2009-07-21, 03:27
Medlem
En liten dum fråga som jag gått och tänkt på sen jag kom hem idag, vad fasen kallas det när en låt inte innehåller någon refräng, men istället har en annan typ av ackordändring och dylikt. Ett exempel är låten "Here Comes the Sun" av the Beatles (i det fallet där de sjunger "sun, sun, sun, here it comes". Har av någon anledning fått ordet corda på hjärnan... kan det möjligen stämma?

Lite dålig förklaring, jag vet. Kan skylla på att klockan är halv 4.

MVH
Citera
2009-07-21, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
En liten dum fråga som jag gått och tänkt på sen jag kom hem idag, vad fasen kallas det när en låt inte innehåller någon refräng, men istället har en annan typ av ackordändring och dylikt. Ett exempel är låten "Here Comes the Sun" av the Beatles (i det fallet där de sjunger "sun, sun, sun, here it comes". Har av någon anledning fått ordet corda på hjärnan... kan det möjligen stämma?

MVH

Min gissning är att du tänker på ett stick?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stick_(musik)
Citera
2009-07-21, 09:34
Medlem
glen-tourrays avatar
Eller kanske brygga?
Citera
2009-07-24, 10:24
Medlem
snattacks avatar
Here comes the sun har i allra högsta grad en refräng. Låten börjar med att plantera refrängen "here comes the sun". "Little darling" är följaktligen versen.

"Sun sun sun" är ett stick. Defenitionen av ett Stick är att det är en ny del som vanligtvis kommer sent i låten (innan sista refrängen/refrängerna).

En brygga är den mellanspelet som "limmar ihop" vers med refräng.
Citera
2009-07-24, 12:07
Medlem
Citat:

MVH
Du menar antagligen Coda
Citera
2009-07-24, 16:48
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Du menar antagligen Coda

Italienska för "svans", dvs något som "hänger efter" = en coda kommer aldrig mitt i en låt.
Citera
2009-07-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Here comes the sun har i allra högsta grad en refräng. Låten börjar med att plantera refrängen "here comes the sun". "Little darling" är följaktligen versen.

"Sun sun sun" är ett stick. Defenitionen av ett Stick är att det är en ny del som vanligtvis kommer sent i låten (innan sista refrängen/refrängerna).

En brygga är den mellanspelet som "limmar ihop" vers med refräng.

Dock så har ju inte just Here comes the Sun den uppbyggnad som man ofta använder, då "sun sun sun" är i slutet av låten, det sista som sker kan det inte heller benämnas som ett stick. En refräng (vad jag har förstått) är något som upprepas, ibland med viss ombyggnad i texten men ackordföljden/tonen ska vara lik refrängen innan.

Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Du menar antagligen Coda

Nästan rätt hade jag då!
Citera
2009-07-29, 13:56
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Dock så har ju inte just Here comes the Sun den uppbyggnad som man ofta använder, då "sun sun sun" är i slutet av låten, det sista som sker kan det inte heller benämnas som ett stick. En refräng (vad jag har förstått) är något som upprepas, ibland med viss ombyggnad i texten men ackordföljden/tonen ska vara lik refrängen innan.

... och eftersom "Sun sun sun" inte alls är i slutet på låten utan mitt i, och dessutom med en efterföljande vers och refräng innan outro så är det di facto ett stick.

http://www.youtube.com/watch?v=OZtQh5EIgWQ

Refräng behöver inte nödvändigtvis upprepas. Det finns låtar med bara en refräng. Verser upprepas också. Ett viktigt kriterium för en refräng skulle jag snarare säga är att det är den formdel man upplever att låten bygger kring, soundet avgör, dynamiken, uppbyggnad från ev. brygga, etc. Det är en subjektiv bedömning som ligger till grund för detta, men i många fall är det inget tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in