2010-05-10, 14:27
Bannlyst
19,3 (inkl meritpoäng)
1,0 HP

Sjukgymnast, någon?
Citera
2010-05-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatty_hardy
Linköpings Universitet, Högskoleingenjör i byggnadsteknik

2010: Antal sökande i första hand:109 Antal sökande totalt:628

2009: Antal sökande i första hand:79 Antal sökande totalt:484
Antal platser:60 (80 med överintag eller vad det är), Antagna urval 1: BG 14.50 (54st), HP 0.6 (26st)

2008: Antal sökande i första hand:63 Antal sökande totalt:360
Antal platser:50 (90 med överintag), Antagna urval 1: BG 11.67 (61st), HP 0.2 (29st)

Ur antagna urval 2 så ändrades inte intagningspoängen för högskoleprovet något av åren och betygen var nästan de samma.

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på vad intagningspoängen på främst högskoleprovet skulle kunna landa på här? Om jag inte har kollat helt fel så verkar de ju ha höjt antalet platser mellan 08 och 09 finns det chans för att de utökar antalet platser i år igen?

Såg nu att de på hemsidan skrivit att de har 50st platser till programmet iår, verkar ju konstigt att de sänkt antalet platser men jag antar att det är så det är om de nu går ut med det.
Citera
2010-05-10, 19:19
Medlem
Corporatewarrios avatar
Undrar om jag är behörig till en skola som kräver Moderna språk steg 3. Har nu kompletterat med den kursen men den har hamnat under "Enskilda meriter" hos studera.nu. Har fått upp betyg/resultat under ansökan på den skolan som kräver kursen. Behöver inte kursen ligga i det samlade betygsdokumentet? Är jag behörig i nuläget?
Citera
2010-05-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
väldigt osäkert. kollar man på VHS så är det betydligt fler som sökt utbildningen i år. Troligtvis så kommer lägst antagna att höjas till 1.6 och då blir det lottning som gäller. Jag som sitter med 1.7 är inte heller helt övertygad om jag kommer in.

Det är det egentligen inte alls, Lund könsdiskriminerar på någon vänster HP-intaget, för att balansera könsnivåerna. Jag vet inte vilket kön som i högst utsträckning läser Juridik, så jag kan inte säga vem som gynnas.
Citera
2010-05-10, 21:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corporatewarrio
Undrar om jag är behörig till en skola som kräver Moderna språk steg 3. Har nu kompletterat med den kursen men den har hamnat under "Enskilda meriter" hos studera.nu. Har fått upp betyg/resultat under ansökan på den skolan som kräver kursen. Behöver inte kursen ligga i det samlade betygsdokumentet? Är jag behörig i nuläget?

Ja, det bör du ju vara.
Annars hade du inte kunnat se några meritvärden för den aktuella utbildningen.
Citera
2010-05-10, 22:52
Medlem
redbet111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Det är det egentligen inte alls, Lund könsdiskriminerar på någon vänster HP-intaget, för att balansera könsnivåerna. Jag vet inte vilket kön som i högst utsträckning läser Juridik, så jag kan inte säga vem som gynnas.

En tidigare student på juristprogrammet skrev här på forumet att nivån mellan killar och tjejer ligger på omkring 75% tjejer och 25% killar, både i Lund och Uppsala. Jag kan leta reda på tråden om du tvivlar.

Att man sen kvoterar in män eller kvinnor via HP provet känner iaf inte jag till.
(Detta kan förvisso vara sant men då får du komma med en källa som styrker det).
Citera
2010-05-11, 00:36
Medlem
Sökte till tandtekniker på KI nu i år och skrev 1,4 på högskoleprovet förra månaden. Lägsta intagna på högskoleprovet förra året var 0,8, inte speciellt högt men kommer mina futtiga 1,4 räcka denna höst med det nya meritsystemet och konkurrens många andra som vill börja plugga? Vad tror ni?
Citera
2010-05-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerbrand
Sökte till tandtekniker på KI nu i år och skrev 1,4 på högskoleprovet förra månaden. Lägsta intagna på högskoleprovet förra året var 0,8, inte speciellt högt men kommer mina futtiga 1,4 räcka denna höst med det nya meritsystemet och konkurrens många andra som vill börja plugga? Vad tror ni?

Är 99% säker på att du kommer in.
Citera
2010-05-11, 10:46
Medlem
Thundermans avatar
Det har ändrats nu i mina meriter och istället för en vissa summa på BG har jag nu en annan summa på BI. Med andra ord det har ökats. Kan någon förklara detta?
Citera
2010-05-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
En tidigare student på juristprogrammet skrev här på forumet att nivån mellan killar och tjejer ligger på omkring 75% tjejer och 25% killar, både i Lund och Uppsala. Jag kan leta reda på tråden om du tvivlar.

Att man sen kvoterar in män eller kvinnor via HP provet känner iaf inte jag till.
(Detta kan förvisso vara sant men då får du komma med en källa som styrker det).

Jag mailade Lu:s studievägledare för en tid sedan. Han eller hon som svarade sa: "Skiljekriteriet är först underrepresenterat kön, sedan lottning."

Riktigt hur det faktiskt fungerar vet jag inte, men en viss fördel verkar det ju vara att tillhöra rätt kön. Här man, tydligen.
Citera
2010-05-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerbrand

Att det skulle skjuta upp 0,6 högskolepoäng verkar extremt otroligt, med tanke på hur mycket poäng på själva provet det rör sig om. Såvida inte alla studerande bestämmer sig för att helt plötsligt bli tandtekniker.

Meritsystemet påverkar inte HP-intaget.
Citera
2010-05-11, 11:36
Medlem
Det är riktigt att förändringarna i meritsystemet inte direkt förändrar hp. Däremot kan det ju indirekt påverka denna kvot. Vissa kanske satsar på att läsa meriterande kurser och skiter i att skriva hp, vissa tänker kanske tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in