2009-07-23, 11:34
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun-avSkyman
Endast om TS själv skickar RP på ett inlägg och säger att det är OT, skall denna RP vara underlag för en tillsägelse.
Ett utmärkt förslag om:
  • TS är online 7/24.
  • TS är seriös.
Annars funkar det inte.
Citera
2009-07-23, 11:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
I "verkligheten" har man inte 150 000 potentiella debattörer samlade på ett och samma ställe, och ett par hundra engagerade i en och samma debatt. Begreppet moderator används inte bara på forum, och det finns en anledning till att de används vid debatter.

Jag håller helt med. Jag tror dessutom att det är viktigt att man skiljer på rollen som medlem och rollen som moderator.

TS förslag innebär en ökad risk för att debatten i tråden styrs enligt TS intentioner. Risken ökar alltså för att de medlemmar som startar trådar blir en sorts "semimoderatorer" vilket enligt min uppfattning vore olyckligt.

Att trådar ibland går OT får man räkna med och det behöver inte alltid vara negativt. Om däremot OT-inläggen tenderar till att förvandla tråden till något den inte var från början skall naturligtvis detta korrigeras av moderatorn. Även TS har ju möjlighet att "korrigera" OT-inlägg, dels genom att korrigera medlemmar i tråden och dels genom att rapportera inlägg.

Ett grundläggande begrepp är "engagerade och lyhörda moderatorer", detta gäller i ännu högre grad ett stort forum som FB.

Att moderatorerna ska sitta här och avgöra vad som är "OT" eller inte.... Det tycks ha äckligt mycket med personliga preferenser att göra!

Trots ett regelverk som försöker likrikta modereringen i möjligaste mån kommer vi alltid att ha en moderering som till viss del styrs av personliga referenser, något annat är inte ens teoretiskt möjligt. Personligen föredrar jag en någotsånär samordnad moderatorkår före det kaos som uppstår med 10.000-tals medlemmars olika personliga referenser.

TS förslag är inte enbart negativt...i förlängningen kan det öppna upp för en generell debatt när det gäller modereringens villkor. En sådan debatt är viktig på alla forum oavsett storlek.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in