2009-07-18, 23:16
Medlem
Hej alla!

Har ett litet datorproblem som jag skulle vilja ha hjälp med.

Först ska jag berätta vad jag jag har:
Processor: Intel pentium 3,2 GHz
Moderkort: Asus P5QL PRO
Grafikkort: ATI Radeon x850

Moderkortet är rättså nytt i förhållande till grafikkortet och processorn, köpte samtidigt en ny cpufläkt.

Problemet lyder:
När jag spelar spel så uppkommer, oftast när datorn är varm, brutala fps-drop med jämna mellanrum. Dom varar ungefär 10-15 sek och kommer var 10-60e sekund beroende på hur länge pcn varit igång. Det är inget fel på internetuppkopplingen (kommer även när jag kör offline). Jag är inte speciellt kunnig men skulle gissa på nåt av processorn eller moderkortet.

Ska tillägga att jag sökt lite i forumet och hittat liknande trådar, dock ingen som hjälpt.

Tacksam för hjälp.
Citera
2009-07-18, 23:19
Medlem
no-powers avatar
Testa att uppdatera drivrutinerna, och kör på lägre grafik i spelet.
Citera
2009-07-18, 23:27
Medlem
Om det är ett nytt fenomen, som du inte upplevt tidigare, så är min gissning att din dator antingen överhettas i sommarvärmen i största allmänhet, eller, mest troligt, att din dator är igendammad.

1. Om du inte vill riskera någonting: Köp komprimerad luft på flaska på järnaffärn och blås bort allt damm inuti datorn, särskilt på grafikkortet.

2. Be a daredevil: Blås för handkraft(munkraft) bort och använd damsugaren för att suga rent.

Att använda damsugaren kan innebära risk för statisk elektricitet och sålunda riskera skada på diverse komponenter.

Jag har använt damsugare med måtta i ett årtionde och inte så vitt jag vet pajjat nåt. Men jag rekommenerar det inte.

/Hast
Citera
2009-07-19, 03:40
Medlem
731s avatar
Har aldrig haft natt problem med statisk elektricitet. Det ar val bara att se till att man inte fingrar pa RAM minnet och jordar sig i varmelementet innan man satter igång?

Vet annars inte vad problemet ar, men en teori ar val att GPU/CPU överhettas och klockar ner sig själva for att fa ner temperaturen?
Citera
2009-07-19, 04:17
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 731
Har aldrig haft natt problem med statisk elektricitet. Det ar val bara att se till att man inte fingrar pa RAM minnet och jordar sig i varmelementet innan man satter igång?

Vet annars inte vad problemet ar, men en teori ar val att GPU/CPU överhettas och klockar ner sig själva for att fa ner temperaturen?
Grafikkort brukar inte klocka ner sig, för det mesta brukar väl grafikkortet drivrutinen crasha. Processorn kan det hände med som sagt.

Blåsa för mun funkar ganska bra iaf. Aldrig haft nått som har gått sönder pga av det.
Citera
2009-07-19, 04:55
Medlem
Freaddys avatar
Kontrollera att du installerade CPU fläkten ordentligt om felet började uppstå direkt efter att du satte dit den (framstår inte i beskrivningen).

En dammsugning av fläktar och kylflänsar kan också vara att rekommendera, tänk bara på att hålla ett finger på fläkten när du damsuger, annars är det risk att du råkar slå i den med dammsugarmunstycket medans den snurrar mycket fort = trasigt fläktblad.
På en gammal dator är detta extra viktigt att komma ihåg då fläkt bladen är "torra".
Motorn kan också bränna om den roterar över sin förmåga.

Om detta inte löser problemet får du återkomma med mer info, som t.ex. när felet uppstod.
Senast redigerad av Freaddy 2009-07-19 kl. 04:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in