• 1
  • 2
2009-07-19, 14:03
Medlem
S hr ligger det till, r 18 r skall brja p folkhgskola har ca 2 mil tur o retur till skolan och det finns ingen bussfrbindelse, har bil men inte ngra direkta inkomster s tror ni att man skulle kunna f bidrag fr antingen bilen eller en lgenhet?

mina inkomster r
Underhll 1273kr
Studiebidrag 1050
Barnpension 2300
Citera
2009-07-19, 14:08
Medlem
Pluggar man p folkhgskola s r det studiebidrag + studieln som gller.
Citera
2009-07-19, 14:10
Medlem
st0ckiss avatar
Vafan, du har ver 4000 i mnaden och klagar samt vill ha soc? Skrp dig fr fan! ckliga studenthelvete
Citera
2009-07-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Vafan, du har ver 4000 i mnaden och klagar samt vill ha soc? Skrp dig fr fan! ckliga studenthelvete

jag betalar 2000 spnn dr jag bor nu +klder bensin och mat s hll kft sjlv
Citera
2009-07-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xOr^

Man mste vara 20 fr att ta studieln
Citera
2009-07-19, 14:13
Medlem
Greatest_Dreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moorgan
S hr ligger det till, r 18 r skall brja p folkhgskola har ca 2 mil tur o retur till skolan och det finns ingen bussfrbindelse, har bil men inte ngra direkta inkomster s tror ni att man skulle kunna f bidrag fr antingen bilen eller en lgenhet?

mina inkomster r
Underhll 1273kr
Studiebidrag 1050
Barnpension 2300

Bor du hemma och studerar p gymnasieniv s r dina frldrar frsrjningsskyldiga fram till du fyller 21 r.
Citera
2009-07-19, 14:14
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xOr^
Han r 18 r och sledes fr ung fr studieln.
Citera
2009-07-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatest_Dream
Bor du hemma och studerar p gymnasieniv s r dina frldrar frsrjningsskyldiga fram till du fyller 21 r.

Fast ingen av mina frldrar r nrvarande om man sger s
Citera
2009-07-19, 14:15
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatest_Dream
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnpension
Citera
2009-07-19, 14:34
Medlem
Greatest_Dreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnpension

Ok, en del kommuner medger studier som syftar till att uppn egenfrsrjning. Fr att f veta om detta gller kan du antagligen kontakta "din" socialfrvaltning och helt enkelt frga hur de stller sig till detta.

Vad som gller i denna frga brukar st i respektive kommuns "Riktlinjer
fr handlggning av frsrjningsstd och ekonomiskt bistnd fr livsfring i vrigt".

P Fattigsidan.se finns ett antal kommuners riktlinjer upplagda under "Nedladdning" men du mste registrera diig fr att f tillgng till dessa. Du kan ocks frska med att googla ovanstende skmening samt din kommuns namn s kanske du fr trff.
Citera
2009-07-21, 15:50
Medlem
LadyTeas avatar
Socialbidrag gr med strsta sannolikhet inte att f i din situation. Du fr inte studera och samtidigt uppbra socialbidrag (detta r en generell regel, du kan f undantag om du tillhr barn & ungdom eller vuxen men jag frutstter att du inte gr det).

Det du KAN f dremot r inackorderingstillgg, det vanliga r att man sker det hos sin kommun men i vissa fall gller det att man sker hos CSN. Ditt rende verkar vara ett sdant fall i och med att du kommer att lsa p folkhgskola.

Ls mer p:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/st...deringstillagg
Citera
2009-07-22, 03:06
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Socialbidrag gr med strsta sannolikhet inte att f i din situation. Du fr inte studera och samtidigt uppbra socialbidrag (detta r en generell regel, du kan f undantag om du tillhr barn & ungdom eller vuxen men jag frutstter att du inte gr det).

Det du KAN f dremot r inackorderingstillgg, det vanliga r att man sker det hos sin kommun men i vissa fall gller det att man sker hos CSN. Ditt rende verkar vara ett sdant fall i och med att du kommer att lsa p folkhgskola.

Ls mer p:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/st...deringstillagg

Fast ts uppfyller knappast kraven fr inackoderingsbidrag? Han kommer ju att pendla varje dag. Det tar knappast minst 2 timmar att kra tv mil enkel resa (inte ens tur/retur) dessutom. S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in