2009-07-19, 05:20
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Jag kom hem för 2 timmar sedan, med ett par mackor smörade och lite Seinfeld på datorn tänkte jag chilla... Men fan heller. Brandvarnaren tjöt till i tre-fyra sekunder, blev tyst ett tag och tjöt sedan till igen. Så där höll den på ett par gånger. Efter jag konstaterat att den förutom ett 9V batteri även är kopplad till väggen så slog jag bara till den o hoppades på det bästa. Efter 45 minuter började den igen, men nu med enstaka pip mer än tjut.. Batteriet tänkte jag givetvis på då, så jag ryckte loss den skumma kabeln som går in i väggen och skulle precis plocka ut batteriet när en liten jävla SPINDEL kröp ut... Jaha, då kopplade jag ihop möget igen, lyckades få upp den i taket för att för tredje gången få lite lugn.. Det berodde uppenbarligen inte på spindeln för så for jag sjutit tillbaka stolen så pep den till igen!! Fy fan vad sur jag blir... Batteriet kopplades loss men den pep ytterligare två gånger till efter det. Nu är den väl inpackad mellan kuddar i en fåtölj, har inte hört något på en halvtimme så kanske de senaste pipen bara var urladdningar..

Riskerar hellre att brinna ihjäl (med några timmars god sömn) än att överväga självmord pga den här livräddaren (nåväl..). Gaaarrh.. Slickade till och med på batteriet, det är långt ifrån slut!

Sökte och fann en liknande tråd, men då övervägdes det att spöken var inblandade... Varför hatar man brandvarnaren så otroligt mycket efter sådana här incidenter, är det kanske för att man lärt sig att hata Peter-och-varjen grejen? Och vad är det för kabel som går från/till väggen?

(Såg nyss en spindel till i samma storlek som den tidagare.. kanske det är ett helt bo där inne i brandvarnaren, uugh)
Citera
2009-07-19, 05:29
Medlem
Om det är en kabel som går in i väggen och vidare så kan det ju vara så att när det börjar brinna så sänder den ett larm till larmcentralen
Citera
2009-07-19, 06:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehengo
Om det är en kabel som går in i väggen och vidare så kan det ju vara så att när det börjar brinna så sänder den ett larm till larmcentralen

Eller så är det bara sammankopplade brandvarnare (alla piper när en löser ut).

I allafall så kan små spindlar utlösa brandvarnare om de kryper in i själva detektorn.
Citera
2009-07-19, 10:55
Medlem
Det är inte så enkelt att brandvarnaren varnar för låg batteriivå?
Citera
2009-07-19, 11:34
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Det är inte så enkelt att brandvarnaren varnar för låg batteriivå?

Precis min tanke.

Brandvarnare brukar fungera genom bruten krets. Alltså larmar de när en krets bryter och en annan kopplas då in via nått relä som släpper. Detta för att brandvarnaren även ska larma när den går sönder eller liknande.
Citera
2009-07-19, 22:15
Medlem
R.W.Cheeses avatar
Mitt högteknologiska instrument (tungan) konstaterade att batteriet är minst halvfullt (och jag har slickat på många 9v under min uppväxt). Får väl fixa ett nytt o testa igen, för inga framgångar skedde efter kvällens försök.
Låter logiskt att brandvarnarna i huset är sammankopplade ifall någon skulle tjuta "på riktigt", isåfall ska man komma ihåg att använda testknappen istället för en tändare vid test

Rapporterar igen om det INTE beror på ett kasst batteri. Tack o gonatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in