2012-11-04, 19:10
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
fråga dig själv, varför vill nån köpa det jag säljer och pröjsa 1200kr för extrasnabb frakt?

HAHA jo, jag tänkte ju lite på det med. men det hade vart en jävligt bra affär....
Citera
2012-11-05, 07:16
Medlem
Har fått mailet idag. Idioter! Sen NÄR behövs det CVC koden för insättning?
Dessutom brukar jag inte betala med kortet!
Blocket bör ta hand om Bloket!
Citera
2012-11-05, 09:02
Medlem
Hahaha bloket

Tänk att VARENDA GÅNG det är SCAM så är det urtaskigt språkbruk, ohyggligt fula hemsidor som man ser direkt är en scam med ursel ursel layout.

Hur KOMMER det sig att alla som ska scamma en är så JÄVLA obegåvade?

Jag kan tänka mig en lång rad scams som jag SJÄLV skulle gå på, om de var rätt utförda (Tänker inte berätta några)

Enkla enkla scams, där jag ALDIRG skulle misstänka något lurt.
Citera
2012-11-05, 09:49
Medlem
Mujaheeds avatar
Vad kan dom egentligen göra med kontouppgifterna?

Eller får dom CVV-koden också så är det ju lite enklare, men dom kan ju knappast bara knalla in på "CashMoneyBank" i Nigeria, lämna in Johans kontonr och ta ut alla hans pengar?
Citera
2012-11-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mujaheed
Vad kan dom egentligen göra med kontouppgifterna?

Eller får dom CVV-koden också så är det ju lite enklare, men dom kan ju knappast bara knalla in på "CashMoneyBank" i Nigeria, lämna in Johans kontonr och ta ut alla hans pengar?

Mja de kan alltid beställa saker på nätet. =) Eller bara sälja informationen vidare. Etc.
Citera
2012-11-05, 11:20
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag tycker det kommer minst ett sånt scam för varje Blocket-annons jag sätter in. Ett av dem var lite lurigare än de andra, för där uppmanades man att ringa till Blocket. Men numret som angavs var ett betalnummer.
Citera
2012-11-05, 20:41
Medlem
janssonkarls avatar
Tjäna

Letar efter en iPhone 5 och igår hittade jag en på tradera, hon hade även en som man kunde köpa utanför tradera sagt och gjort, jag skickade ett bud som hon tog emot. Men jag är ändå väldigt tveksam!
Men jag har fått namn på henne och hennes man samt ett screenshot på hennes leg samt adress och så 210 kr frakt då försäkrat och så. Men om jag skulle bli blåst hur går jag vidare?

Tror ändå jag kör på detta!

Med vänlig hälsning, Erik
Citera
2012-11-05, 20:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Tjäna

Letar efter en iPhone 5 och igår hittade jag en på tradera, hon hade även en som man kunde köpa utanför tradera sagt och gjort, jag skickade ett bud som hon tog emot. Men jag är ändå väldigt tveksam!
Men jag har fått namn på henne och hennes man samt ett screenshot på hennes leg samt adress och så 210 kr frakt då försäkrat och så. Men om jag skulle bli blåst hur går jag vidare?

Tror ändå jag kör på detta!

Med vänlig hälsning, Erik

Har personen många omdömen på tradera, hur är de i så fall, positiva samt negativa?

Ta och kolla upp om personen existerar på den adress som hon anger samt att telefonnummer är registrerat i hennes namn, kolla på www.ratsit.se samt www.hitta.se alternativt www.eniro.se.

Du kan även googla på personens mejladress, kontonummer, telefonnummer samt namn m.m för att se om du hittar något den vägen som kan antyda att det är en skojare du har att göra med.
Citera
2012-11-05, 21:00
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har personen många omdömen på tradera, hur är de i så fall, positiva samt negativa?

Ta och kolla upp om personen existerar på den adress som hon anger samt att telefonnummer är registrerat i hennes namn, kolla på www.ratsit.se samt www.hitta.se alternativt www.eniro.se.

Du kan även googla på personens mejladress, kontonummer, telefonnummer samt namn m.m för att se om du hittar något den vägen som kan antyda att det är en skojare du har att göra med.

