2011-01-22, 11:51
Medlem
fajvans avatar
Hej! Jag har tänkt söka till tandläkarprogrammet i Umeå, VT2012. Nu undrar jag om ni tror att snittet i BI-kvoten kommer höjas där nästa intagning?

VT2011 ser ut som sådan. Urval 1: 21.05, osäker på hundradelen men saksamma. Urval 2: 20.8

Jag kommer efter min student att hamna på ca 21.1- 21.3. Vad tror ni om mina chanser, behöver jag oroa mig?

MVH fajvan
Citera
2011-01-22, 12:54
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Hej! Jag har tänkt söka till tandläkarprogrammet i Umeå, VT2012. Nu undrar jag om ni tror att snittet i BI-kvoten kommer höjas där nästa intagning?

VT2011 ser ut som sådan. Urval 1: 21.05, osäker på hundradelen men saksamma. Urval 2: 20.8

Jag kommer efter min student att hamna på ca 21.1- 21.3. Vad tror ni om mina chanser, behöver jag oroa mig?

MVH fajvan

Tandläkarprogrammen runt om i landet har haft en nedåtgående trend angående antagningspoäng dem senaste åren. Samtidigt finns det kanske även reserver som lyckas bli antagna med poäng lägre än 20.8. Troligen sitter du ganska säkert med 21.1 - 21.3 men jag kan inte garantera att du kommer in. Har du gjort högskoleprovet? Om nej, är det ett bra alternativ för att försäkra sig om en plats på tandläkarprogrammet. Lägsta HP i Umeå brukar vara 1.4/1.5.
Citera
2011-01-23, 18:44
Medlem
fajvans avatar
Tack för ditt svar 19109216, det var lite glädjande. Jag ska skriva högskoleprovet två gånger innan antagningen i Umeå äger rum. Sen har jag lite funderingar kring BII-kvoten. Jag har lite svårt att förstå hur många de exakt antagit i den kvoten. Skulle någon kunna svara på det? Det skulle ju kunna vara så att jag blir tvungen att läsa upp mina betyg (worst case scenario). Då skulle det vara skönt o veta att man iaf har chans, så att det inte är så att de tar in 2 pers / år i den kvoten.
Citera
2011-01-25, 19:25
Medlem
KTH - Industriell ekonomi. Räcker betygen?

Enligt hemsidan så låg intagningen förra året på 21.8

Dum som jag är har jag bara valt 2 av 2.5 i meritpoäng. Jag beräknar att jag kommer att sluta med 19.5 i meritvärde alltså totalt 21.5 med meritpoäng.

Är det någon som vet att det är möjligt att ta sig in med 21.5? Alltså om man hamnar i kö etc och blir intagen som reserv. Vad är chanserna? Eller är det så att man absolut inte kommer in om man inte har 21.8. Eller är det så att det är något snitt?

Annars funderar jag på teknisk fysik, som har just 21.5. Men Industriell ekonomi linjen känns just nu mer tilltalande.

Skulle någon kunna redogöra för skillnaderna mellan dessa och självklart om jag kan komma in på linjen.

Tacksam för svar.
Citera
2011-01-25, 19:36
Medlem
psykologjannes avatar
Omöjligt att svara på. Hur ser intagningspoäng ut för tidigare år?

Skriv högskoleprovet nu i April.
Citera
2011-01-25, 19:41
Medlem
Med tanke på att betygsintaget till Industriell ekonomi ständigt har ökat de senaste åren så är nog chanserna små men trots allt inte omöjliga. Du kan ju alltid ha det som första val och komma in på Teknik fysik i andra hand utan problem.

Skillnaden mellan linjerna grovt sett är att Tek.Fys läser lite mer matematik och Ind.Eks kurser består till 50% av ekonomi där Tek.Fys istället läser fysik och teknik.
Citera
2011-01-25, 19:48
Medlem
Jag föreslår att du funderar en hel del på vad du vill göra. F och I är inte speciellt lika och jag får en känsla av att du vill gå dessa p.g.a. status. Är du inte intresserad av teknik, matematik eller fysik bör du undvika F.
Citera
2011-01-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkagAndBone
Med tanke på att betygsintaget till Industriell ekonomi ständigt har ökat de senaste åren så är nog chanserna små men trots allt inte omöjliga. Du kan ju alltid ha det som första val och komma in på Teknik fysik i andra hand utan problem.

Skillnaden mellan linjerna grovt sett är att Tek.Fys läser lite mer matematik och Ind.Eks kurser består till 50% av ekonomi där Tek.Fys istället läser fysik och teknik.

Okej, men jag tänkte mer om det finns chans, hur ser chansen ut. Alltså, ligger man på reserven? och om man gör det är det ofta så att många tackar nej till sin plats?
Citera
2011-01-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Jag föreslår att du funderar en hel del på vad du vill göra. F och I är inte speciellt lika och jag får en känsla av att du vill gå dessa p.g.a. status. Är du inte intresserad av teknik, matematik eller fysik bör du undvika F.

