2013-02-14, 16:04
Medlem
lurad på blocket

Det är så att jag har blivit lurad på blogget. Betalade i förskott, ja jag vet hur dumt det var men inget jag vidare vill gå in på. Blev av med 7500 betala i förskott för en laptop. Killen hörde av sig allt till det att han fått pengarna sedan var telnumret avstängt (antagligen kontantkort) Han har använt sig av en annan killes identitet honom jag då har kontaktat. Försökte titta upp vart ipnummret var ifrån fick då upp USA. Bankkontot var dock ett SEB konto och det bekräftade dom. Undrar väl om det finns stor chans att få tillbaka mina pengar eller är det något jag kan glömma? glömde nämna att jag sålde min dator i tron om att denna var på väg . Förstår hur otroligt korkat det var att göra så men gjort är gjort.
Senast redigerad av Candylovesme 2013-02-14 kl. 16:07.
Citera
2013-02-14, 16:12
Medlem
Riktigt dumt gjort. Ta kontakt med banken angående kontot du förde över till, dem kanske kan hjälpa dig att spåra det, även om jag inte tror att du kommer få tillbaka pengarna, är inte så insatt.
Citera
2013-02-14, 16:18
Medlem
le-patriotes avatar
Fan trist att höra vad du råkat ut för...ALDRIG pengar i förskott ALDRIG
Men ok hänt är hänt.
Så nu går du till SEB med blöta hundögon, VIKTIGT se ledsen och förtvivlad ut inte galen och agressiv. Du borde kunna få ut uppgifter om vem som har kontot och beroende på hur charmig du är kan du säkert få ut allt du behöver om personen.
Det är ingen skam att bli blåst utan frågan är vad gör du nu?...du vet säkert själv vilka alternativ du har. Mitt råd vila inte tills du har fått tillbaka det som är ditt, det är INTE ok att bli blåst och jag tror det kan bli en vana ifall man låter det ske.
Lycka till!
Citera
2013-02-14, 17:14
Medlem
mm jag känner mig verkligen otroligt dum. Har gjort allt jag kan göra verkar det som så nu är det polisen som får över. Har kontaktat min bank, polisen, SEB, samt kontaktat de människorna vars identitet som denna mannen då tagit. Det suger verkligen hur någon kan göra så, jävla rövhål hoppas dom går och dör. jag är ju för fan student har inte råd att förlora så mycket haha
Citera
2013-02-14, 22:02
Medlem
Stoxozs avatar
Hej.

Jag misstänker att jag kan ha blivit lurad på en Blocketannons.

Jag skulle köpa en kamera, och tog kontakt med säljaren, som startade ett "ärende" på nån sida som kallades safeindex.net - något jag aldrig hört talas om förr. Jag kollade in sidan, och det verkade vara någon tjänst liknande Internetgirot, så allt kändes riktigt tryggt och bra, och sidan går uttryckligen ut med att man ska skydda sig mot bedrägerier osv.

Jag tycker att det känns lite skumt, eftersom jag googlade på sidan men kunde inte hitta någon annan på nätet som hade skrivit om detta "företag".

Jag t.o.m ringde kommunens konsumentrådgivare och frågade vad hon tänkte angående den sidan - Och hon hade aldrig hört om det innan, och därför aldrig fått någon "varningsflagga" angående det.

Jag fick ett mejl från Safeindex.net, där jag ombads sätta in pengarna på ett konto (Nordea) och ange ett OCR-nummer som meddelande, och jag tyckte allt såg rätt och riktigt ut, och enligt uppgifterna skulle betalningen ta 1-3 bankdagar (satte in pengarna 12/2) och sedan skulle säljaren meddelas om att de mottagit pengarna och sen ska han kunna skicka varan - Precis som Internetgirot.

Det har nu gått 2 dagar sen insättningen av lite mer än 8000 kr, och jag har inte fått något meddelande från varken säljaren, eller Safeindex. Jag har försökt mejla säljaren (eftersom jag är otålig och vill ha min kamera så fort som möjligt) men har inte fått något svar. Något telefonnummer har han inte angett.

Och nu det ännu jobbigare är att när jag nu går in på www.safeindex.net så laddar inte ens sidan - det kommer bara ett meddelande om att "Safari inte kan hitta servern" - Så jag är grymt oroad att det är något skumt i görningen.

Av erfarenhet så vet jag mycket väl att man inte ska betala en okänd säljare i förskott, men denna gång handlade det om något jag antog var en mellanhand, och allt såg bra ut så jag betalde, i tron om att jag slagit till på en riktigt bra deal.

Jag ska inte anmäla någonting, utan avvakta ett tag till. Jag har bett min sambo att mejla angående annonsen för att fråga om kameran finns kvar - och hoppas få svar (att det inte finns kvar för min egen skull)
Men om det nu visar sig vara ett bedrägeri - Hur stora är då chanserna att luska reda på ursprunget till de som ligger bakom detta? Annonsen ligger ju kvar på Blocket och även om det inte finns telenummer, så finns mejladress, samt hänvisning till en hemsida samt kontouppgifter till ett Nordea-konto.