Personen var ny på tradera, hittar inte namn, nummer på någon av sidorna även googlat som du sagt men inte hittar någonting... Men personen verkar väldigt seriös i mail kontakt och så. Så jag är ju väldigt sugen då det är en väldigt bra affär! Hennes konto är avvaktiverat på tradera, hon skrev att dem krävde kopia på hennes legitimation

Med vänlig hälsning, JK
Citera
2012-11-05, 21:18
Moderator
v50s avatar
Citat:
Personen var ny på tradera, hittar inte namn, nummer på någon av sidorna även googlat som du sagt men inte hittar någonting... Men personen verkar väldigt seriös i mail kontakt och så. Så jag är ju väldigt sugen då det är en väldigt bra affär! Hennes konto är avvaktiverat på tradera, hon skrev att dem krävde kopia på hennes legitimation

Med vänlig hälsning, JK

Om kontot redan är avaktiverat är det definitivt en bedragare, betala INTE några pengar då ser du inte röken av dem eller telefonen igen.

Ett mycket vanligt upplägg är att säljaren oavsett om det är tradera, blocket eller andra annonssidor lägger ut populära saker såsom de senaste mobiltelefonerna och säljer dem till underpriser just för att folk skall bli giriga och köpa utan att tänka sig för.

Av förklarliga skäl så är dessa bedragare mycket vältaliga och trevliga tills pengarna finns på kontot sedan är de ej kontaktbara längre. Så återigen skit i affären du blir bara lurad och då har du varken telefon eller pengarna kvar.

Vad har personen för användarnamn på tradera?

En annan sak du kan göra är att söka på bilderna som hon använder via google då kommer du med stor sannolikhet se att de är hämtade från andra sidor och således inte är hennes egna = bedragare
Citera
2012-11-05, 21:28
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:

Citat:
Om kontot redan är avaktiverat är det definitivt en bedragare, betala INTE några pengar då ser du inte röken av dem eller telefonen igen.

Ett mycket vanligt upplägg är att säljaren oavsett om det är tradera, blocket eller andra annonssidor lägger ut populära saker såsom de senaste mobiltelefonerna och säljer dem till underpriser just för att folk skall bli giriga och köpa utan att tänka sig för.

Av förklarliga skäl så är dessa bedragare mycket vältaliga och trevliga tills pengarna finns på kontot sedan är de ej kontaktbara längre. Så återigen skit i affären du blir bara lurad och då har du varken telefon eller pengarna kvar.

Vad har personen för användarnamn på tradera?

En annan sak du kan göra är att söka på bilderna som hon använder via google då kommer du med stor sannolikhet se att de är hämtade från andra sidor och således inte är hennes egna = bedragare

Okok fossilen då var ju sugen... Fina.stina80 heter hon på tradera.. Söka efter bilderna? Hur menar du nu? Ska fråga ifall hon skickar på postförskott enda är att hon först ville att jag skulle hämta den och där är ju ett seriöst tecken...

Med vänlig hälsning, JK
Citera
2012-11-05, 21:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Okok fossilen då var ju sugen... Fina.stina80 heter hon på tradera.. Söka efter bilderna? Hur menar du nu? Ska fråga ifall hon skickar på postförskott enda är att hon först ville att jag skulle hämta den och där är ju ett seriöst tecken...

Med vänlig hälsning, JK

Man kan söka på bilderna via google, testade göra det men hittade ej bilden någon annan stans.

Du skall inte be om att få köpa den via postförskott då du kommer få en tegelsten i så fall i paketet, ta nu och läs igenom den här tråden lite så kommer du hitta hur många exempel som helst på personer som blivit lurade på exakt det sätt du är på väg att bli lurad nu.

Att de säger att du kan hämta telefonen på plats säger man bara för att inge förtroende till köparen, inget annat skulle du säga att du kan komma och hämta den så får du en mängd med ursäkter varför det ej är möjligt.

Så återigen ta ditt förnuft till fånga och skit i denna affär bara en sådan sak som att hon blivit avstängd direkt betyder att hon har ägnat sig åt bedrägerier på tradera redan tidigare och alltså blåst folk annars hade hon ej blivit avstängd direkt.

Men visst vill du bli lurad ska du givetvis fullfölja affären
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in