Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Det där var ett billigt knep att försöka vinna poänger när man själv är paradoxal.
Apropå självinsikt:
För att ingen vill titta på det.
För att ingen vill lyssna på det.
Jag vill inte tvinga på något mot någons vilja. Du hävdar å andra sidan att svensken är född till amerikansk masskonsumtion. Jag erbjuder alternativ som trött medborgare mot en dylik likriktning av kulturen.
Jag tror nästan att det är just så i Khapis märkliga fall. Istället för att ifrågasätta och se på hur han egentligen ställer sig till olika ämnen så tar han det som sagts till honom som sanningar och kritiserar andra för att ha avvikande uppfattningar. Oförmågan att tillskansa sig information genom andra kanaler än trash-TV är snudd på upprörande. Det skulle inte förvåna mig om det på Khapis rum (dvs det rum han fortfarande lever i hos sina nersupna föräldrar) hänger en sydstatarflagga och bilder av diverse KKK-gäng när de bränner kors.
För att åter vara lite on-topic och åter knyta an till tidigare inlägg så tycker jag att obligatorisk undervisning i teckenspråk är en utmärkt idé, dessvärre är ju teckenspråket inte universellt som många tror, men att nå fram till våra egna döva/stumma är ju gott nog.
Vad gäller amerikaniseringen så har vi ju i Sverige dessbättre våra public service-kanaler vilka ju fortfarande, emellanåt, sänder filmer från Frankrike, Tyskland mfl länder. Själv är jag ett stort fan av fransk och dansk drama.
Dessvärre så tycks dock vissa chefer på våra public service-kanaler tro att framtiden ligger i att släta ut och amerikanisera utbudet med slätstrukna idiotprogram.
Förr i tiden sändes det radioteater på SR. Jag vet inte om det fortfarande existerar, men det var en skön form av kulturkonsumtion...