2009-07-20, 19:14
  #1
Medlem
asdfkeks avatar
Tjena alla flashbackare!

Jag har på den senaste tiden byggt upp en stor rädsla för att få inbrott i mitt hus och framförallt att inbrottstjuvarna vill skada mig. Det har blivit nästan lite sjukt, jag oroar mig hela tiden och på nätterna kan jag ligga uppe och lyssna efter ljud osv. Nu undrar jag hur pass vanligt det är med inbrott och framförallt vad inbrottstjuvarna prioriterar?

Jag bor i en villa på "landet". Jag har 3 st grannar som bor cirka 30 meter ifrån mig. Jag har också en hund och har därför hundstängsel och galler till bilinfarten. Jag har också installerat ett hemmalarm och har små "stickers" uppsatta vid de 3 dörrarna och även några av de fönster som finns på kåken. Larmet är också kopplat till en väktarfirma vilket framgår tydligt på skyltarna.

Hur pass starkt motvärkar det faktum att jag har både hund+larm på kåken? Jag inbillar mig att man som inbrottstjuv undviker en kåk som synligt har hund och larm? Jag är allstå inte särskilt oroad för att få inbrott under tiden jag inte är hemma för händer det så händer det tänker jag. Jag är räddare för att få inbrott när jag är hemma.
Citera
2009-07-20, 19:18
  #2
Medlem
Hofs avatar
klart en tjuv undviker larm, det förstår väl alla för dom tjuter rätt friskt å många är även kopplade till mobil telefoner numera.

Däremot förstår jag inte din rädsla när du e hemma? jag e lite nojjig när jag är borta, speciellt ett par dagar fastän jag har larm kopplat till min & vänners mobiler
Citera
2009-07-20, 19:21
  #3
Medlem
asdfkeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hof
klart en tjuv undviker larm, det förstår väl alla för dom tjuter rätt friskt å många är även kopplade till mobil telefoner numera.

Däremot förstår jag inte din rädsla när du e hemma? jag e lite nojjig när jag är borta, speciellt ett par dagar fastän jag har larm kopplat till min & vänners mobiler

Ja det låter kanske knäppt men jag är mest oroad för att en inbrotttjuv/ar ska ta sig in i kåken och bli upptäckt och då gå till attack mot mig. Finns väl ingen säker källa eller statistik men hur pass vanligt är det att inbrottstjuven går mot attack istället för att snabbt avlägsna sig från platsen?
Citera
2009-07-20, 19:21
  #4
Medlem
Georgijevs avatar
vart bor du ?
Citera
2009-07-20, 19:22
  #5
Medlem
vemomintedus avatar
Innan när jag bodde i hus var jag lika nojig som dig ungefär. Har du larm så du kan larma delar i ditt hus? Det brukade jag göra. befann jag mig på övervåningen så larmade jag nedervåningarna. Men jag tror inte du behöver oroa dig. Självklart väljer dem ett hus som inte har larm hellre än ett där det finns larm. och hundar är ju inte något man vill få efter sig om man är tjuv skulle jag gissa. jag tror inte att de tar chansen om det inte är så att du har något de verkligen måste ha.

Vi hade många tjuvar som gick runt vårt hus för att se vad vi hade och de ringde även i den vevan ibland för att se om vi var hemma. Är nästan helt säker på att de var dem. men de kom aldrig in och absolut inte när någon var hemma. De gör inte inbrott för att skada dig.
Citera
2009-07-20, 19:27
  #6
Medlem
asdfkeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Har du larm så du kan larma delar i ditt hus?

Nja tyvärr kan jag inte det. Larmet har sk hemmafunktion där man bara larmar huvudentren vilket fungerar när man är hemma. Sen har vi två stycken rörelsedetektorer utplacerade i huset. Jag önskar att jag kunde ha dem igång under tiden jag sov i ett rum utan detektor då fjärkontrollen till larmet även är trådlös vilket gör att jag kan stänga av larmet ifrån rummet utan att bli upptäckt. Problemet är att jag idag läste i manualen (inte testat ovanstående taktik) att man måste öppna huvudentren för att kunna stänga av larmet.
Citera
2009-07-20, 19:33
  #7
Bannlyst
Jag har ett luftgevär och "örontops pinnar" som ammo så jag behöver inte vara rädd
Citera
2009-07-20, 19:38
  #8
Medlem
Stackare!
Jag bor i lägenhet och ligger ibland och lyssnar efter ljud....trots baseballträ vid sängen, samt fjäderbatong & tårgas vid säkerhetsdörren.

Mitt enda tips till dig är att ha något att försvara dig med nära sängen och undvik läskiga filmer/böcker....ps, läs ej The Night Stalker
Citera
2009-07-20, 19:55
  #9
Medlem
asdfkeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaretto
Stackare!
Jag bor i lägenhet och ligger ibland och lyssnar efter ljud....trots baseballträ vid sängen, samt fjäderbatong & tårgas vid säkerhetsdörren.

Mitt enda tips till dig är att ha något att försvara dig med nära sängen och undvik läskiga filmer/böcker....ps, läs ej The Night Stalker

Hehe ja det är väl det man får göra. Placerar även ut några hundgaller framför dörrar som öppnas "utåt" och larmar ytterdörren. Funderar på att ställa hyllor och säng framför dörren i mitt sovrum så att när man försöker öppna dörren så tar det emot väggen och på så sätt vara säker... förhoppningsvis.

Man är rädd som en liten barnunge
Citera
2009-07-20, 19:57
  #10
Medlem
Har du något att vara rädd för?

Umgåtts med fel människor eller gjort någon irriterad?

Har du inte gjort ngt av detta så kan du nog sova gott, med larm, hund osv är det nog liten procentuell risk att de går in hos dig.
Citera
2009-07-20, 20:01
  #11
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georgijev
vart bor du ?
Ditåt bor han!
Citera
2009-07-20, 20:03
  #12
Medlem
asdfkeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredge
Har du något att vara rädd för?

Umgåtts med fel människor eller gjort någon irriterad?

Har du inte gjort ngt av detta så kan du nog sova gott, med larm, hund osv är det nog liten procentuell risk att de går in hos dig.

Jo allstå jag inser ju själv att jag är larvigt rädd men det är svårt att bryta mönster. Det har varit endel inbrott i närheten men aldrig när personerna varit hemma. Inbrottstjuvar går väl inte särskilt ofta in när husägaren är hemma och framförallt mindre chans när man har larm och vovve.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in