2012-07-17, 04:17
  #2161
Medlem
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.

Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.


Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.

Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?
Citera
2012-07-17, 06:25
  #2162
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.

Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.


Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.

Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?

Beklagar det du råkat ut för, du skall alltid polisanmäla personen i fråga och du kan kolla om de andra som köpt av personen sista tiden själv har några auktioner ute så du kan kontakta dem och uppmana dem att också polisanmäla personen alternativt skriva det i ditt negativa omdöme. Ju fler som polisanmäler desto större är chansen att polisen agerar, hur stor sannolikhet du har att få tillbaka pengarna är svårt att säga men ha inte allt för höga förhoppningar på att det skall ske. Dock ska du se till att driva det vidare till kronofogden och sedan varje år se till att skulden där förnyas då får snubben dras med betalningsanmärkningar tills den dagen han betalar om det ens sker.

Vet faktiskt inte hur det fungerar med dessa bedrägerifall när det går till domstol om man måste vittna på plats i domstolen eller om det räcker med vittnesförhör hos polisen däremot vet jag att om skojaren har lurat nog många så väljer åklagaren att inte driva samtliga fall utan bara ett par stycken i form av en grupptalan eller vad det kallas.

Förmodligen så ber polisen dig skriva ut mejl samt kontoutdraget där överföringen syns och bifoga den med anmälan, polisanmälan kan du göra via telefon på 114 14 då får du även veta om det är något annat de vill att du skall skicka in.

Vad har personen för användarnamn på tradera?
Citera
2012-07-17, 17:13
  #2163
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.

Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.


Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.

Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?

6000kr ?! Alias på Tradera?
Citera
2012-07-17, 21:53
  #2164
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.

Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.


Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.

Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?

Det blir vi skattebetalare som kommer få betala hela kalaset med rättegång osv. Om inte polisen lägger ner fallet , vilket är vanligt. Men några pengar kommer du nog inte se oavsett utgång i rättegången.
Citera
2012-07-18, 18:05
  #2165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Beklagar det du råkat ut för, du skall alltid polisanmäla personen i fråga och du kan kolla om de andra som köpt av personen sista tiden själv har några auktioner ute så du kan kontakta dem och uppmana dem att också polisanmäla personen alternativt skriva det i ditt negativa omdöme. Ju fler som polisanmäler desto större är chansen att polisen agerar, hur stor sannolikhet du har att få tillbaka pengarna är svårt att säga men ha inte allt för höga förhoppningar på att det skall ske. Dock ska du se till att driva det vidare till kronofogden och sedan varje år se till att skulden där förnyas då får snubben dras med betalningsanmärkningar tills den dagen han betalar om det ens sker.

Vet faktiskt inte hur det fungerar med dessa bedrägerifall när det går till domstol om man måste vittna på plats i domstolen eller om det räcker med vittnesförhör hos polisen däremot vet jag att om skojaren har lurat nog många så väljer åklagaren att inte driva samtliga fall utan bara ett par stycken i form av en grupptalan eller vad det kallas.

Förmodligen så ber polisen dig skriva ut mejl samt kontoutdraget där överföringen syns och bifoga den med anmälan, polisanmälan kan du göra via telefon på 114 14 då får du även veta om det är något annat de vill att du skall skicka in.

Vad har personen för användarnamn på tradera?


Jag har nu polisanmält horungen. De andra har också polisanmält. Kontot är numera avstängt.(kan skicka namn genom PM)

Varför är det så svårt att få honom att betala om man har alla hans uppgifter, inkl kontonummer? Är det verkligen så enkelt att komma undan med sånt?


Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Det blir vi skattebetalare som kommer få betala hela kalaset med rättegång osv. Om inte polisen lägger ner fallet , vilket är vanligt. Men några pengar kommer du nog inte se oavsett utgång i rättegången.

Talar du av erfarenhet inom området? Om det är så enkelt att komma undan med sånt här, varför sysslar då inte fler med det?
Citera
2012-07-18, 18:36
  #2166
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Jag har nu polisanmält horungen. De andra har också polisanmält. Kontot är numera avstängt.(kan skicka namn genom PM)

Varför är det så svårt att få honom att betala om man har alla hans uppgifter, inkl kontonummer? Är det verkligen så enkelt att komma undan med sånt?

Skälet till att det ofta kan vara svårt att få ersättning från dessa bedragare är för att de i regel har kass ekonomi t.ex. pga missbruk och för att många som blivit lurade (samt diverse låneföretag där de ofta har stora skulder) driver sin sak vidare hos kronofogden så det är många som skall få ersättning.

