2009-07-20, 23:12
Bannlyst

Bara för att du hatar USA och Storbritannien (får man fråga exakt varför, är Ohly din pappa?) finns det många som faktiskt uppskattar språket eftersom det är lätt att lära sig och nästan alla länder lär sig att kommunicera på engelska. Din sista lilla rad på engelska gör inte direkt saken bättre. Ingen bryr sig om du kan prata engelska (även då jag tvivlar att du nästintill talar flytande ) så du behöver inte leka smart.

Varför bojkotta engelskan och börja om på ruta 1 när fler och fler länder lär sig detta internationella språk?
Citera
2009-07-21, 00:09
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Tycker alla ska prata engelska. Bojkotta alla jävla språk utom engelskan.

Det kan jag hålla med om. Ett språk, en valuta. Det blir smidigt, det.
Citera
2009-07-21, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CNN

Bara för att du hatar USA och Storbritannien (får man fråga exakt varför, är Ohly din pappa?) finns det många som faktiskt uppskattar språket eftersom det är lätt att lära sig och nästan alla länder lär sig att kommunicera på engelska. Din sista lilla rad på engelska gör inte direkt saken bättre. Ingen bryr sig om du kan prata engelska (även då jag tvivlar att du nästintill talar flytande ) så du behöver inte leka smart.

Varför bojkotta engelskan och börja om på ruta 1 när fler och fler länder lär sig detta internationella språk?

Snacka om att missförstå vad jag menar.
Och sen sa jag inte att jag talade flytande engelska.
Comprehension = förståelse som i att lyssna och läsa.

Jag hatar inte USA och England, jag är helt enkelt inte intresserad av länderna, precis som jag inte är intresserad av Turkiet eller Balkanländerna.

Det enda jag klagar på är att engelskan och engelsk/amerikansk kultur tar upp en sån enorm plats i vårat samhälle. Det är som att resten av världen knappt existerar.

Edit: Bojkotta engelskan var en kass rubrik för övrigt. Att kunna engelska är bra, att det ses som något självklart att kunna engelska är inte något bra.
Att kunna franska, spanska osv. bör värderas minst lika högt.
Senast redigerad av zyyper 2009-07-21 kl. 00:48.
Citera
2009-07-21, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Snacka om att missförstå vad jag menar.
Och sen sa jag inte att jag talade flytande engelska.
Comprehension = förståelse som i att lyssna och läsa.

Jag hatar inte USA och England, jag är helt enkelt inte intresserad av länderna, precis som jag inte är intresserad av Turkiet eller Balkanländerna.

Det enda jag klagar på är att engelskan och engelsk/amerikansk kultur tar upp en sån enorm plats i vårat samhälle. Det är som att resten av världen knappt existerar.

Edit: Bojkotta engelskan var en kass rubrik för övrigt. Att kunna engelska är bra, att det ses som något självklart att kunna engelska är inte något bra.
Att kunna franska, spanska osv. bör värderas minst lika högt.

Oj, läste igen och medger att jag läste din "engelska" lite väl hastigt.
My apologies

För övrigt tycker jag att USA/engelskt inflytande har bidragit positivt till vårt samhälle. Och jag tycker även att skolorna skall införa fler "obligatorisk" språklärning ex spanska, men att engelskan fortfarande skall vara det s k internationella språket!
Citera
2009-07-21, 00:56
Medlem
Chipsmongols avatar
Engelska är egentligen ett jävla babianspråk.

Själva anledningen till att vi kan det så bra är ju trots allt att vi matas med den engelsk-amerikanska kulturen, det har ju egentligen ingenting med våran undervisning i skolan att göra.

Dessutom undrar jag varför uttrycket "anglosaxiskt" enbart omfattar england, när saxarna var etniska tyskar, samt att Sachsen faktiskt ligger i tyskland.
England har ju inte varit speciellt anglosaxiskt på ca. 1000 år.
Senast redigerad av Chipsmongol 2009-07-21 kl. 00:59.
Citera
2009-07-21, 01:13
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmongol
Engelska är egentligen ett jävla babianspråk.

