2010-05-14, 13:45
Medlem
The5337s avatar
Vad tror ni om läkarlinjen på KI med 1.9? Enligt vhs.se är det många sökande nu till hösten men enligt tidigare statistik har man de senaste åren haft en schysst chans med 1.9 dock har det varit färre sökande då..

mvh
Citera
2010-05-15, 02:22
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The5337
Vad tror ni om läkarlinjen på KI med 1.9? Enligt vhs.se är det många sökande nu till hösten men enligt tidigare statistik har man de senaste åren haft en schysst chans med 1.9 dock har det varit färre sökande då..

mvh

Det ska se väldigt lovande ut. Nära 100% skulle jag faktiskt säga. Det togs in ett rätt stort gäng med 1,8 sist och det är således nu helt urholkat från gamla sökanden med 1,9 för samtliga lärosäten.
Citera
2010-05-15, 12:02
Medlem
Mycket prat om intagningskvoterna på HHS men få siffror gällande de nya betygskvoterna.

Vad kommer snittet att bli i direktkvoten?

Kommer man i direktkvoten att kunna komma in med 19,8?

Hur många har tidigare år tagit sig in genom att plugga upp sina betyg?

Vad tror ni?
Citera
2010-05-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det ska se väldigt lovande ut. Nära 100% skulle jag faktiskt säga. Det togs in ett rätt stort gäng med 1,8 sist och det är således nu helt urholkat från gamla sökanden med 1,9 för samtliga lärosäten.

Folk som sitter med 1,9 kan väl vart ute och rest eller whatever och således söker i år?
Citera
2010-05-16, 00:43
Medlem
Siffrorna varierar inte så mycket år från år, och det är ett väldigt litet antal som får 1,9. Vi pratar någon enstaka procent.
Citera
2010-05-16, 01:35
Medlem
Fairy-Tails avatar
Vad tror folket om Teknisk Matematik LTH?
Förra året var intagningsbetygen 18,4. 40 st intagna.

Jag ligger själv på gränsen, men vill inget annat än den linjen egentligen.
Tror ni gränsen kommer sänkas eller höjas?
Borde jag vara orolig eller?
Citera
2010-05-16, 03:39
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy-Tail
Vad tror folket om Teknisk Matematik LTH?
Förra året var intagningsbetygen 18,4. 40 st intagna.

Jag ligger själv på gränsen, men vill inget annat än den linjen egentligen.
Tror ni gränsen kommer sänkas eller höjas?
Borde jag vara orolig eller?
Trevligt, då kan det hända att vi blir kursare. Jag söker in till Pi med 1.6 i HP, borde vara lungt.

Ang. 18,4 kan jag bara spekulera men det beror mycket på vad du har i meritpoäng. 89/461 sökande jämfört med 86/426 förra året tyder på en minimal höjning, samtidigt försvinner alla kompletteringssökanden. Jag tror på opåverkad/sänkt gräns.
Citera
2010-05-16, 12:30
Medlem
Civ.Ing i Teknisk Fysik i Uppsala.

HT2008 var intagningen på HP 0.8
HT2009 var intagningen på HP 1.1.
VT2010 fick jag 1.3.

Vad tror ni?
Citera
2010-05-16, 14:43
Medlem
Fairy-Tails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
Trevligt, då kan det hända att vi blir kursare. Jag söker in till Pi med 1.6 i HP, borde vara lungt.

Ang. 18,4 kan jag bara spekulera men det beror mycket på vad du har i meritpoäng. 89/461 sökande jämfört med 86/426 förra året tyder på en minimal höjning, samtidigt försvinner alla kompletteringssökanden. Jag tror på opåverkad/sänkt gräns.

Haha, jo det hade inte varit så illa ju.
Jag hoppas verkligen på att komma in, har dock sökt teknisk fysik som andra hand, kanske får vara med dem en termin sen kanske byta om möjligt.

Hoppas iaf av hela mitt hjärta att jag kommer in
Citera
2010-05-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh

Fast hur många är det egentligen som är kompletteringssökande när det gäller civil Ing program?

Mina fördomar/förhoppningar är att dem är ytterst få bland dem totalt behöriga sökande.
Citera
2010-05-16, 14:49
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Fast hur många är det egentligen som är kompletteringssökande när det gäller civil Ing program?

Mina fördomar/förhoppningar är att dem är ytterst få bland dem totalt behöriga sökande.
Samtidigt är 3 fler förstahandssökanden i höst jämfört med 2009 också ytterst lite i mina ögon
Citera
2010-05-16, 18:12
Medlem
urquinaonas avatar
Jag vill studera arkitektur. Har 1.6 på HP vilket var minimum i Umeå hösten 2009. Någon som vet om man kan se till andelen med ett visst HP-resultat som kom in på ett visst program eller går det bara att se lägsta värde för de antagna? Jag siktar på hösten 2011 och ska givetvis försöka höja mitt HP till 1.7 eller 1.8 så kanske jag har chans på KTH till och med, men om det nu inte går enligt planerna så skulle det vara intressant att se hur stor andel som kommer in med ett visst HP-resultat. Kan man se denna detaljerade information på något sätt?

Tycker det är lite orättvist att man inte använder sig av fler decimaler när man räknar ut HP-resultatet men jag antar att det blir svårt att jämföra mellan olika år. Stör mig lite på att någon som skrev 92 kan komma in istället för någon som skrev 96
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in