Citat:
Ursprungligen postat av SnusLover
Ännu en här som varit dum och blivit lurad på 4000 spänn på en mobil på tradera. Hans alias är alecman. Tror han lurat fler då en polare till mig skrev o frågade om mobilen fanns kvar och det fanns den. Jag fick hans namn och telefonnummer osv. Direkt pengarna var inbetalda slutade han svara på all sorts kommunikation. Jag har polisanmält honom samt anmält honom på tradera.
Blir så aaaarg!!!
Nån annan som känner igen detta alias?
När jag provade söka på hans nick och efter aktiva samt avslutade auktioner så dyker bara en auktion upp vilket är en avslutad och den som du har vunnit om jag uppfattat det rätt, dock avslutades den 17.33 idag så hur vet du då att han har lurat dig när det bara har gått några timmar?. Möjligen kan det vara en indikation att han försöker göra det om han påstår att telefonen finns kvar trots att betalningen är gjord.
Dock ska man vara försiktig med att köpa dyra saker av helt nyregistrerade medlemmar utan omdömen då det alltid finns en risk för att det är en skojare, om personen har sålt hyfsat dyra saker tidigare och har fått positiva omdömen för det så är chansen större att de är seriösa, dock finns det ändå en risk för att man kan bli lurad.
Du kan kolla på ratsit.se och hitta.se tex för att undersöka om personen är den han utger sig för att vara och om telefonnummer och namnet finns på den aktuella adressen som finns i vinnarmejlet som du fick från tradera om det ej stämmer så är risken stor att det är en skojare du har att göra med.
Sedan finns det alltid en risk att de som håller på med att lura folk använder sig av en annan persons identitet när de registrerar sig och då lär den personens namn och adress överensstämma om du kollar på ratsit.