Människan är ju expert på att se samband och är tillräckligt intelligent för att i viss mån förutse framtiden. Jag vet av erfarenhet att om jag kastar upp en boll i luften så kommer den med största sannolikhet att komma ned igen, alltså kan jag i viss mån förutse framtiden. Detta kan också tillämpas på mer avancerade samband och sker antagligen även undermedvetet.
Kanske händer detta också undermedvetet utan att man själv kan se sambanden som gjorde att man kunde göra en förutsägelse.
Dessutom förklarar selektivt minne en hel del. Du kommer alltså inte ihåg de felaktiga förutsägelser du gjort. (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Selektivt_minne) Alla vi som spelar poker på någorlunda hög nivå är vid det här laget väl medvetna om detta fenomen(Fan, jag har ALLTID sån JÄVLA OTUR ! osv...)
Att du kunde känna på dig när din morsa skulle komma beror kanske på att det hade gått en period sedan ni träffades så du började sakna henne( och tänkte"borde hon inte komma snart" eller något) och hon kände likadant. Därför kom hon och därför kände du att du förutsagt hennes ankomst.