Citat:
Ursprungligen postat av Smygrökarn
Jag formulerade mig jävligt dåligt, det jag vill ha sagt är att Amerikansk kultur har så stort inflytande i Sverige så att det kan vara bra att lära sig språket.
Fast är man inte intresserad av amerikansk kultur är det väl inte så nödvändigt? De gånger man vill man ta del av anglosaxisk högkultur (sådan finns förstås också, men knappast i större mängd än hos andra kultursfärer) till exempel i form av filmer och böcker, så erbjuds vanligen textning och översättning. Jag såg nyligen två väldigt bra anglosaxiska filmer (en amerikansk, en brittisk) om vår tids socioekonomiska dogm omsatt i praktiken:
Frozen River respektive
It’s a Free World. Man bör inte sluta anamma anglosaxisk högkultur, men det är stympande och korkat att inte ta del av andra högkulturers konstartefakter som är lika bra eller bättre och som belyser världen ur en lite annan vinkel.
Däremot är förstås engelska de rena procedurkunskapernas förlovade språk, till exempel är det en verklig dörröppnare för den som enkelt och smidigt vill kunna navigera på internet.