2009-07-19, 11:02
Medlem
Min syster födde för över en vecka sen sitt första barn. Hon är den första av oss 3 syskon som får barn och alla va bara såå glada! Men sen säger hon precis innan det är dax att föda att hon ska föda på Danderyds sjukhus på någon avdelning dit ingen får komma och hälsa på (förutom pappan då såklart), och vi tänker jaha ok dom ska ju bara vara där några dagar endå. Men sen efter ca 3 dagar får dom åka hem med bebisen och jag frågar när vi får se dom och hon svarar bara lite avvikande att hon måste komma igång med amningen osv så om 1-2 veckor går det nog bra. Skojar du med mig sa jag och hon skrattade lite förläget och sa jaa ok om nån vecka då. Vi satt hela familjen hemma hos vår mamma och kände oss rätt snopna. Jag vill inte börja bråka med min syster nu när hon är nybliven mamma, jag kan tänka mig att hon är rätt känslig osv, men kom igen, vad är problemet? Vi vill bara se barnet i en timme och sen åka hem. Sen efteråt har jag pratat med olika kompisar som fött på Danderyds sjukhus och dom säger att man visst får hälsa på där så hon har antagligen ljugit om det för att vi inte skulle komma dit. Jag har varit sjukt irriterad på min syster och nu har jag inte ens lust att åka dit och hälsa på, det känns som det blev en dålig start på det nya lilla livet...jag har träffat mina kompisars barn tidigare, känns så konstigt att bli utesluten av sin egen syster på det här sättet. Varför tror ni att hon håller på så här?
Citera
2009-07-19, 11:04
Medlem
ideations avatar
Fött något hon skäms över?
Överbeskyddande (rädd för svininfluensa tex)?
Depression efter födseln?
Citera
2009-07-19, 11:06
Medlem
De är jättevanligt att folk vill vara ifred när dom precis fått barn. De är mycke man måste smälta och hinna knyta an till barnet. Första tiden är jätteviktigt.
Att hon ljög om sjukhuset kanske va för att hon va rädd att ni skulle bli arga på henne för att dom vill vara i fred i början. Ge dom tiden så kommer ni kunna träffas sen om nån vecka.
Citera
2009-07-19, 11:07
Moderator
blomvattnares avatar
Vissa föräldrar vill ha det så.
De vill komma in i föräldrarollen och lära känna babyn ordentligt innan de släpper in släkt och vänner.

Jag för min del tycker väl att de allra närmaste borde få komma nästan omgående, däremot kan övriga gärna vänta en eller ett par veckor.

Jag skulle gärna ha velat se den som skulle ha försökt hindra mina föräldrar och syskon från att se mina barn när de har kommit till världen!
Citera
2009-07-19, 11:11
Medlem
Heinzes avatar
Jag och min sambo ska snart ha barn (augusti). Vi har fått information från BB att under sommaren är besök inte välkomna där. Enbart mannen får komma. Vet inte om det är ökad smittorisk under sommaren eller så men det är alltså samma information vi har fått.
Citera
2009-07-19, 11:12
Medlem
Kan tillägga att vi inte hade besök dom 2 första veckorna. Vi behövde tid att fatta allt som hände och att vi va rädda för att vårt barn skulle bli smittad med rs-virus.
Citera
2009-07-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttern
De är jättevanligt att folk vill vara ifred när dom precis fått barn. De är mycke man måste smälta och hinna knyta an till barnet. Första tiden är jätteviktigt.
Att hon ljög om sjukhuset kanske va för att hon va rädd att ni skulle bli arga på henne för att dom vill vara i fred i början. Ge dom tiden så kommer ni kunna träffas sen om nån vecka.

Jo jag förstår att man vill knyta an till barnet osv men förhindrar vi det när vi hälsar på och tittar på bebisen 1 timme? Dom har ju all tid i världen men vi har bara chansen att se henne nyfödd 1 gång.
Citera
2009-07-19, 11:19
Medlem
Nu vet jag som sagt inte om jag ska åka dit, jag är grymt irriterad och vill inte hänga runt bebisen med min dåliga energi. Bra start!
Citera
2009-07-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mems
Jo jag förstår att man vill knyta an till barnet osv men förhindrar vi det när vi hälsar på och tittar på bebisen 1 timme? Dom har ju all tid i världen men vi har bara chansen att se henne nyfödd 1 gång.

Jag har inge svar på de faktiskt. Sa hon nåt innan?
Hon kanske är obekväm men att amma framför er och är rädd att bli stressad. De kan finnas så många anledningar. Bebisen hinner inte växa så mycke på 2 veckor, hon kommer fortfarande vara pytteliten när ni får träffa henne.
Jag hoppas att ni snart får komma och träffa bebisen och att ni inte blir ovänner över de här.
Citera
2009-07-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mems
Nu vet jag som sagt inte om jag ska åka dit, jag är grymt irriterad och vill inte hänga runt bebisen med min dåliga energi. Bra start!
Vet du vad. Du får vara irriterad och besviken, de är väl klart att man blir de när de inte blir som man förväntat sig.
När du får åka så åk. Försök att inte ta upp de här med systern nu utan ta de sen, du får säkert en förklaring då.
Citera
2009-07-19, 11:24
Medlem
Tycker inte släktingar och vänner har något där att göra, det är ingen j-a cirkus eller zoo. Familj och övriga kan gott vänta tills dom kommer hem från BB.
Citera
2009-07-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Tycker inte släktingar och vänner har något där att göra, det är ingen j-a cirkus eller zoo. Familj och övriga kan gott vänta tills dom kommer hem från BB.

Läs ordentligt dom är ju hemma nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in