2010-05-10, 14:27
Bannlyst
19,3 (inkl meritpong)
1,0 HP

Sjukgymnast, ngon?
Citera
2010-05-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatty_hardy
Linkpings Universitet, Hgskoleingenjr i byggnadsteknik

2010: Antal skande i frsta hand:109 Antal skande totalt:628

2009: Antal skande i frsta hand:79 Antal skande totalt:484
Antal platser:60 (80 med verintag eller vad det r), Antagna urval 1: BG 14.50 (54st), HP 0.6 (26st)

2008: Antal skande i frsta hand:63 Antal skande totalt:360
Antal platser:50 (90 med verintag), Antagna urval 1: BG 11.67 (61st), HP 0.2 (29st)

Ur antagna urval 2 s ndrades inte intagningspongen fr hgskoleprovet ngot av ren och betygen var nstan de samma.

Ngon som vgar sig p en kvalificerad gissning p vad intagningspongen p frmst hgskoleprovet skulle kunna landa p hr? Om jag inte har kollat helt fel s verkar de ju ha hjt antalet platser mellan 08 och 09 finns det chans fr att de utkar antalet platser i r igen?

Sg nu att de p hemsidan skrivit att de har 50st platser till programmet ir, verkar ju konstigt att de snkt antalet platser men jag antar att det r s det r om de nu gr ut med det.
Citera
2010-05-10, 19:19
Medlem
Corporatewarrios avatar
Undrar om jag r behrig till en skola som krver Moderna sprk steg 3. Har nu kompletterat med den kursen men den har hamnat under "Enskilda meriter" hos studera.nu. Har ftt upp betyg/resultat under anskan p den skolan som krver kursen. Behver inte kursen ligga i det samlade betygsdokumentet? r jag behrig i nulget?
Citera
2010-05-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
vldigt oskert. kollar man p VHS s r det betydligt fler som skt utbildningen i r. Troligtvis s kommer lgst antagna att hjas till 1.6 och d blir det lottning som gller. Jag som sitter med 1.7 r inte heller helt vertygad om jag kommer in.

Det r det egentligen inte alls, Lund knsdiskriminerar p ngon vnster HP-intaget, fr att balansera knsniverna. Jag vet inte vilket kn som i hgst utstrckning lser Juridik, s jag kan inte sga vem som gynnas.
Citera
2010-05-10, 21:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corporatewarrio
Undrar om jag r behrig till en skola som krver Moderna sprk steg 3. Har nu kompletterat med den kursen men den har hamnat under "Enskilda meriter" hos studera.nu. Har ftt upp betyg/resultat under anskan p den skolan som krver kursen. Behver inte kursen ligga i det samlade betygsdokumentet? r jag behrig i nulget?

Ja, det br du ju vara.
Annars hade du inte kunnat se ngra meritvrden fr den aktuella utbildningen.
Citera
2010-05-10, 22:52
Medlem
redbet111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Det r det egentligen inte alls, Lund knsdiskriminerar p ngon vnster HP-intaget, fr att balansera knsniverna. Jag vet inte vilket kn som i hgst utstrckning lser Juridik, s jag kan inte sga vem som gynnas.

En tidigare student p juristprogrammet skrev hr p forumet att nivn mellan killar och tjejer ligger p omkring 75% tjejer och 25% killar, bde i Lund och Uppsala. Jag kan leta reda p trden om du tvivlar.

Att man sen kvoterar in mn eller kvinnor via HP provet knner iaf inte jag till.
(Detta kan frvisso vara sant men d fr du komma med en klla som styrker det).
Citera
2010-05-11, 00:36
Medlem
Skte till tandtekniker p KI nu i r och skrev 1,4 p hgskoleprovet frra mnaden. Lgsta intagna p hgskoleprovet frra ret var 0,8, inte speciellt hgt men kommer mina futtiga 1,4 rcka denna hst med det nya meritsystemet och konkurrens mnga andra som vill brja plugga? Vad tror ni?
Citera
2010-05-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerbrand
Skte till tandtekniker p KI nu i r och skrev 1,4 p hgskoleprovet frra mnaden. Lgsta intagna p hgskoleprovet frra ret var 0,8, inte speciellt hgt men kommer mina futtiga 1,4 rcka denna hst med det nya meritsystemet och konkurrens mnga andra som vill brja plugga? Vad tror ni?

r 99% sker p att du kommer in.
Citera
2010-05-11, 10:46
Medlem
Thundermans avatar
Det har ndrats nu i mina meriter och istllet fr en vissa summa p BG har jag nu en annan summa p BI. Med andra ord det har kats. Kan ngon frklara detta?
Citera
2010-05-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
En tidigare student p juristprogrammet skrev hr p forumet att nivn mellan killar och tjejer ligger p omkring 75% tjejer och 25% killar, bde i Lund och Uppsala. Jag kan leta reda p trden om du tvivlar.

Att man sen kvoterar in mn eller kvinnor via HP provet knner iaf inte jag till.
(Detta kan frvisso vara sant men d fr du komma med en klla som styrker det).

Jag mailade Lu:s studievgledare fr en tid sedan. Han eller hon som svarade sa: "Skiljekriteriet r frst underrepresenterat kn, sedan lottning."

Riktigt hur det faktiskt fungerar vet jag inte, men en viss frdel verkar det ju vara att tillhra rtt kn. Hr man, tydligen.
Citera
2010-05-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerbrand

Att det skulle skjuta upp 0,6 hgskolepong verkar extremt otroligt, med tanke p hur mycket pong p sjlva provet det rr sig om. Svida inte alla studerande bestmmer sig fr att helt pltsligt bli tandtekniker.

Meritsystemet pverkar inte HP-intaget.
Citera
2010-05-11, 11:36
Medlem
Det r riktigt att frndringarna i meritsystemet inte direkt frndrar hp. Dremot kan det ju indirekt pverka denna kvot. Vissa kanske satsar p att lsa meriterande kurser och skiter i att skriva hp, vissa tnker kanske tvrtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in