2014-01-15, 08:33
Medlem
Imorgon ska jag på SU:s reservupprop för juristprogrammet. Jag har inte alls stor chans att komma in på plats (reservplats 61), men vad jag förstått så kan man bli uppringd upp till en månad in på terminen. Jag undrar nu: Vilket reservplats behöver jag ha efter reservuppropet för att ha en chans att komma in. Tror ni att jag kan ha 15 framför mig i kön och ändå komma in? Antal antagna är 108 i gruppen.
Citera
2014-01-16, 12:54
Medlem
Alibabassons avatar
Jag kom in på en utbildning som jag sökt som andra handsval. Min fråga är; Kan jag hoppa på utbildningen nu och söka till en annan utbildning i höst. Går det då att hoppa av en utbildning för att söka och påbörja en annan?
Citera
2014-01-16, 12:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag kom in på en utbildning som jag sökt som andra handsval. Min fråga är; Kan jag hoppa på utbildningen nu och söka till en annan utbildning i höst. Går det då att hoppa av en utbildning för att söka och påbörja en annan?
Fungerar utmärkt.
Citera
2014-01-16, 13:11
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Fungerar utmärkt.

Tack så för svaret.
Citera
2014-01-16, 15:00
Medlem
rafs avatar
Någon reserv som hört något än ? Jag är reserv 2 på ssk i växjö men har inte hört något än , börjar på måndag , börjar panika lite !!!!
Citera
2014-01-16, 16:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raf
Någon reserv som hört något än ? Jag är reserv 2 på ssk i växjö men har inte hört något än , börjar på måndag , börjar panika lite !!!!
Reserver kan ju kallas in även efter terminsstart, om någon ordinarie hoppar av.
Citera
2014-01-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ididnotknowdidyou
Jag har 19,9 i meritvärde och kommer att söka till program som de senaste åren legat runt 16 för grupp BI och ännu lägre för BII på den skolan jag vill gå på. Grejen är att jag har utländska gymnasiebetyg...

Kommer jag bli fucked bara för att jag inte har svenska betyg även fast mina utländska betyg är översatta och klara?

Kan ju tänka mig att nästa år hamnar BI och BII runt 16 igen men jag och 2 andra söker med utländska betyg där dom andra har 20 och därför kommer jag inte in fast än jag har mycket bättre meritvärde än 90% av alla som kom in till slut. Vore riktigt segt om det hände.

Vad exakt är din fråga? Om det finns en speciell urvalsgrupp för sökande med utländska betyg?
Citera
2014-01-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Vad exakt är din fråga? Om det finns en speciell urvalsgrupp för sökande med utländska betyg?

Ja, och om det är till min fördel eller inte.

Men jag har fått svar på frågan och tydligen kommer jag vara i BI-gruppen, vilket troligen är väldigt bra för mig.
Citera
2014-01-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oberstein
Så behandlas så här sent = du är inne?

Inte säkert. Jag la in en ansökan på en massa kurser för några dagar sedan då jag inte kom in på mitt program på SU förrän igår på reservuppropet. Mailen går i ett nu med mail från antagning.se om att antagningsbesked kommit, och många av de kurser har jag reservplats i då kanske 100 st före mig har gjort sen anmälan. Så sen anmälan är bara om när du lagt den och hur många som gjort det innan.
Har du möjlighet att ta dig till umeå kan jag tipsa om att de har en jakt och mark kurs på 15 hp som jag kom in på. Men nu blir det som sagt SU, så det finns en plats ledig där snart.
Citera
2014-01-16, 20:17
Medlem
konstigkille93as avatar
Glömde webbregistrera mig så nu förlorade jag min plats på SU. Fick ingen jävla information om att man skulle registrera sig, jag var ju antagen så trodde att det var klart! Man skulle ha registrerat sig från 13 januari till 15 januari men hur skulle man veta det om man inte hade fått information om det?

Vad ska jag göra nu? Kommer ringa upp de imorgon men finns det någon chans? Tänkte läsa Nationalekonomi I, kurs.
Citera
2014-01-16, 20:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Glömde webbregistrera mig så nu förlorade jag min plats på SU. Fick ingen jävla information om att man skulle registrera sig, jag var ju antagen så trodde att det var klart! Man skulle ha registrerat sig från 13 januari till 15 januari men hur skulle man veta det om man inte hade fått information om det?

Vad ska jag göra nu? Kommer ringa upp de imorgon men finns det någon chans? Tänkte läsa Nationalekonomi I, kurs.
Hur du skall veta det? Det står t.ex. på antagning.se när du loggar in efter U2:

"Du som är antagen till en eller flera utbildningar behöver inte göra någonting mer här på Antagning.se. Det är nu viktigt att du följer de instruktioner om registrering och terminsstart som gäller vid universitetet eller högskolan. Gör du inte det riskerar du att förlora din plats.

