och så helt för att kunna få det stödet dock. Men att bo hemma spelar ingen roll.
Citera
2009-07-21, 13:12
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Du kan visst få Socialbidrag när du bor hemma! Min kompis får det. Jag söker själv det nu.

kraven är att du är inskriven på Arbetsförmedlingen och söker jobb aktivt och kan visa Soc bevis på att du söker jobb, samt bevis på att du under 3 månader tillbaka inte har haft någon inkomst.

Jag vet inte hur det är med att studera. Jag tror man måste gått klart skolan och så helt för att kunna få det stödet dock. Men att bo hemma spelar ingen roll.

Oj, va bra! Innebär studiebidrag inkomst? Fick det senast den 30e Juni. Har ju tagit studenten så det borde väl räknas som att man har gått ut skolan eller?

Då är det väl bara att skriva in sig på AMS då, jag vill ju inte ha jobb men det ska väl inte vara så svårt att inte lyckas med det. Det är väl bara att skriva ett fruktansvärt dåligt CV samt personligt brev.

Tack för hjälpen!

MVH
Citera
2009-07-21, 14:55
Medlem
Pr3sts avatar
Har du pengar sparade eller andra tillgångar som bilar etc så får du inget socialbidrag.
Citera
2009-07-21, 15:12
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Har du pengar sparade eller andra tillgångar som bilar etc så får du inget socialbidrag.

Aj då, jo jag har ju en hel del pengar på banken om man säger så (hade bara känts onödigt att röra dem nu, hade hellre sparat dem tills jag flyttar hemifrån).

Då är det alltså kört?
Citera
2009-07-21, 15:14
Medlem
Försök ta ut pengarna på banken lite då och då sen när allt är borta så ansöker du om bidrag hade jag gjort.
Citera
2009-07-21, 15:15
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaket
Försök ta ut pengarna på banken lite då och då sen när allt är borta så ansöker du om bidrag hade jag gjort.

Dom kollar kontoutdrag 3 månader bak i tiden, och om TS tar ut 100k två månader innan så anser dom att han ska överleva på dom pengarna.
Citera
2009-07-21, 15:17
Medlem
jag har för mig att de kollar två månader tillbaka på ens konton efter tillgångar. Så om du tar ut alla pengar idag kommer du nog kunna söka bidrag från 22 september eftersom de då inte kan se att du haft pengar på kontot.

För att du ska kunna få ersättning genom arbetsförmedlingen tror jag itne du får studera eller ha någon annan sysselsättning, tanken är ju att du ska kunna ta ett jobb när som helst det dyker upp, och om du pluggar är du inte alltid tillgänglig=inte godkänd för ersättning.

men hör med akassan själv för säkerhets skull.
Citera
2009-07-21, 15:39
Medlem
LadyTeas avatar
Du får inte plugga på socialbidrag. Du ska stå till arbetsmarknadens förfogande till 100%.

Tre månader bakåt i de flesta kommuner. Det går alltså att sätta över pengar till sina föräldrar, vänta tre månader och sedan ansöka om socialbidrag. Problemet är dock att de kan tvinga dig till att gå i arbetsmarknadsåtgärder 40 timmar i veckan...

Och det för 3500 kr + hyra + lite annat som blir extra. Knappast värt det.
Citera
2009-07-21, 23:37
Medlem
straycats avatar
Börja med att sprida ut att du söker jobb bland vänner och bekanta, Många jobb går fortfarande den vägen ..

Lycka till!
Citera
2009-07-22, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Börja med att sprida ut att du söker jobb bland vänner och bekanta, Många jobb går fortfarande den vägen ..

Lycka till!

Tror dock inte att personen vill jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in