Jo, jag väljer dessa av status. Men också på grund av att jag vet väldigt lite om vad alla KTHs utbildningar leder till över huvud taget. Vad jag har läst vet jag inte om det spelar någon roll vilken av dessa man tar då arbetsgivare ofta ser båda som väldigt krävande och därmed av högt status. Jag är intresserad av teknik, matematik och fysik men vad leder utbildningen till rent officiellt? Carl Henric Svanberg t ex läste ju teknisk fysik men hamnade i näringslivet.
Citera
2011-01-25, 22:51
Medlem
Little Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavehisftw
Jo, jag väljer dessa av status. Men också på grund av att jag vet väldigt lite om vad alla KTHs utbildningar leder till över huvud taget. Vad jag har läst vet jag inte om det spelar någon roll vilken av dessa man tar då arbetsgivare ofta ser båda som väldigt krävande och därmed av högt status. Jag är intresserad av teknik, matematik och fysik men vad leder utbildningen till rent officiellt? Carl Henric Svanberg t ex läste ju teknisk fysik men hamnade i näringslivet.

Det är en bred utbildning. Christer Fuglesang blev astronaut och en annan jag känner blev fotograf, båda dessa läste teknisk fysik på KTH. Framför allt är det ett bevis på att du är smart och som du säger hög status bland arbetsgivare när du ska söka jobb. Efter att ha genomfört denna utbildning jobbar nog de flesta ändå med något som berör områdena teknik och fysik.

Vad är du intresserad av att arbeta med och vad har du för mål som du vill att ditt framtida jobb ska uppfylla?
Citera
2011-01-25, 23:00
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Enligt hemsidan så låg intagningen förra året på 21.8

Dum som jag är har jag bara valt 2 av 2.5 i meritpoäng. Jag beräknar att jag kommer att sluta med 19.5 i meritvärde alltså totalt 21.5 med meritpoäng.

Är det någon som vet att det är möjligt att ta sig in med 21.5? Alltså om man hamnar i kö etc och blir intagen som reserv. Vad är chanserna? Eller är det så att man absolut inte kommer in om man inte har 21.8. Eller är det så att det är något snitt?

Annars funderar jag på teknisk fysik, som har just 21.5. Men Industriell ekonomi linjen känns just nu mer tilltalande.

Skulle någon kunna redogöra för skillnaderna mellan dessa och självklart om jag kan komma in på linjen.

Tacksam för svar.

Citat:
Okej, men jag tänkte mer om det finns chans, hur ser chansen ut. Alltså, ligger man på reserven? och om man gör det är det ofta så att många tackar nej till sin plats?

21.8 är det lägsta betyget som blev antagen innan platserna blev fyllda inkl. ökade platser.
Sen så skulle jag tippa på att 21.7 är det lägsta som blev antagen efter reservintag(eftersom folk faktiskt hoppar av innan terminen har börjat)

Nästan omöjligt att förutsäga om du kommer in, men förmodligen(-ganska säkert) så kommer du inte in på utbildningen med 21.5, kvoten kommer säkerligen att öka detta år.
Ett tips är att du gör en särskild prövning av en meritgivande kurs, och satsar på G, eftersom betyget på meritgivande ämnen ej räknas med i jmf.talet. Men även då så är det svårt att säga om du kommer in eller ej.
Du har lite tid att bestämma dig, men tänk på att kolla upp prövningstider på Åsö-gymnasium, så du inte missar chanserna denna VT.
Men som sagt, bestäm dig för vilket program du vill in på.
Industriell Ekonomi läser matematik parallellt med Teknisk Fysik, enda skillnaden är att på Industriell Ekonomi så väljer du inriktning i Ettan, och vissa kurser inom fysik är utbytta mot kurser så som Ekonomi och Ledarskap, Företagsekonomi, Organisation- och Managementteori.
Om du väljer Industriell Ekonomi, så kommer du förmodligen att hamna inom näringslivet dvs. privata sektorn inom huvudgrenen Ekonomi, beroende på vilken inriktning du väljer.
Om du väljer Teknisk Fysik så kommer du förmodligen att hamna inom något teknik företag och syssla med mycket teknikintensiva uppgifter.
Men som sagt, detta är ej skrivet i sten, och framtiden blir vad du gör den till.
Senast redigerad av Benji86 2011-01-25 kl. 23:15.
Citera
2011-01-28, 18:35
Medlem
Hur mycket motsvarar 1.5 på HP i gymnasiebetyg?
Samt låt säga om man har 15 i snitt från gymnasiet, hur mycket är det på HP?
Finns det någon tabell som visar?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in