2009-07-18, 15:45
Bannlyst
Om jag inte äter kött så blir jag snabbt hungrig igen, är det så för vegetarianer?
De måste väl även äta mycket mer för att få i sig tillräckligt med proteiner?
Citera
2009-07-18, 16:12
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Om jag inte äter kött så blir jag snabbt hungrig igen, är det så för vegetarianer?

Japp, energiinnehållet i vegmat är generellt sätt lägre.
Citera
2009-07-18, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Protein intake in vegetarian diets is only slightly lower than in meat diets and can meet daily requirements for any person, including athletes and bodybuilders.[48] Studies by Harvard University as well as other studies conducted in the United States, Great Britain, Canada, Australia, New Zealand and various European countries, have confirmed that vegetarian diets provide sufficient protein intake as long as a variety of plant sources are available and consumed.[49] Proteins are composed of amino acids, and a common concern with protein acquired from vegetable sources is an adequate intake of the "essential amino acids", which cannot be synthesised by the human body. While dairy and egg products provide complete sources for lacto-ovo vegetarians, the only vegetable sources with significant amounts of all eight types of essential amino acids are lupin, soy, hempseed, chia seed, amaranth, buckwheat, and quinoa. It is not necessary, however, to obtain protein from these sources—the essential amino acids can also be obtained by eating a variety of complementary plant sources that, in combination, provide all eight essential amino acids (e.g. brown rice and beans, or hummus and whole wheat pita, though protein combining in the same meal is not necessary). A varied intake of such sources can be adequate, a 1994 study found.[50] Some years later, it became clear that even "combining proteins" is not necessary. As reported by Dr. Weil in 2000 in his print newsletter, and as reiterated in a 2002 post on his website, and again in the 2005 update:

"You may have heard that vegetable sources of protein are 'incomplete' and become 'complete' only when correctly combined. Research has discredited that notion so you don't have to worry that you won't get enough usable protein if you don't put together some magical combination of foods at each meal"[51]
- http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetar...s_and_concerns
Citera
2009-07-19, 13:00
Medlem
Det beror ju naturligtvis på vilken typ av vegetarisk mat man äter.
Det är rätt stor skillnad mellan en grönsakssoppa och en mexikansk böngryta.
Citera
2009-07-19, 19:59
Medlem
rovskaggs avatar
Äter man en varierad kost varje dag, och har fasta måltider, så fungerar det precis som för köttätare. Jag äter frukost, lunch, mellanmål, och middag. Ibland behövs inget mellanmål, men jag är förtjust i att småäta och har alltid varit det, även då jag åt kött.

Jag har inte märkt att jag skulle ha några problem med dålig energi, och min mage fungerar mycket bättre än när jag åt kött. Då hade jag diarré flera dagar i veckan, men när jag började äta vegetariskt så försvann de problemen tvärt.
Citera
2009-07-19, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Prova att äta grönsaker till köttet så håller mättnaden längre
Citera
2009-07-21, 15:13
Medlem
Superfluous.s avatar
Självklart behöver de inte äta mer för att få i sig tillräckligt protein. Är man vegetarian och ser till att få i sig lite bönor/linser eller Quorn till varje måltid är det inga som helst problem.
Att man inte skulle bli mätt sitter enligt min erfarenhet enbart i huvudet
Citera
2009-07-21, 19:24
Medlem
wääuus avatar
Jag äter ungefär lika stor mängd mat som en normal köttätare i min ålder. Ungefär lika ofta. Käkar oftast bara frukost och sedan kvällsmat, eventuellt något däremellan typ fika. När jag går i plugget käkar jag även lunch mitt på dagen. Normalbyggd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in