Hej.
Jag misstänker att jag kan ha blivit lurad på en Blocketannons.
Jag skulle köpa en kamera, och tog kontakt med säljaren, som startade ett "ärende" på nån sida som kallades safeindex.net - något jag aldrig hört talas om förr. Jag kollade in sidan, och det verkade vara någon tjänst liknande Internetgirot, så allt kändes riktigt tryggt och bra, och sidan går uttryckligen ut med att man ska skydda sig mot bedrägerier osv.
Jag tycker att det känns lite skumt, eftersom jag googlade på sidan men kunde inte hitta någon annan på nätet som hade skrivit om detta "företag".
Jag t.o.m ringde kommunens konsumentrådgivare och frågade vad hon tänkte angående den sidan - Och hon hade aldrig hört om det innan, och därför aldrig fått någon "varningsflagga" angående det.
Jag fick ett mejl från Safeindex.net, där jag ombads sätta in pengarna på ett konto (Nordea) och ange ett OCR-nummer som meddelande, och jag tyckte allt såg rätt och riktigt ut, och enligt uppgifterna skulle betalningen ta 1-3 bankdagar (satte in pengarna 12/2) och sedan skulle säljaren meddelas om att de mottagit pengarna och sen ska han kunna skicka varan - Precis som Internetgirot.
Det har nu gått 2 dagar sen insättningen av lite mer än 8000 kr, och jag har inte fått något meddelande från varken säljaren, eller Safeindex. Jag har försökt mejla säljaren (eftersom jag är otålig och vill ha min kamera så fort som möjligt) men har inte fått något svar. Något telefonnummer har han inte angett.
Och nu det ännu jobbigare är att när jag nu går in på
www.safeindex.net så laddar inte ens sidan - det kommer bara ett meddelande om att "Safari inte kan hitta servern" - Så jag är grymt oroad att det är något skumt i görningen.
Av erfarenhet så vet jag mycket väl att man inte ska betala en okänd säljare i förskott, men denna gång handlade det om något jag antog var en mellanhand, och allt såg bra ut så jag betalde, i tron om att jag slagit till på en riktigt bra deal.
Jag ska inte anmäla någonting, utan avvakta ett tag till. Jag har bett min sambo att mejla angående annonsen för att fråga om kameran finns kvar - och hoppas få svar (att det inte finns kvar för min egen skull)
Men om det nu visar sig vara ett bedrägeri - Hur stora är då chanserna att luska reda på ursprunget till de som ligger bakom detta? Annonsen ligger ju kvar på Blocket och även om det inte finns telenummer, så finns mejladress, samt hänvisning till en hemsida samt kontouppgifter till ett Nordea-konto.
Eller är jag bara nojig angående hela den här grejen?
Vad tror ni om detta? Hur stor är chansen att det rör sig om en scam?