2011-12-13, 18:56
Medlem
Ännu en här som varit dum och blivit lurad på 4000 spänn på en mobil på tradera. Hans alias är alecman. Tror han lurat fler då en polare till mig skrev o frågade om mobilen fanns kvar och det fanns den. Jag fick hans namn och telefonnummer osv. Direkt pengarna var inbetalda slutade han svara på all sorts kommunikation. Jag har polisanmält honom samt anmält honom på tradera.

Blir så aaaarg!!!

Nån annan som känner igen detta alias?
Citera
2011-12-13, 20:20
Bannlyst
Finns det någon chans att bli blåst om han för över pengarna till mitt konto? Kan han ta tillbaka dom?

La ut en annons på blocket och fick svar från en från England vilket jag tycker är lite skumt. Vad tror ni?
Citera
2011-12-13, 20:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnusLover
Ännu en här som varit dum och blivit lurad på 4000 spänn på en mobil på tradera. Hans alias är alecman. Tror han lurat fler då en polare till mig skrev o frågade om mobilen fanns kvar och det fanns den. Jag fick hans namn och telefonnummer osv. Direkt pengarna var inbetalda slutade han svara på all sorts kommunikation. Jag har polisanmält honom samt anmält honom på tradera.

Blir så aaaarg!!!

Nån annan som känner igen detta alias?

När jag provade söka på hans nick och efter aktiva samt avslutade auktioner så dyker bara en auktion upp vilket är en avslutad och den som du har vunnit om jag uppfattat det rätt, dock avslutades den 17.33 idag så hur vet du då att han har lurat dig när det bara har gått några timmar?. Möjligen kan det vara en indikation att han försöker göra det om han påstår att telefonen finns kvar trots att betalningen är gjord.

Dock ska man vara försiktig med att köpa dyra saker av helt nyregistrerade medlemmar utan omdömen då det alltid finns en risk för att det är en skojare, om personen har sålt hyfsat dyra saker tidigare och har fått positiva omdömen för det så är chansen större att de är seriösa, dock finns det ändå en risk för att man kan bli lurad.

Du kan kolla på ratsit.se och hitta.se tex för att undersöka om personen är den han utger sig för att vara och om telefonnummer och namnet finns på den aktuella adressen som finns i vinnarmejlet som du fick från tradera om det ej stämmer så är risken stor att det är en skojare du har att göra med.

Sedan finns det alltid en risk att de som håller på med att lura folk använder sig av en annan persons identitet när de registrerar sig och då lär den personens namn och adress överensstämma om du kollar på ratsit.
Citera
2011-12-13, 20:36
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.S.F
Finns det någon chans att bli blåst om han för över pengarna till mitt konto? Kan han ta tillbaka dom?

La ut en annons på blocket och fick svar från en från England vilket jag tycker är lite skumt. Vad tror ni?

Om han för över pengar via paypal eller om det var payson så är chansen mycket stor att du blir blåst, då kommer de nämligen skicka en falsk länk till dig där det ser ut som om att de har flyttat över pengar till ditt konto men i realiteten har de ej gjort det.

Ta och tänk efter nu, varför skulle de köpa en vara av dig (förmodligen till ett överpris mot för vad andra här i landet är beredd att betala, det är ofta så det gör) + att de ska betala frakten till england, när de med 99% sannolikhet kan köpa samma produkt billigare i england?

Om du provar googla på det du säljer och ser vad den kostar i england som begagnad så kommer du se att den med all sannolikhet är billigare där så ja du kommer bli lurad så ta inte och nappa på dessa erbjudanden för då blir du lurad inte bara på din pryl utan även på pengarna.
Citera
2011-12-13, 20:38
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.S.F

Du ska förmodligen inte ens lämna ut ditt bank konto till någon bosatt i England!
Citera
2011-12-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
När jag provade söka på hans nick och efter aktiva samt avslutade auktioner så dyker bara en auktion upp vilket är en avslutad och den som du har vunnit om jag uppfattat det rätt, dock avslutades den 17.33 idag så hur vet du då att han har lurat dig när det bara har gått några timmar?. Möjligen kan det vara en indikation att han försöker göra det om han påstår att telefonen finns kvar trots att betalningen är gjord.

Dock ska man vara försiktig med att köpa dyra saker av helt nyregistrerade medlemmar utan omdömen då det alltid finns en risk för att det är en skojare, om personen har sålt hyfsat dyra saker tidigare och har fått positiva omdömen för det så är chansen större att de är seriösa, dock finns det ändå en risk för att man kan bli lurad.

Du kan kolla på ratsit.se och hitta.se tex för att undersöka om personen är den han utger sig för att vara och om telefonnummer och namnet finns på den aktuella adressen som finns i vinnarmejlet som du fick från tradera om det ej stämmer så är risken stor att det är en skojare du har att göra med.

