2009-07-21, 10:27
Medlem
Går det att göra blåbärssylt utan konserveringsmedel ?

Om det funkar hur länge håller det då?

JAg frågar för att jag vill göra sylt med så få tillsatser som möjligt men med samma konsistens som den man köper i affären. Elleri alla fall i närheten.

Är det någon som även har ett recept så tar jag tacksamt imot det.
Citera
2009-07-21, 10:56
Bannlyst
Min mor syltar och vad jag tror mig veta håller det sig väldigt länge, under förutsättning att man rengjort och dödat alla bakterier genom att hetta upp burkarna i ugnen ett tag.

F.ö. tror jag det är väldigt ovanligt bland bärfolket att inkludera konserveringsmedel i slutprodukten.

Edit:

Och tydligen går det bra att frysa ner ochså.

http://www.receptcentralen.se/nyttigt/blabarssylt/
Senast redigerad av Paraflex 2009-07-21 kl. 10:58.
Citera
2009-07-21, 11:43
Medlem
Tackar.

Såg att i det receptet du länkade till så skulle man även ha med citron. Har inte sett det tidigare i något recept. Är det enbart för att öka syrligheten eller fyller den fler funktioner?
Citera
2009-07-21, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Tackar.

Såg att i det receptet du länkade till så skulle man även ha med citron. Har inte sett det tidigare i något recept. Är det enbart för att öka syrligheten eller fyller den fler funktioner?

Jag har ingen aning faktiskt. Citron borde rimligtvis ge lite syra, och möjligen ochså lite konserverande effekt. Läste att fotografer använder citronsyra som konserveringsmedel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citronsyra
Citera
2009-07-21, 15:23
Medlem
Vill man inte krångla till det så funkar syltsocker alldeles utmärkt (finns att köpa i alla mataffärer). Det innehåller socker, pektin (för att ge bra konsistens) och kaliumsorbat (som är konserverande). I övrigt har man bara i bär och ev. vatten.
Citera
2009-07-21, 15:23
Medlem
klybans avatar
Mer socker brukar funka.
Men konserveringsmedel finns naturligt i en del bär/frukter och denna typav konserveringsmedel kan man använda sig av i sin sylt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in