Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Ditt andra levnadsår var halva ditt liv. Nu är ett år en en trettiondel av ditt liv ( om vi antar att du är 30 år fyllda.) Där har du nog en del av förklaringen.
Dessutom - de första åren upplever man massor av saker för första gången. Bara en sådan enkel sak som att gå in i en fiskbutik, gå på fotbollsmatch, resa med familjen till en annan stad, träffa en riktigt gammal människa, vara uppe en hel natt etc. Dessa saker tror jag gör att man upplever det som att tiden går långsammare då man får så många intryck som gör att man känner att man gjort väldigt mycket. En vecka under sommarlovet när man var åtta är ett äventyr. En vecka nu är kanske inte lika spännande.
Då kan man undra om inte "ett år" borde vara en trettiondel så stort när man är 30,
för att det ska korrekt kunna jämföras med tidigare levnadsår.
Jag har själv väldigt dåligt minne, så för mig spelar längden av mitt liv ingen större roll. Jag har läst min favoritbok 5ggr, sett min favoritfilm 15ggr, och lyssnat på min favoritlåt tusentals gånger. Eftersom jag inte kommer ihåg så bra, så blir det som att jag gör det för första gången. Det blir lika kul varje gång.
Nu menar jag inte att alla fungerar på det viset,
det är bara det att "problemet" med tiden kan vara ganska så relativ.