2011-06-08, 13:55
Medlem
Ilerras avatar
Polisanmäl, snuten kan säkert spåra hans mobil. Tyvärr måste såna här saker hända innan naiva människor inser att alla inte är hederliga.
Citera
2011-06-08, 14:02
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyllet87
Jo ja vet riktigt illa, jag har tänkt att jag aldrig ska göra det, men fan han lät så trovärdig fick hans hemadress.. bank nummer telefon nummer osv osv.. allting verkade stämma.. men nu avstängd mobil och ingen svarar när den är på.. innan han hade skickat datorn så svarade han hela tiden på telefonen.. men icke nu.. jag ska ge det till idag, har den inte kommit idag så går jag till snuten.. har ju kort på hans körkort och allt.. tror ni man får tillbaka pengarna ? jag har en massa bevis på detta.. mail sms osv...

Att han helt struntar i att svara efter han fått pengarna får ju varningsklockorna att gå igång tyvärr. Dock har han förmodligen utgett sig för att vara någon annan, men polisanmäla ska du såklart göra.
Citera
2011-06-08, 14:07
Medlem
Låter inge vidare det där! Men vart är bilden ?
Citera
2011-06-08, 14:07
Medlem
-Fitt-s avatar
Har du hans personkonto så torde det väl gå att lösa om du pratar med bank och polis. Tror dock du måste vänta lite mer än 5 dagar innan något kan göras, men inte säker.
Citera
2011-06-08, 14:09
Medlem
Citat:
Hej skulle köpa en dator på blocket av en Andreas Tage Karlsson jag fick hans telefon nummer som är

Andreas Karlsson
0494-77 42 74
076-599 82 80
Gamla eksjövägen 16B
59037 KISA 57

Men när jag söker på Birthday.se så får jag fram detta

Namn
Förnamn: Andreas Tage
Tilltalsnamn: Andreas
Efternamn: Karlsson
Adress
Gatuadress: Anders Pers gata 5
Postnr/ort: 784 75 Borlänge

Så det verkar inte stämma överens riktigt... Jag har betalat i förskott

Jag har bild på hans körkort och allt jag kan lägga upp senare, för jag vet inte om jag får lägga upp det här.. jag kanske åker fast för nånting då ?...

Känner ni igen detta namn ? har ni blivit lurade av någon av samma namn på blocket ?

Hur vet du att det är samma Andreas Karlsson?
Finns förmodligen mer än en sådan i Sverige??
Citera
2011-06-08, 14:12
Medlem
Har du satt in pengar på ett personkonto kan du normalt få uppgifter från banken om vem som är kontoinnehavare. Kolla det. Det är är nästan 100 att namnet på bankkontot är namnet på den RIKTIGE bedragaren och inte nån stulen identitet från nån oskyldig kille.
Citera
2011-06-08, 14:13
Medlem
Citat:
Jo ja vet riktigt illa, jag har tänkt att jag aldrig ska göra det, men fan han lät så trovärdig fick hans hemadress.. bank nummer telefon nummer osv osv.. allting verkade stämma.. men nu avstängd mobil och ingen svarar när den är på.. innan han hade skickat datorn så svarade han hela tiden på telefonen.. men icke nu.. jag ska ge det till idag, har den inte kommit idag så går jag till snuten.. har ju kort på hans körkort och allt.. tror ni man får tillbaka pengarna ? jag har en massa bevis på detta.. mail sms osv...

Med mycket stor sannolikhet så har du fått namn och bild på någon annan än den som du egentligen haft kontakt med och telefonen är antagligen en mobiltelefon med ett oregistrerat kontantkort.

Det finns i princip tre olika sätt du kan ha blivit lurad på (om du nu har blivit lurad):

1. Pengarna har gått direkt till "bovens" konto och han skickar dig aldrig något.

2. Pengarna har gått till bovens konto men han heter något helt annat än vad du har fått som namn och bild osv.

3. Det är en tredje person inblandad och det hela blir lite mer komplicerat:
Boven (hädanefter kallad B) ser en annons på en vara för 6500kr som säljs av en tredje person, C.
B bekräftar köpet för det han vill ha och får bankkontonummer till person C.
B lägger ut en falsk annons med en vara för 6500 kr.
Du skickar pengar till vad du tror är B men egentligen så har du betalt Bs köp från person C genom att skicka pengar till C.
C ser att han fått pengarna och skickar varan till B.
Kvar står du med minus 6500 kr och ett kontonummer till en person som inte har något med bluffen att göra (dock har C troligtvis adressen till B eller iaf dit han skickade varan).

Du skall aldrig betala något i förväg! (Detta gäller förövrigt även med stora företag, de kan gå i konkurs som t.ex. datorbutiken gjorde).

Om det handlar om blocket så har de vad de kallar för "internetgirot" där de tar emot varan/betalningen och meddelar köparen/säljaren så att situationer som 1,2, och 3 inte uppstår.
http://www.blocket.se/handla_tryggt.htm?ca=11

Än en gång: betala aldrig något i förväg!
Citera
2011-06-08, 14:14
Medlem
Wheeler88s avatar
Andreas Karlsson är säkerligen bara någon stackare som blivit lurad själv av samma bedragare. Möjligen har han lurat honom till ett köp och på något sätt gjort så han har skickat honom en bild med sitt körkort som tjuven sedan bedragit dig med. Finns många möjligheter och jag lovar dig bedragare är smartare än så att lämna ut sitt egna körkort.

Se detta som en läropeng att man aldrig betalar i förskott. att man aldrig lär sig, det dyker upp minst en sådan tråd i månaden där någon tjomme betalat i förskott och blivit blåst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Har du satt in pengar på ett personkonto kan du normalt få uppgifter från banken om vem som är kontoinnehavare. Kolla det. Det är är nästan 100 att namnet på bankkontot är namnet på den RIKTIGE bedragaren och inte nån stulen identitet från nån oskyldig kille.
Nej det kan man tyvärr inte. Bankerna ger inte ut sådan information. Det måste gå via polisen.
Citera
Medlem
Skalbamses avatar
antar att du har kontoinnehavarens namn, om inte så kan du få från banken troligtvis, då är det bara gå till polisstation.
Tycker du ska vänta några dagar till innan du kallar honom för bedragare.
Citera
2011-06-08, 14:18
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
antar att du har kontoinnehavarens namn, om inte så kan du få från banken troligtvis, då är det bara gå till polisstation.
Tycker du ska vänta några dagar till innan du kallar honom för bedragare.

Ledsen men bedragare använder sig alltid av sk. målvakter, vilket är intent ont anade personer som utnyttjas att ta emot pengar från ett konto och skicka vidare utan att veta om vad han gjort för brott.
Iofs kan en målvakt vara med på det hela men det kommer bli svårt att bevisa.
Citera
2011-06-08, 14:24
Medlem
du har inte blivit lurad, du är en idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här