På vilket sätt? Utveckla gärna ditt påstående.
Citera
2009-07-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmongol
Dessutom undrar jag varför uttrycket "anglosaxiskt" enbart omfattar england, när saxarna var etniska tyskar, samt att Sachsen faktiskt ligger i tyskland.
England har ju inte varit speciellt anglosaxiskt på ca. 1000 år.
Saxarna var inte mer etniska "tyskar" än jutarna, som kom från nuv. Danmark.
Det fanns inget Tyskland under folkvandringstiden. Dagens Sachsen ligger förövrigt långt ifrån de gamla saxarnas land, som låg vid nordsjökusten. Niedersachsen är alltså mer korrekt.

Anledningen till att det heter anglosaxiskt beror naturligtvis på att de flesta som skuttade över till nuv. England efter romarnas reträtt var angler eller saxare. Alltså kallar man den engelska kulturen anglosaxisk. Anglerna bosatte sig i de mellersta och norra delerna av England och saxarna i de södra (titta på de klassiska landskapen med namn som East Anglia, Sussex, Wessex osv).
Senast redigerad av Jackbob 2009-07-21 kl. 15:17.
Citera
2009-07-21, 18:02
Medlem
Smygrökarns avatar
Det är ju så att USA exporterar väldigt mycket och nästan alla filmer kommer därifrån, dom har med andra ord väldigt stor makt över Svensk kultur och därmed är det ju väldigt bra att kunna Engelska, vad har vi för nytta av Spanska? vad har sydamerika och Spanien bidragit med för något? Engelskspråkiga länder är också väldigt lika Sverige, mer likt än vad Mexico är iallafall.
Citera
2009-07-21, 18:14
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygrökarn
Det är ju så att USA exporterar väldigt mycket och nästan alla filmer kommer därifrån, dom har med andra ord väldigt stor makt över Svensk kultur och därmed är det ju väldigt bra att kunna Engelska, vad har vi för nytta av Spanska? vad har sydamerika och Spanien bidragit med för något? Engelskspråkiga länder är också väldigt lika Sverige, mer likt än vad Mexico är iallafall.

Har USA stor makt över Sveriges kultur bara för att dom exporterar mycket och alla stor filmer kommer därifrån?
Citera
2009-07-21, 22:56
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
[...]vad har sydamerika och Spanien bidragit med för något?[...]

Faktiskt oerhört mycket, både inom litteratur, musik, skräpteve och kinematografi. Det finns en enorm latinamerikansk kultur som aldrig når hit, men den är så stor att denna kontinent kan i princip vända ryggen till den anglosaxiska kommersiella kulturen sju dagar i veckan. Latinamerika, Spanien och Portugal har en bra bit över 500 miljoner invånare, mycket mer än vad USA och England har tillsammans.
Senast redigerad av Satyricon 2009-07-21 kl. 22:59.
Citera
2009-07-21, 23:03
Medlem
gisslans avatar
Något jag inte förstår är varför vi inte lär oss engelska redan på dagis. När man är liten lär man sig ju språk flytande hur lätt som helst. Om alla dagis var engelskspråkiga skulle vi kunna ägna skolåren åt att lära oss spanska, kinesiska eller franska på den tiden vi nu lär oss grundläggande engelska. Fan vad mycket smidigare det skulle vara att vara svensk.
Citera
2009-07-22, 00:37
Medlem
Citat:

Idiot, ren och skär idioti. Jag klandrar dig dock inte, då omvärlden knappt existerar i Sverige bortsett från amerikansk/engelsk musik o tv.

Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Faktiskt oerhört mycket, både inom litteratur, musik, skräpteve och kinematografi. Det finns en enorm latinamerikansk kultur som aldrig når hit, men den är så stor att denna kontinent kan i princip vända ryggen till den anglosaxiska kommersiella kulturen sju dagar i veckan. Latinamerika, Spanien och Portugal har en bra bit över 500 miljoner invånare, mycket mer än vad USA och England har tillsammans.

Bra skrivet.
Lite över 600miljoner människor är det. = En jävla massa kultur, underhållning, vetenskap, ja allt man kan tänka sig.
Senast redigerad av zyyper 2009-07-22 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in