Citat:
Ursprungligen postat av Nyllet87
Jo ja vet riktigt illa, jag har tänkt att jag aldrig ska göra det, men fan han lät så trovärdig fick hans hemadress.. bank nummer telefon nummer osv osv.. allting verkade stämma.. men nu avstängd mobil och ingen svarar när den är på.. innan han hade skickat datorn så svarade han hela tiden på telefonen.. men icke nu.. jag ska ge det till idag, har den inte kommit idag så går jag till snuten.. har ju kort på hans körkort och allt.. tror ni man får tillbaka pengarna ? jag har en massa bevis på detta.. mail sms osv...
Med mycket stor sannolikhet så har du fått namn och bild på någon annan än den som du egentligen haft kontakt med och telefonen är antagligen en mobiltelefon med ett oregistrerat kontantkort.
Det finns i princip tre olika sätt du kan ha blivit lurad på (om du nu har blivit lurad):
1. Pengarna har gått direkt till "bovens" konto och han skickar dig aldrig något.
2. Pengarna har gått till bovens konto men han heter något helt annat än vad du har fått som namn och bild osv.
3. Det är en tredje person inblandad och det hela blir lite mer komplicerat:
Boven (hädanefter kallad B) ser en annons på en vara för 6500kr som säljs av en tredje person, C.
B bekräftar köpet för det han vill ha och får bankkontonummer till person C.
B lägger ut en falsk annons med en vara för 6500 kr.
Du skickar pengar till vad du tror är B men egentligen så har du betalt Bs köp från person C genom att skicka pengar till C.
C ser att han fått pengarna och skickar varan till B.
Kvar står du med minus 6500 kr och ett kontonummer till en person som inte har något med bluffen att göra (dock har C troligtvis adressen till B eller iaf dit han skickade varan).
Du skall aldrig betala något i förväg! (Detta gäller förövrigt även med stora företag, de kan gå i konkurs som t.ex. datorbutiken gjorde).
Om det handlar om blocket så har de vad de kallar för "internetgirot" där de tar emot varan/betalningen och meddelar köparen/säljaren så att situationer som 1,2, och 3 inte uppstår.
http://www.blocket.se/handla_tryggt.htm?ca=11
Än en gång: betala aldrig något i förväg!