Så chansen att få tillbaka pengarna brukar vara låg då de har bränt dem redan eller fött över dem till något annat ställe så de ej finns tillgängliga längre. Största chansen att få tillbaka pengarna är förmodligen att du gör hembesök med några polare och skrämmer skiten ur personen i fråga men det är olagligt och inget jag rekommenderar men jag har full förståelse för dem som gör på detta sättet.

Du får ha i åtanke att det är mycket vanligt att bedragare använder någon annans identitet så man får utgå från att de uppgifter som används ej är bedragarens förutom kontonumret.

Du kan pm användarnamnet om du vill kan vara intressant att se om man känner igen användarnamnet
Citera
2012-07-18, 18:57
  #2167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Skälet till att det ofta kan vara svårt att få ersättning från dessa bedragare är för att de i regel har kass ekonomi t.ex. pga missbruk och för att många som blivit lurade (samt diverse låneföretag där de ofta har stora skulder) driver sin sak vidare hos kronofogden så det är många som skall få ersättning.

Så chansen att få tillbaka pengarna brukar vara låg då de har bränt dem redan eller fött över dem till något annat ställe så de ej finns tillgängliga längre. Största chansen att få tillbaka pengarna är förmodligen att du gör hembesök med några polare och skrämmer skiten ur personen i fråga men det är olagligt och inget jag rekommenderar men jag har full förståelse för dem som gör på detta sättet.

Du får ha i åtanke att det är mycket vanligt att bedragare använder någon annans identitet så man får utgå från att de uppgifter som används ej är bedragarens förutom kontonumret.

Du kan pm användarnamnet om du vill kan vara intressant att se om man känner igen användarnamnet

Tack.

Jag har fått det bekräftat att personuppgifterna inte är falska och att det är han som skapat kontot. Om det inte är bedragarens uppgifter så måste kontot ha blivit kapat. Men eftersom han bl.a inte svarar på mejl eller telefon så lutar det åt att det är den "riktiga" kontoinnehavaren som ligger bakom detta och inte nån kontokapare.

Jag har redan skickat PM. Har du inte fått den?
Citera
2012-07-18, 19:13
  #2168
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Tack.

Jag har fått det bekräftat att personuppgifterna inte är falska och att det är han som skapat kontot. Om det inte är bedragarens uppgifter så måste kontot ha blivit kapat. Men eftersom han bl.a inte svarar på mejl eller telefon så lutar det åt att det är den "riktiga" kontoinnehavaren som ligger bakom detta och inte nån kontokapare.

Jag har redan skickat PM. Har du inte fått den?

Ja då kanske det är bedragaren eller ett kapat konto, har ej fått ett PM ännu annars kan du lägga ut användarnamnet här det är helt ok enligt gällande regelverk annars kan du testa pm igen.
Citera
2012-07-21, 17:20
  #2169
Medlem
anre24s avatar
Lurade till sig en halv miljon

Skurup/TT

Genom att lägga ut falska annonser på internet, främst på Blocket, lyckades en kvinna från Skurup lura till sig drygt 500 000 kronor från ett 20-tal personer. Hon erbjöd exempelvis husbilar, båtar och bilar men hade inga varor att leverera, skriver Ystads Allehanda.

En man satte in 125 000 kronor i handpenning för en båt.

Kvinnan har åtalats misstänkt för grovt bedrägeri. Många gånger användes stulna identiteter för transaktionerna.
Citera
2012-07-22, 11:31
  #2170
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.

Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.


Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.

Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?

Jag körde med hot om polisanmälan å kronkalle, tog knappt ngn dag så satt pengarna på mitt konto. Handlade bara om 70:- förvisso, 6 papp e ju en aningen mer. Idiotskallen kanske inte bryr sig lika mkt för din del. Men testa på någe sånt, skiter han i de så lämna bara iväg alla uppgifter te kronkalle å snut.
Citera
2012-07-23, 14:22
  #2171
Medlem
Alsings avatar
Se upp för denna bedragare!!
http://www.blocket.se/boden/Iphone_4S_Vit_16GB_41649178.htm?ca=1_3&w=0

Provade maila, Först när jag frågade var mobilen var; Så var den i boden, Sen när jag sa att jag också var i boden och att jag kommer och hämtar den så var denna person helt plötsligt i sthlm och ville skicka den. Var inte så svårt att spåra ip:n, Har en annan mail som jag också provade skicka ifrån, Sa att jag var i sthlm och frågade var den fanns osv, då var den i boden igen och skulle skickas dära ifrån...

Så se upp.
Citera
2012-07-23, 19:32
  #2172
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsing
...
Hoppas fan du anmälde annonsen till blocket också då, den är iallafall borttagen nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in