Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-16, 15:25
Medlem
Kalmantos avatar
Jag har ätit sniglar ett flertal gånger och tycker att det är sjukt gott. Nu funderar jag på att lära mig att tillaga dom små blötdjuren själv. Finns det arter i Sverige man kan ge sig på jakt efter? Exempelvis dessa:
http://arkiv.lidkopingsnytt.nu/Album/ronnycarlsson/Sniglar070711.jpg

Ge gärna tips på recept också!
Citera
2009-07-16, 15:26
Bannlyst
Det borde väl gå bara att smörsteka dem med vitlök?
Citera
2009-07-16, 15:28
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encounter
Det borde väl gå bara att smörsteka dem med vitlök?

Hmm... tack, men jag vill nog gärna ha ett säkrare svar än "borde väl".

Tack ändå!
Citera
2009-07-16, 15:28
Medlem
buffalos avatar
Körsbärssnäckor går utmärkt att tillaga. Skölj dem i flera omgångar rent vatten bara för att få bort slemmet.
Citera
2009-07-16, 15:31
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Körsbärssnäckor går utmärkt att tillaga. Skölj dem i flera omgångar rent vatten bara för att få bort slemmet.

Körsbärssnäckor - e det dom stora rackarna som de på den bifogade länken? Rätt vanliga i mina trakter...

Kokar man dom sen och tar ut dom? Tror det va? Vad gör man sen? Steker i vitlök och lägger tillbaks i skalet?
Citera
2009-07-16, 15:34
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Körsbärssnäckor - e det dom stora rackarna som de på den bifogade länken? Rätt vanliga i mina trakter...

Kokar man dom sen och tar ut dom? Tror det va? Vad gör man sen? Steker i vitlök och lägger tillbaks i skalet?
Japp, de ser ut som körsbärssnäckor. Hmm... Vad jag vet så är ett vanligt tillagningssätt att gratinera dem i ugnen fyllda med vitlökssmör.

EDIT: De verkar inte heta körsbärssnäcka, skumt då det är namnet jag fått höra flera gånger.
Senast redigerad av buffalo 2009-07-16 kl. 15:38.
Citera
2009-07-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Japp, de ser ut som körsbärssnäckor. Hmm... Vad jag vet så är ett vanligt tillagningssätt att gratinera dem i ugnen fyllda med vitlökssmör.

EDIT: De verkar inte heta körsbärssnäcka, skumt då det är namnet jag fått höra flera gånger.

Du tänker inte på vinbärssnäckor då?
Citera
2009-07-16, 15:47
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYllan
Jo, tack!
Citera
2009-07-16, 16:03
Medlem
Testa mördarsniglar :P De kanske är goda att grilla över lägerelden? HAHA
Citera
2009-07-16, 16:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYllan
De heter väl vinbergssnäckor??
Citera
2009-07-16, 16:12
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom dessa djur äter allt möjligt som tex ruttnande svampar så måste man sätta dem på svältkur så alla ämnen som smaka illa passerar deras små kroppar.

Den traditionella metoden är att förvara dem i en korg i en vecka, hålla dem vid liv alltså.

De tillagas i ugnen och ska serveras i sitt skal!
Citera
2009-07-16, 16:23
Moderator
rotadents avatar
Gordon Ramsay tillagade sniglar ur någon människas trädgård i ett program. Jag tror att det var ett avsnitt av The F-Word, när han skulle lära brittiska kvinnor att laga mat på nytt... Jag har för mig att det var en del pyssel innan, precis som sommarlov säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in