Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Och då har man blivit blåst på nästan 6000 spänn på Tradera.
Användaren hade bra omdöme så det kändes säkert. Men nu helt plötsligt så fick han flera negativa i rad och blev avstängd. Jag var alltså inte den enda som blev lurad.
Hur stor är chansen att jag får pengarna tillbaks om jag polisanmäler och hur lång tid brukar det ta? Jag har personens alla uppgifter, men det kan vara så att kontot blivit kapat. Bankkontot kan däremot inte vara fejk.
Kommer polisen besöka ens hem för att man ska visa mejlen och bankkontohistoriken?
Kommer jag behöva gå på rättegång?
Beklagar det du råkat ut för, du skall alltid polisanmäla personen i fråga och du kan kolla om de andra som köpt av personen sista tiden själv har några auktioner ute så du kan kontakta dem och uppmana dem att också polisanmäla personen alternativt skriva det i ditt negativa omdöme. Ju fler som polisanmäler desto större är chansen att polisen agerar, hur stor sannolikhet du har att få tillbaka pengarna är svårt att säga men ha inte allt för höga förhoppningar på att det skall ske. Dock ska du se till att driva det vidare till kronofogden och sedan varje år se till att skulden där förnyas då får snubben dras med betalningsanmärkningar tills den dagen han betalar om det ens sker.
Vet faktiskt inte hur det fungerar med dessa bedrägerifall när det går till domstol om man måste vittna på plats i domstolen eller om det räcker med vittnesförhör hos polisen däremot vet jag att om skojaren har lurat nog många så väljer åklagaren att inte driva samtliga fall utan bara ett par stycken i form av en grupptalan eller vad det kallas.
Förmodligen så ber polisen dig skriva ut mejl samt kontoutdraget där överföringen syns och bifoga den med anmälan, polisanmälan kan du göra via telefon på 114 14 då får du även veta om det är något annat de vill att du skall skicka in.
Vad har personen för användarnamn på tradera?