• 1
  • 2
2009-07-19, 06:34
Medlem
crewmatess avatar
Hej, sökte lite snabbt men hittade inget liknande.

Jag köpte min minidata (acer aspire one) i vintras och den har gått felfritt fram tills idag. När jag startade min data för några timmar sen började fläkten låta högt och gå på högvarv, det har hållt i sig i några timmar nu och det börjar bli tröttsamt. Har prövat att starta om datorn ett par gånger men det hjälper inte, Det kan väl inte bero på att minnet börjar ta slut? Vore tacksam för tips angående mitt lilla problem.

MVH
Citera
2009-07-19, 09:34
Medlem
Anexas avatar
Har du provat och blåsa ur datorn på allt damm?
Ju mer damm du har desto mer måste fläkten jobba för att kyla ner.
Citera
2009-07-21, 03:55
Medlem
crewmatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anexa
Har du provat och blåsa ur datorn på allt damm?
Ju mer damm du har desto mer måste fläkten jobba för att kyla ner.
Prövade lite blygsamt att försöka blåsa ut damm med dammsugarn genom hålen på datorns undersida men utan resultat.

Eftersom jag inte är så bra på datorer vet jag inte om jag vågar skruva upp hela undersidan och dammsuga rent då jag är rädd att något 'ramlar ur' eller lägger sig på fel ställe. Vad skulle hända om jag helt enkelt stänger av fläkten på något vänster och använder exempelvis isklampar.

Vågar inte göra något extremt då jag är osäker på hur garantin ser ut, några snabba tips?
Citera
2009-07-21, 12:24
Medlem
Twitters avatar
När fläkten börjar låta så är det ett tecken på att glidlagrerna har börjat ge vika. Detta kan dock kanske lösas genom att ta bort ettiketten på fläkten och sedan droppa ner lite smörjolja i fläkten. Guide: http://www.youtube.com/watch?v=IeZnH...eature=related

Eller så är det bara at köpa en ny fläkt för typ 70kr. Använd inte kylklampar, dom avger en liten del vatten som kondens och vatten i datorn är inte kul.
Citera
2009-07-22, 23:50
Medlem
crewmatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
När fläkten börjar låta så är det ett tecken på att glidlagrerna har börjat ge vika. Detta kan dock kanske lösas genom att ta bort ettiketten på fläkten och sedan droppa ner lite smörjolja i fläkten. Guide: http://www.youtube.com/watch?v=IeZnH...eature=related

Eller så är det bara at köpa en ny fläkt för typ 70kr. Använd inte kylklampar, dom avger en liten del vatten som kondens och vatten i datorn är inte kul.
Tack så mycket för den informationen, ska genast pröva det!

Måste också tillägga att killen i den där videon låter som Sheldon i The Big Bang Theory.
Citera
2009-07-22, 23:56
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crewmates
Tack så mycket för den informationen, ska genast pröva det!

Måste också tillägga att killen i den där videon låter som Sheldon i The Big Bang Theory.
Hmm, ja faktiskt Min favorit serie, min syster tycker alltid att jag är så jävla lik honom till sätter. vet inte om det är bra eller dåligt.
Citera
2009-07-24, 03:38
Medlem
crewmatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Hmm, ja faktiskt Min favorit serie, min syster tycker alltid att jag är så jävla lik honom till sätter. vet inte om det är bra eller dåligt.
Haha Btw, du vet inte när andra säsongen kommer ut med svensk undertext på internet?

Tillbaka till problemet, hur tar man ur fläkten ur en laptop? Kan det 'ramla' ur saker när man tar bort skalet? Är det jättedyrt att lämna in den för reparation? Tacksam för svar!
Citera
2009-07-24, 10:47
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Haha Btw, du vet inte när andra säsongen kommer ut med svensk undertext på internet?

Tillbaka till problemet, hur tar man ur fläkten ur en laptop? Kan det 'ramla' ur saker när man tar bort skalet? Är det jättedyrt att lämna in den för reparation? Tacksam för svar!
Har inga stor erfarenheter av just laptops, men det borde väl bara vara att skruva bort underredet, ta ut fläkten, göra rent den och sedan fixa den?
Citera
2009-07-24, 10:58
Medlem
har du ingen garanti kvar? kan vara värt att utnyttja
Citera
2009-07-24, 19:11
Medlem
crewmatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnikkk
har du ingen garanti kvar? kan vara värt att utnyttja
Jag vet inte, ska kolla nu. Letade lite på internet och det är tydligen vanligt och det smartaste man kunde göra var att lämna in den för service.
Citera
2009-07-26, 16:51
Medlem
crewmatess avatar
Ursäkta dubbelposten men här kommer ett smart tips för dom som råkar ut för samma sak och har en acer aspire one, ladda ner A1CTL lagligt. Googla A1CTL download och du kommer rätt.
Citera
2009-07-26, 18:07
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Jag vet inte, ska kolla nu. Letade lite på internet och det är tydligen vanligt och det smartaste man kunde göra var att lämna in den för service.

Lämna in den för service? Usch vad dålig service acer har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in