2009-07-22, 01:26
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Lite över 600miljoner människor är det. = En jävla massa kultur, underhållning, vetenskap, ja allt man kan tänka sig.

Vetenskap?
Citera
2009-07-22, 08:57
Bannlyst
DN i dag. Stockholm anmält för bruk av engelska!

http://www.dn.se/sthlm/stockholm-anmalt-for-bruk-av-engelska-1.915984
Citera
2009-07-22, 15:35
Medlem
Smygrökarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smygrökarn
Det är ju så att USA exporterar väldigt mycket och nästan alla filmer kommer därifrån, dom har med andra ord väldigt stor makt över Svensk kultur och därmed är det ju väldigt bra att kunna Engelska, vad har vi för nytta av Spanska? vad har sydamerika och Spanien bidragit med för något? Engelskspråkiga länder är också väldigt lika Sverige, mer likt än vad Mexico är iallafall.
Jag formulerade mig jävligt dåligt, det jag vill ha sagt är att Amerikansk kultur har så stort inflytande i Sverige så att det kan vara bra att lära sig språket.
Citera
2009-07-22, 15:49
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Jag formulerade mig jävligt dåligt, det jag vill ha sagt är att Amerikansk kultur har så stort inflytande i Sverige så att det kan vara bra att lära sig språket.

Fast är man inte intresserad av amerikansk kultur är det väl inte så nödvändigt? De gånger man vill man ta del av anglosaxisk högkultur (sådan finns förstås också, men knappast i större mängd än hos andra kultursfärer) till exempel i form av filmer och böcker, så erbjuds vanligen textning och översättning. Jag såg nyligen två väldigt bra anglosaxiska filmer (en amerikansk, en brittisk) om vår tids socioekonomiska dogm omsatt i praktiken: Frozen River respektive It’s a Free World. Man bör inte sluta anamma anglosaxisk högkultur, men det är stympande och korkat att inte ta del av andra högkulturers konstartefakter som är lika bra eller bättre och som belyser världen ur en lite annan vinkel.

Däremot är förstås engelska de rena procedurkunskapernas förlovade språk, till exempel är det en verklig dörröppnare för den som enkelt och smidigt vill kunna navigera på internet.
Citera
2009-07-22, 23:39
Medlem
St. Pinocchios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
..... denna kontinent kan i princip vända ryggen till den anglosaxiska kommersiella kulturen sju dagar i veckan...
Kan meddela att Uncle Sam levererar även i Latinamerika, åtminstone vad gäller populärkulturell bulkvara för de hungrande massorna. Jennifer Lopez, Christina Aguilera, Ricky Martin, Shakira, Carlos Santana etc.
Citera
2009-07-23, 00:28
Medlem
Jonny666s avatar
Jag har bott många år i L.A och gillar att svenskan använder många engelska ord, EMU först sen nytt språk...
Citera
2009-07-23, 04:28
Medlem
Citat:
Det är ju så att USA exporterar väldigt mycket och nästan alla filmer kommer därifrån, dom har med andra ord väldigt stor makt över Svensk kultur och därmed är det ju väldigt bra att kunna Engelska, vad har vi för nytta av Spanska? vad har sydamerika och Spanien bidragit med för något? Engelskspråkiga länder är också väldigt lika Sverige, mer likt än vad Mexico är iallafall.
"Nästan alla filmer kommer därifrån."

Har du någon aning om hur många Japanska filmer det görs? Indiska? Iranska? Kinesiska?

Om alla ska prata samma språk kan vi lika gärna prata Esperanto(eller något liknande), så slipper vi alla oregelbundenheter med engelskan, alla onaturliga stavningar på ord och ett alfabet som inte passar med språket.
Senast redigerad av Birger_ 2009-07-23 kl. 04:32.
Citera
2009-07-23, 09:06
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St. Pinocchio
Kan meddela att Uncle Sam levererar även i Latinamerika, åtminstone vad gäller populärkulturell bulkvara för de hungrande massorna. Jennifer Lopez, Christina Aguilera, Ricky Martin, Shakira, Carlos Santana etc.

Visst, latinomusik går hem i Latinamerika.
Citera
2009-07-23, 14:02
Medlem
Clavins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon

Visst, latinomusik går hem i Latinamerika.

Inte bara där.
Citera
2009-07-23, 14:24
Medlem
Citat:
Engelskspråkiga länder är också väldigt lika Sverige, mer likt än vad Mexico är iallafall.

Tyskspråkiga länder är mer lika. Mycket mer än vad UK är och mycket, mycket mer än vad soptippen på andra sidan Atlanten är.
Citera
2009-07-23, 21:03
Medlem
Smygrökarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
"Nästan alla filmer kommer därifrån."

Har du någon aning om hur många Japanska filmer det görs? Indiska? Iranska? Kinesiska?

Om alla ska prata samma språk kan vi lika gärna prata Esperanto(eller något liknande), så slipper vi alla oregelbundenheter med engelskan, alla onaturliga stavningar på ord och ett alfabet som inte passar med språket.
ja filmer som når sverige iallafall
Citera
2009-07-23, 21:21
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
ja filmer som når sverige iallafall
Nja, inte riktigt.

Säg hellre: Filmer som distribueras av F:a Svensk Filmindustri.

Om du går till ett folkbibliotek ska du se att en mycket stor del av filmerna som lånas ut där är från andra länder än USA: Tyskland, Frankrike, Iran, Indien, Canada, Spanien ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in