Om du inte vill ha din plats ska du kontakta universitetet eller högskolan direkt."

För alla som kom in på UU finns även detta meddelande i inboxen på antagning.se SAMT i det antagningsbesked som finns som .pdf på antagning.se

"Har du blivit antagen till en utbildning, måste du registrera dig för att behålla din plats. Det finns olika rutiner för registrering beroende på utbildning och det finns alltid en sista dag för registrering. Det är ditt ansvar att ta reda på vilka regler som gäller. Registreringsinformation finns i Studentportalen, där du i många fall också kan registrera dig. Student med studentkonto vid Uppsala universitet loggar in via studentportalen.uu.se. Student utan studentkonto loggar in med pinkod via student.uu.se/registrering. Uppsala universitet skickar ut pinkoden via brev inom en vecka. Är du reserv får du ingen pinkod även om du saknar studentkonto vid Uppsala universitet, men du kan ändå hitta registreringsinformation i Studentportalen genom att söka på kursens/programmets namn eller anmälningskod. Antagning av reserver görs av ansvarig institution, information om hur reservantagningen går till ska finnas i portalen; om information saknas, kontakta institutionen. Vilken institution som ger en viss utbildning framgår på kursens/programmets sida i portalen. Mer information finns på www.uu.se/student/valkommen/. Har du frågor om antagning, kontakta Contact Center, 0771-550 720, mån-fre 9-16 eller Antagningsenheten vid Uppsala universitet, 018-471 47 30, mån-fre 9.30-12. Har du frågor om registrering och kursstart, kontakta institutionen. Har du inte tillgång till Internet kan du även kontakta universitetets Helpdesk, 018-471 78 90."

För alla som har kommit in på Stockholms högskola torde något motsvarande återfinnas i antagningsbeskedet eller i det brev som brukar skickas hem till nya studenter. Annars bör det finnas information om detta på din institutions hemsida. Varför kollade du inte där?
Citera
2014-01-16, 21:07
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Hur du skall veta det? Det står t.ex. på antagning.se när du loggar in efter U2:

"Du som är antagen till en eller flera utbildningar behöver inte göra någonting mer här på Antagning.se. Det är nu viktigt att du följer de instruktioner om registrering och terminsstart som gäller vid universitetet eller högskolan. Gör du inte det riskerar du att förlora din plats.

Om du inte vill ha din plats ska du kontakta universitetet eller högskolan direkt."

För alla som kom in på UU finns även detta meddelande i inboxen på antagning.se SAMT i det antagningsbesked som finns som .pdf på antagning.se

"Har du blivit antagen till en utbildning, måste du registrera dig för att behålla din plats. Det finns olika rutiner för registrering beroende på utbildning och det finns alltid en sista dag för registrering. Det är ditt ansvar att ta reda på vilka regler som gäller. Registreringsinformation finns i Studentportalen, där du i många fall också kan registrera dig. Student med studentkonto vid Uppsala universitet loggar in via studentportalen.uu.se. Student utan studentkonto loggar in med pinkod via student.uu.se/registrering. Uppsala universitet skickar ut pinkoden via brev inom en vecka. Är du reserv får du ingen pinkod även om du saknar studentkonto vid Uppsala universitet, men du kan ändå hitta registreringsinformation i Studentportalen genom att söka på kursens/programmets namn eller anmälningskod. Antagning av reserver görs av ansvarig institution, information om hur reservantagningen går till ska finnas i portalen; om information saknas, kontakta institutionen. Vilken institution som ger en viss utbildning framgår på kursens/programmets sida i portalen. Mer information finns på www.uu.se/student/valkommen/. Har du frågor om antagning, kontakta Contact Center, 0771-550 720, mån-fre 9-16 eller Antagningsenheten vid Uppsala universitet, 018-471 47 30, mån-fre 9.30-12. Har du frågor om registrering och kursstart, kontakta institutionen. Har du inte tillgång till Internet kan du även kontakta universitetets Helpdesk, 018-471 78 90."

För alla som har kommit in på Stockholms högskola torde något motsvarande återfinnas i antagningsbeskedet eller i det brev som brukar skickas hem till nya studenter. Annars bör det finnas information om detta på din institutions hemsida. Varför kollade du inte där?
Fick varken brev eller e-mail om detta. Såg att jag hade blivit antagen och väntade därför på brev men det tog för långt tid så därför besökte jag deras hemsida idag och läste om hur man skulle gå till väga... När jag kom in på södertörn förra året så fick jag ett mail med instruktioner, trodde det skulle vara samma här. Nu blir det att ta självmord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in