2012-02-15, 15:13
Medlem
ta de till tingsrätten, se till att ha sparat alla konversationer ni haft osv. börja med att kontakta en advokat.
Citera
2012-02-15, 15:21
Bannlyst
Polisanmälan ganska onödigt att göra inget kommer att hända i fallet ändå.
Du får väl söka upp personen där han bor då.
Du har säkert insett nu att det var idiotiskt att betala i förskott, men gjort är gjort.
Citera
2012-02-15, 15:46
Medlem
Skadat godss avatar
Varning för Tattoomania på Tradera!
http://www.tradera.com/trader/message_show.aspx?id=3027684

Detta är ingen direkt blåsare men kolla dennes:
  • Utropsprisnivå
  • "Personligt meddelande"
  • Fraktpriser
  • Vaga rubriker och dåliga/tvetydiga objektbeskrivningar
  • Labila sätt att se på omdömessystemet (läs omdömen, även de lämnade)

Den som köper nåt av den där blir duktigt rövknullad och kan inte göra mkt åt det. Läs alltid all info man kan komma åt om en säljare innan budning.
Citera
2012-02-15, 15:55
Medlem
fjungen33s avatar
Tror inte du kommer så långt med att anmäla eller kontakta personen. Polisen kommer inte göra ett skit och killen är säkert van kriminell typ med otrevliga vänner runt sig, som man helst nog inte vill ha efter sig. Med tanke på att han lägger ut sina uppgifter så där är han nog inte rädd för att bli upptäckt, få påhälsning av nån arg blocket-svenne eller så är han bara helt

Ta lärdom av detta och betala aldrig innan du är helt säker på att du får det du köper
Senast redigerad av fjungen33 2012-02-15 kl. 15:58.
Citera
2012-02-15, 16:00
Medlem
TripleXLs avatar
Hur mycket kostade läropengen ?
Citera
2012-02-15, 16:04
Medlem
fjungen33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickesmeek
ta de till tingsrätten, se till att ha sparat alla konversationer ni haft osv. börja med att kontakta en advokat.

Å vad tror du att det kommer kosta om han förlorar som ts säkert kommer göra, typ som 20 st kameror . Idag är Sverige tjuvens paradis
Citera
2012-02-15, 21:34
Medlem
SLUGT BLÖTDJUR - Kian i Örebro. Personuppgifter efterfrågas! ALLA TIPS UPPSKATTAS

Skulle till att köpa ett grafikkort på Blocket. Hittade en annons med ett kort för 700 kr från en viss Kian i Örebo som verkade lovande. Kontaktade honom via mejl:
- Är intresserad av grafikkortet, priset är ju schysst så är beredd att lägga ut 700 kr
- Kortet är kvar om intresset består, jag är tillgänglig efter kl 16 om du vill hämta det, svarar han.
- Ledsen, glömde säga att jag måste få det fraktat. *Bifogar mina uppgifter
- Adressen är noterat, frakten kostar 150 kr och har Swedbank: XXXX-X XXXXXXXXX-X, replikerar han.
- Hittade billigare fraktalternativ: *89 kr. Är det OK om jag betalar in de 789 kronorna samma dag som du skickar paketet, svarar jag och överför sedan beloppet med en betryggande känsla eftersom jag har ett dygn på mig att dra tillbaka betalningen.
- Jag packade in kortet och gick till posten men alternativet gällde inte privata paket enligt tanten. Försökte förklara ditt alternativ men tanten upprepade samma sak som en robot hela tiden. Det får ändå bli postpaket med kolli-ide och de debiterar 150 kr, ser det resterande som lätt prutning. Mailar kollinummret när paketet är skickat, får jag sedan besked om.

Vi det här tillfället hade jag fortfarande möjlighet att dra tillbaka pengarna och avbryta transaktionen, men hans svar lät så pass förtroendeingivande och verklighetstroget att jag inbillade mig att han skulle skicka paketet nästa dag istället. Jag ville inte krångla, så jag lät pengarna ligga kvar på hans konto, men där trampade jag rakt i klaveret.

*Några dagar går. Får inget svar på mina mejl jag skickar. En vecka går, fortfarande inget svar.

Så... Någon annan som har erfarenheter av denna listiga och gedigna slingerbult? Är rätt så säker på hans efternamn "Kian" och vistelseorten Örebro. Såhär i efterhand kan jag iofs inte fatta hur jag låtit mig bli så bedragen. Men ändå, kändes liksom säkert, först gav han en ingivelse om att han fanns tillgänglig för avhämtning, sedan hade jag ju möjlighet att dra tillbaka pengarna osv, men men, nu blev jag grundlurad och totalt bortgjord. Hursomhelst ska han få det hett om öronen och jag behöver verkligen er hjälp här på Flashback.

Ni förstår kanske varför jag är så väldigt angelägen av att få tag på hans personuppgifter och kanske slå en knut eller två på hans långa gröna näsa samt gärna vända ut och in på varenda av hans illmariga byxfickor för att sedan tömma hans plånbok på kontanter, rabattkuponger, bankkoder, nytankade kreditkort och annat smått och gått ... Dock behöver jag ju som sagt först lite upplysningar om var denna okuvade skruvkork till slingerbult går att få tag på och var dessa byxfickor kan anträffas och plundras.

ALLA tips mottages tacksamt, åker gärna runt hela stan och bor på hotell några nätter om det vore så, bara jag får tag i odågan. LET WAR BEGIN!
Citera
2012-02-15, 21:41
Medlem
http://lmgtfy.com/?q=Kian+%C3%B6rebro

kan inte finnas många "kian" i örebro, sedan kan det tyvärr vara att han heter någon annat i verkligheten.

Good luck chuck

sedan hittade jag denna

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/851477-varning/
Citera
2012-02-15, 21:47
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-02-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
jaha, fan nu har man blivit blåst på 3124:- suger riktigt hårt men men, dum som man är så kör man via förskottsbetalning.
var via tradera, köpte en sony laptop och en nokia N95 för 3000:- lät billigt och bra, han hade ju iofs 2 positiva omdömen..
någon mer som har blivit lurad på blocket / tradera som kan dra sin historia här?
ska anmäla detta till polisen på måndag, men förmodligen lär det inte hända något....

Till konto? Går väl att spåra kontonumret? När hände detta?

Har personen lagt ut fler annonser?
Citera
2012-02-15, 21:51
Medlem
RE: SLUGT BLÖTDJUR - Kian i Örebro. Personuppgifter efterfrågas! ALLA TIPS UPPSKATTAS

Tack för snabbt svar!

Hm...
019-761 65 50
Sofiagatan 4 70364 ÖREBRO

Börjar tro att han kanske uppgett falskt namn ändå, dock trodde jag först det var ganska säkert att det var korrekta uppgifter eftersom han verkade bedriva någon form av mindre affärsverksamhet och kanske ha ett litet företag.

Någon annan som har ett uppslag eller råkat ut för liknande? Det leder väl förresten inte till något om jag kontaktar Blockets ledning? Om ledningen skulle kunna lämna ut hans IP-adress finns det ju möjlighet att snoka reda på lite mer... men sådant gör de väl inte förstås.
Citera
2012-02-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Kollade nu precis, och det har kommit in 5 negativa omdömen till nu och det ser ut som han har hållit på i drygt en vecka så han måste ha hunnit dra in en hel del pengar! Hoppas att dom som blivit lurade får hjälp av Tradera??

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2956907

Men vad är det för idioter som fortsätter att buda på hans annonser? Senast för ett par dagar sedan har någon bedragits igen (negativt omdöme inkom då). Folk som budar fast han har 71 negativa omdömen är ju knasiga!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in