2009-07-17, 17:21
Bannlyst
Hejsan!

Jag tnkte frska installera ngra gamla versioner av Windows, inklusive 95. Jag tnkte kpa en Samsung floppystation frn Kjell - den hr:

http://www.kjell.com/content/templat...0000,101000000

P beskrivningen str det att den r kompatibel med "Windows (98/ ME/2000/XP/Vista)". Betyder detta att man inte kan anvnda den i Windows 95 eller att man inte kan installera Windows 95?

Tacksam fr svar!

Tack!

Konn
Citera
2009-07-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Hejsan!

Jag tnkte frska installera ngra gamla versioner av Windows, inklusive 95. Jag tnkte kpa en Samsung floppystation frn Kjell - den hr:

http://www.kjell.com/content/templat...0000,101000000

P beskrivningen str det att den r kompatibel med "Windows (98/ ME/2000/XP/Vista)". Betyder detta att man inte kan anvnda den i Windows 95 eller att man inte kan installera Windows 95?

Tacksam fr svar!

Tack!

Konn
Det betyder att de inte kan lova att den fungerar eller alls gr att anvnda i Win95.
Citera
2009-07-17, 17:25
Medlem
stilltons avatar
jag skulle tippa p att det fungerar. bara den r kompatibel med moderkortet borde vl floppyn funka p vilket system som helst?
Citera
2009-07-17, 17:33
Bannlyst
Tack fr svaren!

r det bttre att kpa en drive med USB 2.0 eller spelar det ingen roll?

Konn
Citera
2009-07-17, 17:53
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Tack fr svaren!

r det bttre att kpa en drive med USB 2.0 eller spelar det ingen roll?

Konn
nej nn usb-floppy skulle jag inte frska mig p med win 95, srskild som det inte ens finns std fr usb2..
Citera
2009-07-17, 19:53
Medlem
sommarlovs avatar
Om du vill leka med ldre operativ, s kanske du ska titta p Virtualbox, kr dem virtuellt.
Citera
2009-07-18, 01:20
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du vill leka med ldre operativ, s kanske du ska titta p Virtualbox, kr dem virtuellt.
Virtuallisering var ordet! Min favorit fr lite enkla tester r helt klart Virtual PC. Hll inte p med disketter och dylikt mg! Du kommer bara att bli frbannad fr att du kpte en ondig diskettstation och ge upp. Att du kommer f detdr att lira bra med USB tror jag inte ett skit p.
Citera
2009-07-18, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nej nn usb-floppy skulle jag inte frska mig p med win 95, srskild som det inte ens finns std fr usb2..

Jo! Vissa versioner!

http://www.usbman.com/Win95%20USB%20Guide.htm
Citera
2009-07-18, 10:58
Medlem
nkelGunnars avatar
Att boota gamla OS frn USB-floppy har jag personligen bara dliga erfarenheter av. Jag minns ett projekt dr vi skulle f igng en tolv r gammal version av QNX p en industri-PC som klarade av att boota frn USB. Installationsdisketten kunde lsas, men s fort QNX var igng s upptckte det att det inte hade std fr att bootas frn USB, och fimpade floppyn. Sen kom man inte lngre.

Min pong r att bara fr att det finns versioner av Win95 som har std fr USB s innebr inte det att installern i sig klarar det. Att fulhacka in drivrutiner i efterhand r en sak. Att modifiera installationsprogrammet ngot helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in