2014-03-29, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xmect
Hejsan, jag undrar om jag har stor chans å komma in på en linje som på hösten via mitt Högskoleprov, resultatet jag fick på mitt högskoleprov var samma som antagningspoängen. 24 antagna, 49 reserver förra året.

Kolla i urval 2 på programmet du syftar på. Där står vad den som kom in på lägst fick. Har du högre än den har du stor chans att komma in, men man vet ju inte hur det ändras i år.
Citera
2014-03-31, 13:58
Medlem
Seabjorns avatar
Om det är 85 stycken i Urval 1 som blev antagna och 50 i urval 2, är det totalt 135 som blivit antagna då eller vet man hur många som blivit antagna till ett program?

Jag får runt 16-16,5 med merit och söker ur BIex, hur är mina chanser att bli antagen på ett program som hade 16,66 och 0,75 på HP HT-13, själv hade jag 0,8 men förhoppningsvis så höjer jag mig en aning nu på Lördag. Hjälp eller tankar uppskattas väldigt mycket.
Citera
2014-03-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Har inte fattat det här med att man söker in med sina betyg på ett tekniskt basår? Jag ska läsa på KOMVUX ett tekniskt basår och där verkar alla komma in, vad är skillnaden?

Det är för att man får en plats på ingenjörsprogrammen. Sen är det mycket svårare att läsa där, iallafall på KTH. Deras tentor är mycket svårare än gymnasiets prov i samma kurser.
Citera
2014-03-31, 20:37
Medlem
DoktorEbbas avatar
När kan jag söka till VÅRterminen?
Citera
2014-03-31, 21:39
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio93
Det är för att man får en plats på ingenjörsprogrammen. Sen är det mycket svårare att läsa där, iallafall på KTH. Deras tentor är mycket svårare än gymnasiets prov i samma kurser.
Vilket knappast lär vara något negativt om man ska igenom 5 år av civilingenjörstentor sen. Rätta mig om jag har fel?
Citera
2014-04-01, 12:37
Medlem
Blir mest förvirrad av vad exakt det är man behöver för att komma in på ett Basår på ett universitet (Mitt Universitet Sundsvall i det här fallet.)

Någon som kan klargöra vad man behöver ha för betyg ifrån gymnasiet?
Citera
2014-04-01, 13:39
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTMmarkus
Blir mest förvirrad av vad exakt det är man behöver för att komma in på ett Basår på ett universitet (Mitt Universitet Sundsvall i det här fallet.)

Någon som kan klargöra vad man behöver ha för betyg ifrån gymnasiet?
För tekniskt basår på Chalmers kan jag hitta: Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c

http://allastudier.se/utbildningar/6...kt-bas%C3%A5r/

Med andra ord ganska låga krav på vilka kurser man ska ha läst men man måste fortfarande ha ett bra snitt på vissa ställen. 16.50 på Chalmers om vi ska ha det som exempel här också. 1.30 på HP.
http://statistik.uhr.se/
Senast redigerad av klockan123 2014-04-01 kl. 13:43.
Citera
2014-04-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
För tekniskt basår på Chalmers kan jag hitta: Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c

http://allastudier.se/utbildningar/6...kt-bas%C3%A5r/

Med andra ord ganska låga krav på vilka kurser man ska ha läst men man måste fortfarande ha ett bra snitt på vissa ställen. 16.50 på Chalmers om vi ska ha det som exempel här också. 1.30 på HP.
http://statistik.uhr.se/

Alright. Vad är grundläggande behörighet om man räknar i dom gamla "namnen"? Hette A B C och inte 1 2 3 när jag läste...
Citera
2014-04-01, 15:46
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTMmarkus
Alright. Vad är grundläggande behörighet om man räknar i dom gamla "namnen"? Hette A B C och inte 1 2 3 när jag läste...
Matte A, Svenska A och Engelska A + ev. gymnasiearbete.
Citera
2014-04-01, 21:02
Medlem
BlueVeinss avatar
Om ett program kräver tex Matematik C, kan man då ta bort Matematik B från betyget och enbart ha A och C?
Jag har nämligen läst 2400 poäng på Komvux och behöver ta bort en 50 poängare om jag ska ha 2350. Det enda jag egentligen kan ta bort är Matematik B som ligger på 50, de andra två är kärnämnen. Eller kan man rent av söka med 2400 poäng komvux?

Lagom nervös när man sitter 0,07 över antagningsbetyget förra året och måste hoppas att det inte går upp.
Citera
2014-04-02, 00:39
Medlem
Kommer troligtvis få runt 19,5 och har ett program med 19,9 förra året som första val och ett program med 19,1 som andra val. Kommer jag in på nåt av dessa program? Värt att nämna att jag tar studenten i år så jag kommer söka med de nya betygen.
Citera
2014-04-02, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungqan
Kommer troligtvis få runt 19,5 och har ett program med 19,9 förra året som första val och ett program med 19,1 som andra val. Kommer jag in på nåt av dessa program? Värt att nämna att jag tar studenten i år så jag kommer söka med de nya betygen.

Vad jag har hört så söker ni i en ny kvot, inte samma som de med de gamla betygen. Troligen lär era betyg vara lägre i snittet eftersom det verkar vara svårare att få A än MVG. Med andra ord tror jag du har en ganska stor chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in