2009-07-16, 16:09
Medlem
tzjs avatar
Tänkte vi skulle ha ytterligare en samlingstråd som gäller kunskaper och erfarenheter.

Här postar vi bara förfrågningar, funderingar, tips, länkar, bilder och förhoppningsvis recensioner om just klädesplagg avsedda för friluftsbruk.

Alla prisklasser, märken och plagg är välkomna att diskuteras!

Tillbehör till kläder är också tillåtet. Tex impregneringstips och metoder, skor, kängor och stövlar. Så även handskar, vantar och mössor.
Citera
2009-07-16, 21:18
Medlem
_Falk_s avatar
Då får väl jag börja med Rappala Prowear som införskaffades för nån månad sen och fått följa med på en fiskeresa till norrland

Har både jackan och byxorna och har för med att jag gav 2000:- för ett sett efter långt övervägande på antingen geoff andersson eller prowear, det som var avgörande var att efter snokande på nätet så var folks åsikter att man höll sej torrare i rapalas kläder och att det kostar mindre än hälften av geoffs grejer.
så av vad jag har uppleft så är det kanonkvalite håller sej verkligen torr trots ihärdigt regn och värmer riktigt bra när det kryper ner mot nollan på fjället. väldigt gott om fickor i både jackan och byxan med flera smarta funktioner ordentlig luva och vettiga hängslen på byxorna, och en annan viktig sak är att kläderna står imot stänk från elden bra och inte som lopps kläder som det blir ståra bränhål i

Så jag kan absolut inget annat än rekomendera det här settet
Citera
2009-07-17, 07:50
Medlem
tzjs avatar
Jag kollade upp dem _Falk_ och det verkar vara trevliga plagg. Undrar om inte de hamnar på min önskelista!

Här nedan listar jag min bas-outfit. Dessa kläder tycker jag fungerar bra under de flesta aktiviteter utomhus.

Byxor från ITAB. Kan inte lovorda dessa byxor nog. Slitstarka som pansar, underbar passform och framför allt löjligt billiga! Dessa är ett par riktigt tåliga brallor.
Vaxar dessa med jämna mellanrum för att skydda mer mot vind/vatten.
Har även testat att tvätta ur vaxet för att få dem svalare under sommaren, och det gör byxan smidigare och svalare att ha på sig.

http://www.idefixteko.se/upload/291-13.jpg

Jacka/anorak från Fjällräven. Köpt för många år sedan i Norge. Helt underbar som skaljacka! Längden gör att man slipper att jackan åker upp på ryggen vid aktiviteter. Kan även dra åt den vid både midja och höft för att få den att sitta lite skönare.
Den har även en grenrem som gör att jackan sitter på som en flytväst. Sketbra funktion. Luvan är mycket rymlig så det är inga problem med att ha på sig en mössa under.
Fickan fram är rymlig och det är där man kommer åt snörena för att dra åt jackan kring midjan.
Även denna vaxar jag då den är tillverkad i G1000. Slitstark som få!

http://www.outnet.eu/50.0.1.4/40537/2/image1_a2bc11e607df0fc8bd0729b32af085d4.jpg

Kängorna jag använder är ett par Chiruca Husky High.
Detta är ett par löjligt kraftiga kängor, som tyvärr väger en del. Fullständigt vattentäta och sulan är mycket stötdämpande. Underbara kängor att ha på sig ute. Men då dom som sagt väger en del, är det inte dessa jag använder vid vandring.
Hittade ingen bild på dessa tyvärr.

Jag har ett par andra kängor som jag använder vid vandring eller vid varmare väderlekar. Dessa har skaftet tillverkat i kraftig cordura, och detta gör att kängan blir både lättare och mer andasvänlig. Denna känga är riktigt lätt, men samtidigt stabil nog att kunna gå långt med.
Corduran vaxar jag också för att få den mer vattentålig.

