Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-16, 15:00
  #1
Medlem
Såg att nån med 010-nummer ringde mig imorse. Jag svarade inte, men vem var det kan det tänkas vara tror ni?

Googlade lite och det ska tydligen vara större myndigheter som använder numret. Men vem kan det vara, är det SR som är på jakt efter TV-licenspengar måntro (precis köpt ny TV)?
Citera
2009-07-16, 15:03
  #2
Medlem
janZZon86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarslabbet
Såg att nån med 010-nummer ringde mig imorse. Jag svarade inte, men vem var det kan det tänkas vara tror ni?

Googlade lite och det ska tydligen vara större myndigheter som använder numret. Men vem kan det vara, är det SR som är på jakt efter TV-licenspengar måntro (precis köpt ny TV)?
Är inte det gamla mobilnummer?

Det är inte Radiotjänst iaf, de ringer från 0980-750 00, det är deras växelnummer.
__________________
Senast redigerad av janZZon86 2009-07-16 kl. 15:11.
Citera
2009-07-16, 15:04
  #3
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarslabbet
Såg att nån med 010-nummer ringde mig imorse. Jag svarade inte, men vem var det kan det tänkas vara tror ni?

Googlade lite och det ska tydligen vara större myndigheter som använder numret. Men vem kan det vara, är det SR som är på jakt efter TV-licenspengar måntro (precis köpt ny TV)?

Skatteverket använder 010-nummer. Sedan finns fortfarande en del privatpersoner som har kvar sina gamla 010-nummer.
Citera
2009-07-16, 15:05
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janZZon86
Är inte det gamla mobilnummer?

Det är inte Raditjänst iaf, de ringer från 0980-750 00, det är deras växelnummer.
Gamla NMT använde 010
Citera
2009-07-16, 15:06
  #5
Medlem
SpaceCats avatar
Jo, det är väl inte bara myndigheter, utan även andra som har verksamhet spridd över Sverige.

Ett system där alla anställda har en mobiltelefon och de sista 4 siffrorna fungerar som kostnadsfria internsamtal oavsett var kollegorna befinner sig.
Citera
2009-07-16, 15:06
  #6
Medlem
carbsons avatar
har för mig det tillhör ett gammalt telefonsystem. Grontmij som är ett konsultföretag i VVS-branchen har 010-nr. så det tillhör nog inte just myndigheter o så.
Citera
2009-07-16, 15:08
  #7
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
har för mig det tillhör ett gammalt telefonsystem. Grontmij som är ett konsultföretag i VVS-branchen har 010-nr. så det tillhör nog inte just myndigheter o så.
Mitt är rykande färskt och hör till ett system som heter Telia Centrex
Citera
2009-07-16, 15:12
  #8
Medlem
b0gfettos avatar
"Lokalt direktval för företagsväxlar, användes även förr i tiden för mobiltelefoner (010)"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riktnummer
Citera
2009-07-16, 15:24
  #9
Medlem
qrizzes avatar
har med blivit uppringd av dessa 010 nummer och efter sökning på numret så hittade jag ingenting. Hann svara en gång och det var då en telefonförsäljare.

var dumt och mig och inte frågade vilken firma.
Citera
2009-07-16, 15:25
  #10
Medlem
Ericssons (i alla fall EMPs) anställda har 010-nr
Citera
2009-07-16, 15:28
  #11
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
har med blivit uppringd av dessa 010 nummer och efter sökning på numret så hittade jag ingenting. Hann svara en gång och det var då en telefonförsäljare.

var dumt och mig och inte frågade vilken firma.
Ja, det där kan vara lite knöligt.
Min arbetsgivare har valt att inga uppgifter ska lägga ut till Eniro och Hitta.
Å andra sidan har den som har ett 010-nummer i mobilen även ett "riktigt" mobilnummer av 070-typ i telefonen.

Så jag har 2 nummer, ett tjänste 010 och ett privat 070, i samma telefon.

Försäljare kan du blocka genom att anmäla dig till Nix-registret.
Citera
2009-07-16, 15:48
  #12
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Ja, det där kan vara lite knöligt.
Min arbetsgivare har valt att inga uppgifter ska lägga ut till Eniro och Hitta.
Å andra sidan har den som har ett 010-nummer i mobilen även ett "riktigt" mobilnummer av 070-typ i telefonen.

Så jag har 2 nummer, ett tjänste 010 och ett privat 070, i samma telefon.

Försäljare kan du blocka genom att anmäla dig till Nix-registret.

Jo de där med Telia Centrex vet jag hur det fungerar.

Jag störs inte av telefonförsäljare då jag är sällan hemma om dagarna så märker inte att de ringer. Men denna gång ringde de på min mobil och där finns det inte någon nix-spärr för tillfället.

Oftast brukar seriösa callcenter finnas på internet med det nummret de brukar ringa med eller ifall man ringer upp så kommer det en telefonsvarare med en företagspresentation typ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback