Citat:
Ursprungligen postat av Kavehisftw
Enligt hemsidan så låg intagningen förra året på 21.8
Dum som jag är har jag bara valt 2 av 2.5 i meritpoäng. Jag beräknar att jag kommer att sluta med 19.5 i meritvärde alltså totalt 21.5 med meritpoäng.
Är det någon som vet att det är möjligt att ta sig in med 21.5? Alltså om man hamnar i kö etc och blir intagen som reserv. Vad är chanserna? Eller är det så att man absolut inte kommer in om man inte har 21.8. Eller är det så att det är något snitt?
Annars funderar jag på teknisk fysik, som har just 21.5. Men Industriell ekonomi linjen känns just nu mer tilltalande.
Skulle någon kunna redogöra för skillnaderna mellan dessa och självklart om jag kan komma in på linjen.
Tacksam för svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kavehisftw
Okej, men jag tänkte mer om det finns chans, hur ser chansen ut. Alltså, ligger man på reserven? och om man gör det är det ofta så att många tackar nej till sin plats?
21.8 är det lägsta betyget som blev antagen innan platserna blev fyllda inkl. ökade platser.
Sen så skulle jag tippa på att 21.7 är det lägsta som blev antagen efter reservintag(eftersom folk faktiskt hoppar av innan terminen har börjat)
Nästan omöjligt att förutsäga om du kommer in, men förmodligen(-ganska säkert) så kommer du inte in på utbildningen med 21.5, kvoten kommer säkerligen att öka detta år.
Ett tips är att du gör en särskild prövning av en meritgivande kurs, och satsar på G, eftersom betyget på meritgivande ämnen ej räknas med i jmf.talet. Men även då så är det svårt att säga om du kommer in eller ej.
Du har lite tid att bestämma dig, men tänk på att kolla upp prövningstider på Åsö-gymnasium, så du inte missar chanserna denna VT.
Men som sagt, bestäm dig för vilket program du vill in på.
Industriell Ekonomi läser matematik parallellt med Teknisk Fysik, enda skillnaden är att på Industriell Ekonomi så väljer du inriktning i Ettan, och vissa kurser inom fysik är utbytta mot kurser så som Ekonomi och Ledarskap, Företagsekonomi, Organisation- och Managementteori.
Om du väljer Industriell Ekonomi, så kommer du förmodligen att hamna inom näringslivet dvs. privata sektorn inom huvudgrenen Ekonomi, beroende på vilken inriktning du väljer.
Om du väljer Teknisk Fysik så kommer du förmodligen att hamna inom något teknik företag och syssla med mycket teknikintensiva uppgifter.
Men som sagt, detta är ej skrivet i sten, och framtiden blir vad du gör den till.