http://www.wingsdump.nl/images/magnum/magnum_stealth.jpg

Under allt detta blir det underkläder i bomull, t-shirt och oftast en skjorta.
Som förstärkningsplagg kör jag med en tjock tröja i 100% ull. Underbar att dra på sig framåt kvällen!
Senast redigerad av tzj 2009-07-17 kl. 07:52.
Citera
2009-07-17, 13:21
Medlem
Vidfamnes avatar
>>tzj
Även om jag också är ett fjällräven freak så behöver du inte gå upp så mycket i prisklass för att få ett par slitstarka, vattentäta och bra byxor.
Köp en jakttidning och postorderbeställ.
Jag köpte ett par byxor för 299:- som är lika bra som mina fjällräven.
Citera
2009-07-17, 13:27
Medlem
Vidfamnes avatar
Köpte mina byxor härifrån http://www.engelsons.se
Finns byxor från 250 - 3350 bara att använda huvudet klokt.
Citera
2009-07-21, 11:15
Medlem
Octavianuss avatar
vad tänka på vid köp av regnkläder

Är så att jag insett att jag måste ha lite regnkläder. Har inte så mkt pengar att lägga, men jag ska å andra sidan inte ha sakerna varje dag.
Ska ha dem nu när jag ska fiska kräfter och ut på min paddlingstur. Sen kanske man kan ha dem även när man plockar svamp osv. Inga tuffa tag.

Jag vill ha ngt som andas, som man kan ha på sig länge, utan att bli dyblöt under. Sen undrar jag vad man ska ha på fötterna. Stövlar eller ska man skaffa kängor? Som sagt har jag det lite knapert med ekonomin just nu, men kommer väll rulla in lite i slutet av sommaren. Så man kanske kan köpa gummistövlar nu och sen kängor?
Vad är det för priser det rör sig om, för ett ställ för en som inte behöver det bästa, men inte vill ha rena skiten?
Citera
2009-07-21, 12:44
Medlem
tzjs avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=958766

Du har ganska höga krav.

Ett regnställ som andas är väl något i Gore-Tex. Inte billigt så där försvann budgetalternativ.

Kräftfiske och svampplockning är inte speciellt krävande aktiviteter, så andasfunktion tycker jag du skall skippa om du vill komma undan billigt.

Jag hade satsat på en regnponcho i galon! Smidigt att ha på sig.

Vad gäller fötterna så är gummistövlar oslagbara. Kängor med samma funktion vad gäller vattentäthet få man oftast betala dyra pengar för.

Så i ditt fall hade jag skaffat:

Regnponcho.
Gummistövlar.
Citera
2009-07-21, 13:21
Medlem
Octavianuss avatar
ålrajt. Men jag vill ha byxor och jacka. Kanske duger ngt man hittar på en sportaffär.
Vad kostar en byxa och en jacka i goretex?

Hur ska ett par gummistövlar vara, hur ska de sitta på fötterna, höga eller låga skaft?
Citera
2009-07-21, 19:19
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
ålrajt. Men jag vill ha byxor och jacka. Kanske duger ngt man hittar på en sportaffär.
Vad kostar en byxa och en jacka i goretex?

Hur ska ett par gummistövlar vara, hur ska de sitta på fötterna, höga eller låga skaft?
Gummistövel med högt skaft, inget billigt tjafs utan skaffa ett par som sitter som en smäck över foten så kan du gå ordentligt utan att behöva vara super försiktig.

Jag har en regnponcho, den är riktigt najs, men om man ska göra saker som att gå och plocka svamp eller fiska kräftor så vet jag inte om en poncho är optimal.
Citera
2009-07-21, 19:50
Moderator
vfs avatar
Sammanfogat ämnen/Mod
Citera
2009-07-21, 23:37
Medlem
Fogelbergs avatar
Fjällrävens kläder, är de så bra som det sägs?

Tänker mest på Vidda modellen i G-1000 samt jackorna i G-1000
Byxan kostar ca 1000:- och barnbyxan ett par 100 lappar billigare, är kläderna värda detta?
Citera
2009-07-22, 08:05
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Fjällrävens kläder, är de så bra som det sägs?

De är riktigt bra, men enligt mig inte värda så mycket pengar. Titta på detta alternativet istället. Jag har ett par och de är så tåliga så man tror det är ett skämt! Och för mindre än halva priset så är det oslagbart!

Blir du missnöjd så skall jag skicka en chokladask till dig.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16713&plats_id=1461
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in