Citat:
Ursprungligen postat av Torskmannen
Genom att säga "Toöerszk" så blir alla närvarande människor förvandlade till torskar. Dessa ligger sedan omkull på marken och sprattlar omrking a´la Magikarp-style.
Fick mig att osökt associera till
Grobelmannen, en skapelse signerad Sergio Aragones. Genom att utala det magiska ordet "grobel" begåvas han med Stålmannenliknande superstyrka och stryktålighet. Kruxet är dock att effekten är kortvarig, så han måste hela tiden upprepa ordet när han är ute och bekämpar brott ("Grobel, grobel, grobel..."). Ordet skänker superkrafter åt vem som än uttalar det, och när vanligt folk börjar inse detta och själva testa att säga "grobel" uppstår naturligtvis fullständigt kaos. Grobelmannen själv blir överflödig eftersom alla nu kan vara sin egen superhjälte eller superskurk.
I serietidningen
Don Martin förekom det i ett (eller kanske flera) nummer några fyndiga superhjälteparodier med riktigt hejdlösa förmågor. Där fanns t.ex.
Trickmannen vars superkraft låg i att utnyttja extremt osannolika
deus ex machina händelser för att fånga skurkar. Vi hade också
Captain Armenia (en parodi på Captain America) och
Superadvokaten, vars förmåga att få storhetsvansinniga superskurkar frikända var vida känd ("Ärade jurymedlemmar: min klient ångrar djupt tilltaget att äta upp Empire State Building...").
Kylskåpsmannen kunde få en lampa han hade i munnen att tändas genom att gapa, och
Opossummannen (eller vad det nu var för gnagare) kunde spela död och bryta av blyertspennor hur lätt som helst.
Doorman kunde hålla upp dörrar och ta emot dricks och den japanske kocken
Benny Hana skivade med sina sylvassa kockknivar upp skurkar som om de vore morötter.
Jag måste leta upp de där tidningarna något tag och se vad det fanns för fler galenskaper.