• 1
  • 2
2009-07-20, 23:46
Medlem
danyhs avatar
Kollade på Johan Glans world tour of skåne, och där säger han något som har fastnat i mina tankar:

"Hur kan man tänka utan att ha något språk att tänka med?"
Citera
2009-07-20, 23:53
Medlem
Fundera själv över dina egna tankar. Inte är alla uteslutande språkliga?

Jag ser, jag hör, jag känner, jag luktar, jag förnimmer och tänker sådant som inte kan definieras, diffusa känslor, rumsliga pussel, musiska lekar, jag skrattar osv osv.

Jag tror att du gör det också.
Citera
2009-07-20, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danyh
Kollade på Johan Glans world tour of skåne, och där säger han något som har fastnat i mina tankar:

Undrar vilket språk djur tänker på.
Eller tänker djur?
Nej shit, nu snurrar det i huvudet
Citera
2009-07-21, 00:40
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danyh

Fråga Picasso eller Bach.
Citera
2009-07-21, 01:52
Medlem
KTM_s avatar
Man saknar väll endå inte förmågan till att relatera till vissa saker. Hur tror du en som dövfödd utvecklar sin förståelse. Visst de finns teckenspråk som är väldigt utvecklat idag så man kan kalla de för språk. Men jag kan tänka mig att dom gjorde något liknande för över 500 000 års sedan.
Citera
2009-07-21, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Fråga Picasso eller Bach.

De "tänker" i och för sig med "språk" de också, även om språken varigenom de uttrycker sig är ganska annorlunda i jämförelse med "vanliga språk". Istället för bokstäver som skapar ord använder de sig av penseldrag som skapar linjer och toner som skapar musik. I grunden handlar det om samma sak: att uttrycka och förmedla idéer, känslor, sinnestillstånd osv. och få någon slags genklang hos andra människor.
Citera
2009-07-21, 01:55
Medlem
Pubizs avatar
jag har alltid tänkt på hur tex döv föddas tankar "låter" eftersom dom aldrig hört talspråk det är en tanke som ger mig huvudvärk
Citera
2009-07-21, 02:00
Medlem
Arslens avatar
För mig kan jag tänka i ord samtidigt som jag med "känslor" känner av något annat... Lite svårt att beskriva det sista, men någon som möjligen känner igen sig?
Citera
2009-07-21, 02:26
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
De "tänker" i och för sig med "språk" de också, även om språken varigenom de uttrycker sig är ganska annorlunda i jämförelse med "vanliga språk". Istället för bokstäver som skapar ord använder de sig av penseldrag som skapar linjer och toner som skapar musik. I grunden handlar det om samma sak: att uttrycka och förmedla idéer, känslor, sinnestillstånd osv. och få någon slags genklang hos andra människor.
Givetvis, men TS menade språk bokstavligt talat.
Citera
2009-07-21, 02:56
Medlem
Visst går det att tänka utan språk, t ex när man funderar över nästa drag i ett schackparti eller försöker föreställa sig hur man ska ta sig igenom en labyrint. Bara för att ta ett par exempel.
Citera
2009-07-21, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Man saknar väll endå inte förmågan till att relatera till vissa saker. Hur tror du en som dövfödd utvecklar sin förståelse. Visst de finns teckenspråk som är väldigt utvecklat idag så man kan kalla de för språk. Men jag kan tänka mig att dom gjorde något liknande för över 500 000 års sedan.

Du kan skapa ett eget språk, ett "ord" namn på saker och ting. Det behöver inte vara ett språk som någon annan förstår.

En döv för 50 000 år sedan kanske tänkte på "dslfkjsdijsdnfi" när han tänkte på en älg. Spelar således ingen roll, om ordet är en del i det allmänna språket, men för att tänka så måste man identifiera det en tänker. Och för att tänka måste man hålla kolla på det man tänker. Därav behöver man sk. benchmarks på vad man tänkte på. Detta får man genom att ge "namn" åt saker och ting såsom händelser etc.

Så frågan är snarare, hur definierar vi ett språk. Är språk något som fler än en måste kunna och förstå. Eller kan språk vara något som en individ använder för att beskriva sin omgivning etc.
Citera
2009-07-21, 03:07
Medlem
Dalianas avatar
Såklart det går att tänka utan språk! Gör jag hela tiden. Det är faktiskt svårare för mig att tänka med språk, måste tvinga hjärnan till det och då blir det mer som att jag har en konversation med mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in