Eller är jag bara nojig angående hela den här grejen?

Vad tror ni om detta? Hur stor är chansen att det rör sig om en scam?
Citera
2013-02-14, 23:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du har nog blivit lurad ja, ägaren till domän safeindex.net är P*r Olo* Khl*r men någon sådan person finns inte med på birthday eller eniro, däremot finns en O*of Köh*er som boende på svartensgatan 6 och han är 93 år gammal.

whois
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-02-14 kl. 23:37.
Citera
2013-02-15, 07:55
Medlem
Stoxozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har nog blivit lurad ja, ägaren till domän safeindex.net är P*r Olo* Khl*r men någon sådan person finns inte med på birthday eller eniro, däremot finns en O*of Köh*er som boende på svartensgatan 6 och han är 93 år gammal.

whois

Nu får du nog hjälp mig på traven här, men vad innebär dessa namn du fått upp? Hur och var fick du reda på dem?

Vad borde man göra med ett sånt här ärende? Det känns ju som att man borde gå till polisen så fort som möjligt för att andra människor ska slippa att drabbas av svindlare som de här.
Citera
2013-02-15, 09:15
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoxoz
Nu får du nog hjälp mig på traven här, men vad innebär dessa namn du fått upp? Hur och var fick du reda på dem?

Vad borde man göra med ett sånt här ärende? Det känns ju som att man borde gå till polisen så fort som möjligt för att andra människor ska slippa att drabbas av svindlare som de här.

Ja du bör polisanmäla personen om du inte får kontakt längre eller varan, du kan även lägga upp kontonumret så andra som söker på det kan få en hint om att det kanske inte står helt rätt till. Dock kanske du ska avvakta med att hänga ut den ett par dagar tills du är säker på att det är en skojare men det mesta tyder tyvärr på det.

Har stött på ett par fall tidigare där bedragaren har lagt upp en sida som påstår sig ägna sig åt säkra betalningar men de var fejkade. Ett råd är att aldrig betala in pengar på sådana sidor om de inte är välkända och väletablerade, hittar man ingen information om dem på nätet ska man utgå från att det är bluff.
Citera
2013-02-15, 09:18
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candylovesme
mm jag känner mig verkligen otroligt dum. Har gjort allt jag kan göra verkar det som så nu är det polisen som får över. Har kontaktat min bank, polisen, SEB, samt kontaktat de människorna vars identitet som denna mannen då tagit. Det suger verkligen hur någon kan göra så, jävla rövhål hoppas dom går och dör. jag är ju för fan student har inte råd att förlora så mycket haha

Testa sök på kontonumret (och lägg upp det här) så kanske du får någon träff rån andra som blivit lurade. Det är bra att du polisanmält personen då chansen är stor att han/ hon lurat flera stycken så förhoppningsvis tar polisen tag i det och genomför en utredning så man får tag på bedragaren dock brukar de inte agera förrän det är ganska många som anmält bedrägerier och kan knyta det till samma person / kontonummer.
Citera
2013-02-15, 10:01
Medlem
Mullrets avatar
Köpt en hel del märkeskläder på Tradera företrädesvis Gant skjortor och tröjor. Är det någon som blivit lurad av fejkkläder ? Det man får känns helt 100% original, men kompisarna garvar och menar det till 100% är fejk. Själv kan jag inte se minsta skillnad mot butiksköpt. Skjortorna är som nya även efter flera tvättar.

Borde inte tillverkarna jaga de som säljer kopior i parti & minut??

Köpte diverse Gant grejor i går. Säljaren sa han köpte in mycket 3Xl, 4Xl av konkursbon etc då det var svårt sälja för vanliga butiker... Fan vet vad man skall tro. Säljaren verkade helt Ok. Ingen synpunkt på hans hudfärg även om den var lite avvikande... Säljaren hade dessutom 30-40 positiva omdömen på tradera av olika köpare, inga negativa.
Citera
2013-02-15, 12:49
Medlem
Stoxozs avatar
Okej. Här är en varning för alla er som kan råka ut för ett företag som kallar sig www.safeindex.net

Sidan ska fungera ungefär som Internetgirot som Blocket själva hänvisar till. Sidan ligger (som det verkar just nu) nere och det finns inga tecken på att den kommer att dyka upp igen.

Enligt mejlet som safeindex skickade ut så ombads jag sätta in pengar på följande konto (Nordea):
Clearingnummer: 3007
Kontonummer: 0015465

Så håll er borta från detta!
Citera
2013-02-15, 15:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoxoz

Uppgifter om domäner kan man bl.a hitta på whois.
http://www.whois.sc/

Eniro.se kan man bl.a söka på en adress och se vilka som bor där, på www.birthday.se kan man få tag i lite mer personlig information som exempelvis ålder.

Du borde absolut gå till polisen.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-02-15 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in