Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-16, 16:29
Medlem
My©s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Gordon Ramsay tillagade sniglar ur någon människas trädgård i ett program. Jag tror att det var ett avsnitt av The F-Word, när han skulle lära brittiska kvinnor att laga mat på nytt... Jag har för mig att det var en del pyssel innan, precis som sommarlov säger.

Japp! Det stämmer. Här är inslaget: http://www.youtube.com/watch?v=BaOZpKtwBpM

/My©
Citera
2009-07-16, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My©

/My©

Åh vad gott
Citera
2009-07-16, 16:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My©

/My©

Kul att du hade det på lager! Jag visste väl att jag hade sett det, än är jag inte helt senil
Citera
2009-07-16, 16:45
Medlem
Trumpeters avatar
Per Morberg tillagade sniglar i något av hans program. Om jag kommer ihåg rätt fick de först käka grönsallad ett tag och sedan satte han dem i en sandlåda så att de fick "skita av sig".
Själva receptet finns här
http://recept.nu/1.279565/per_morberg/smaratter_tillbehor/fisk_skaldjur/sniglar_med_vitloksmor
Citera
2009-07-16, 16:57
Medlem
dePauls avatar
Vinbergssnäckan är den som gäller.

Den får äta vad den vill men däremot måste den gå i karantän i helst 2-3 veckor för att rensa ur den.

Den kokas sedan i buljong, svalnar och tas ur skalet. Därefter lagar man till ett speciellt smör med örtkryddor, citronskal och zest, vitlök samt salt och peppar.

Nästa steg är att fylla skalet delvis med detta smör. Därefter stoppar man tillbaka snigeln och toppar med ännu mer smör. När alla sniglar har genomgått den här proceduren så täpper man till hålet med riven ost, t ex gruyere eller comte/ementaler. Därefter åker de in i ugnen för att gratineras.

~Paul~
Citera
2009-07-16, 22:20
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vinbergssnäckan är den som gäller.

Den får äta vad den vill men däremot måste den gå i karantän i helst 2-3 veckor för att rensa ur den.

Den kokas sedan i buljong, svalnar och tas ur skalet. Därefter lagar man till ett speciellt smör med örtkryddor, citronskal och zest, vitlök samt salt och peppar.

Nästa steg är att fylla skalet delvis med detta smör. Därefter stoppar man tillbaka snigeln och toppar med ännu mer smör. När alla sniglar har genomgått den här proceduren så täpper man till hålet med riven ost, t ex gruyere eller comte/ementaler. Därefter åker de in i ugnen för att gratineras.

~Paul~

Gäller att man inte får värsta cravings efter sniglar då om man måste vänta 2-3 veckor innan man kan äta dom!
Har aldrig ätit sniglar, men det verkar riktigt gott!
Citera
2009-07-16, 22:58
Medlem
klybans avatar
Man som Depaul säger kör dom i karantän.
Sen beroende på var man har sina sniglar avgör hur länge man måste vänta.
Men sista steget ger man dom morötter och när deras bajs är orange/rött så är dom klara för tillagning.
Citera
2009-07-16, 23:56
Medlem
Sallad/örter, sand, tvätt, vinäger, kokning, slutgiltig tillredning är det som gäller. Ett par veckor kan det väl ta, men gott är det. Ungefär som såhär kan man göra: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=44194.0
Citera
2009-07-17, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Gäller att man inte får värsta cravings efter sniglar då om man måste vänta 2-3 veckor innan man kan äta dom!
Har aldrig ätit sniglar, men det verkar riktigt gott!
Haha, man får ha tålamod .

~Paul~
Citera
2009-07-17, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
när deras bajs är orange/rött så är dom klara för tillagning.
Fast det behövs inte om de har gått i karantän i 2-3 veckor. Jag lovar dig att de är helt tomma i minikistan .

~Paul~
Citera
2009-07-17, 09:40
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det behövs inte om de har gått i karantän i 2-3 veckor. Jag lovar dig att de är helt tomma i minikistan .

~Paul~

2-3 veckor är väl länge - särskilt om man inte har helt koll på vad man gör:
1) Sniglarna rymmer - de är bra att hitta hål i fängelse - och sedan kan man hitta döda sniglar bakom böckerna i bokhyllan flera år efteråt
2) Har man många sniglar i ett litet utrymme är det lätt att någon blir sjuk och dör - och då dör de andra snabbt också.

Har man en bra källare och en bra bur kan man vänta i 2-3 veckor och vara helt säker på att de har bajsat färdigt, men har man dem i en banankartong (tejpa igen handtagshålen) i lägenheten är det bättre att nöja sig med ~5 dagar - döda sniglar luktar inte gott. Vinbergssnäckorna är i alla fall fräschast om man tar bort tarmen och magen efter att man kokat dem och då spelar ett litet tarminnehåll ingen roll.
Sniglar är otroligt slemmiga att hålla på med och det tar, som många redan har påpekat, en hel del tid - men resultatet är värt det - det blir mycket godare med självplock än burkvarianten.
Citera
2009-07-17, 10:11
Medlem
dePauls avatar
OK, nu har jag förtsåss tänkt att man skall ha dem ute i det fria, fast under säkra förhållanden i en adekvat inhängnad . Skulle inte drömma om att ha dem i en lägenhet eller på balkongen .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in