Sedan finns det alltid en risk att de som håller på med att lura folk använder sig av en annan persons identitet när de registrerar sig och då lär den personens namn och adress överensstämma om du kollar på ratsit.

Nja, nu stod det i annonsen att han ville bli av med telefonen snabbt, så först till kvarn typ, vilket jag var dum att gå på denna gång. Har aldrig hänt förut och kommer aldrig hända igen... Så han har mina pengar sen i torsdags och säkert andras pengar också då han påstår i mail att telefonen finns kvar. Sen har någon annan stackare vunnit hans auktion som också kommer bli blåst förmodligen. Jag fick namn och adress, som finns på ratsit (har kollat upp det) Fick tel.nr som jag har ringt och han svarar (eller svarat 2 ggr), han har en öppen facebooksida dessutom.. Har inte kunnat kolla upp om bankkontot är hans, för det vägrar hans bank att svara på. Men allt tyder på att han är den personen han utger sig för att vara...i nuläget iaf (tyder det på det). Så jag har inte fått nåt vinnarmail, fungerade mer som "blocket-försäljning" enligt honom.

Men som sagt, kommer aldrig mer hända igen att jag betalar så mkt pengar på det viset!
Citera
2011-12-13, 21:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnusLover
Nja, nu stod det i annonsen att han ville bli av med telefonen snabbt, så först till kvarn typ, vilket jag var dum att gå på denna gång. Har aldrig hänt förut och kommer aldrig hända igen... Så han har mina pengar sen i torsdags och säkert andras pengar också då han påstår i mail att telefonen finns kvar. Sen har någon annan stackare vunnit hans auktion som också kommer bli blåst förmodligen. Jag fick namn och adress, som finns på ratsit (har kollat upp det) Fick tel.nr som jag har ringt och han svarar (eller svarat 2 ggr), han har en öppen facebooksida dessutom.. Har inte kunnat kolla upp om bankkontot är hans, för det vägrar hans bank att svara på. Men allt tyder på att han är den personen han utger sig för att vara...i nuläget iaf (tyder det på det). Så jag har inte fått nåt vinnarmail, fungerade mer som "blocket-försäljning" enligt honom.

Men som sagt, kommer aldrig mer hända igen att jag betalar så mkt pengar på det viset!

Tja har du agerat på det sättet så är det synnerligen korkat tyvärr då du bryter mot traderas regler helt och hållet, även han också för den delen, endast den som vinner auktionen har rätt att köpa telefonen ingen annan så tradera fungera alltså inte som blocket som han och du verkar tro där man kan sälja saken hur som helst innan auktionen är avslutad.

Eller iofs kan man det men då lär säljaren få räkna med att bli överöst med negativa omdömen och det är med andra ord inte en seriös säljare så jag hade inte ens övervägt att göra affärer med en sådan person.

Så du får väl bita i det sura äpplet och räkna med att dina pengar är borta för chansen att du får tillbaka dem är tämligen små såvida du inte har tur och han skickar telefonen, att polisen agerar är liten, för att de ska agera krävs det att många skall anmäla honom då räcker det inte med att en eller ett par personer gör det utan då snackar vi om typ 10-20 st.
Citera
2011-12-15, 21:46
Medlem
Blocket - någon försöker blåsa/driva med mig?

Vet inte om tråden hamna rätt men men..
Jag lade ut farsans bil på blocket igår och nu har två personer hört av sig via sms och deras nummer dyker inte upp, det står deras namn istället. Smset står iaf på engelska och bägge handlar om att de är intresserade av bilen och vill att jag mejlar dem ifall jag var på. Hursomhelst så mejlade jag dem och fick svar av den ena som kallar sig Erik Orlov.
Citat:
Hello Friend, I'm quite satisfied with the condition and price of ***** KR. I need to let you know that the shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a PayPal account for the payment and if NO i will like you to kindly log on to www.paypal.com and create an account, If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a PayPal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company as soon as the Payment is completed. I can't wait to hear from you.. Thanks and Best Regards.

Så vad tror ni? Har ni råkat ut för nåt liknande?
Citera
2011-12-15, 21:49
Medlem
Efefiles avatar
Ja det det är skojare!! VARNING!!!
Citera
2011-12-15, 21:50
Medlem
Ragwings avatar
Att bli kontaktad av någon som inte kan svenska tolkar jag som ett väldigt dåligt tecken.
Citera
2011-12-15, 21:54
Medlem
Telefonladdares avatar
Jo det är nog en scam ska du se. Bara att h*n skriver på engelska skriker ju bara scam. Själv har jag inte blivit utsatt för något sånt på blocket.
Citera
2011-12-15, 22:17
Medlem
kimkimsons avatar
En kompis blev konaktad med liknande svar och erbjudande om säker paypal betalning. När han kollade upp det visade det sig att de som gått på det förlorat både bil och pengar. Kommer inte ihåg hur de gjorde men det är avancerat bedrägeri.
VARNING!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in