2009-07-16, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Jämför med vad "övriga" ettor kostar så är det rätt stor skillnad. Kanske inte i rena pengar, men procentuellt sett.

Nja. En bra hyresetta i innerstaden går väl knappast att hitta för under 3500-4000 va?
Citera
2009-07-16, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Nja. En bra hyresetta i innerstaden går väl knappast att hitta för under 3500-4000 va?

Jodå, så länge det inte är i andra hand eller nybygge.

Vi har inte infört marknadshyror än. Det är skit samma om den ligger på Strandvägen eller i Rinkeby, grovt sagt.
Citera
2009-07-16, 17:07
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inpetto
Många som äger/hyr sina lägenheter i Hammarby Sjöstad verkar vara angelägna att få flytta därifrån. Hyffsat lätt att få ett hyreskontrakt. Vad beror detta på? Höga priser för ett boende med ganska kasst läge? Kommer Hammarby Sjöstad att bli "nya Rinkeby" om 10 år? Vad tror ni?

/I

kommer knappast bli nått nytt rinkeby lite för lite kommunala hyresrätter för det. Däremot tror jag områdes popularitet än mer kommer att avta.
Tycker att lägenheterna är lite övervärderade om man jämfört med till exempel Årsta. Läget är ju inte helt hundra heller nu byggs ju dessutom en konkurrent i Årstadal.
Citera
2009-07-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Tycker det börjar synas redan.

Var till sjöstaden för första (och förhoppningsvis sist) gången i våras och åt på någon krog nere vid Lumabryggan.

Fick fan i mig en chock.
Hade föreställt mig något lite flashigare, men hela skiten var ju bara ett stort miljon-projekt.
Om ett par årtionden när husen blir lite skabbigare, så kommer det att vara det värsta WT-getto vi någonsin skådat.

Fanns inte ens ett bolag i det som skulle föreställa centrum.

Du vet att det finns ett ganska stort centrum 10 minuters promenad ifrån Sjöstaden? Fine ett systembolag vore väl trevligt att ha där men tror faktiskt att de flesta som bor där inte klagar på 10 minuters promenad istället för att ha ett system med div. löst pack hängandes utanför?
Citera
2009-07-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det som inte många vet om men som skanska och ncc tystar ner är att man har putsat husen efter EU direktiv och inte enligt svensk standard. Så putsen är ca 3 cm och den kommer att börja vittra sönder om 5 år.

Det togs upp på nyheterna både på SVT och TV4 för några månader sedan så det kan knappast anses vara någon nertystad hemlighet.
Citera
2009-07-16, 18:25
Avslutad
Minns jag fel, eller framstressades det inte en hel del byggmissar i samband med att man smällde upp Sjöstaden? Som man sedan fick rätta till...
Citera
2009-07-16, 18:38
Bannlyst
Some Points

EU-standard är för mig - som är berest i Tyskland och Benlux - tegel & glas.

Beträffande balkonge är det Billigt att Bygga såna - då kan man flasha & impa och få folk att flytta in och betala.

MINA FRÅGESTÄLLNINGAR LIGGER PÅ ETT ANNAT PLAN!!!

Hur gott ställt har folket som bor där - efter hyran menar jag?

Butikerna där verkar gå KatastofDåligt (ink krogarna) - har passerat där rätt mycket. ÄR MIN SLUTSATS RIKTIG?

Har man ont om råd spenderar man inte så mycket i området.

Om man satsar på unga och små lägenheter behöver man inte skolor och dagis.

JAG BOR GÄRNA BILFRITT - MEN DÅ VILL JAG HA BETALT PER MÅNAD!!!

Jag har bil och garage i innerstan - det är dyyrt - men jag tar det - men för 15 k i handen i månaden kan jag slåppa min bostad och bo i Hammarby Sjöstad UTAN bil.

KAN JAG INTE HA BIL ÄR EN KRONA I HYRA ELLER AVGIFT FÖR DYYYYRT

Fattar förresten inte varför politrukerna inte lät fria taxiresor ingå i det bilfria konceptet
Citera
2009-07-16, 20:02
Bannlyst
Tror hela grejen med Hammarby Sjöstad kommer bli ett sorgligt kapitel man läser om i historieböckerna om ett par decennier.

Tycker det är exakt samma fenomen som när man byggde miljoprogrammen med dess stora, fräsha och funktionella bostäder. Skillnaden nu är att lägenheterna kostar multum, och det förmodligen kommer vara mycket mindre attraktivt att bo där om säg 10 år. Då blire kaos.
Citera
2009-07-16, 20:04
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Minns jag fel, eller framstressades det inte en hel del byggmissar i samband med att man smällde upp Sjöstaden? Som man sedan fick rätta till...

Yes skanska fuskade när dom smällde uppsina kåkar så man fick åtgärda en hel del kåkar redan från början. De satte stämpel på hela området som fuskbygger redan från början...
Citera
2009-07-16, 20:13
Medlem
Verkrachtings avatar
Jag hade en tvåa på 46 kvm där för några år sedan. 120k i insats och en hyra på nästan 5k. Jag tog en 1:a på 50 kvm i Skanstull istället, ingen insats, och 4k i hyra för den lägenheten som var mycket fräsch. Därför flyttade jag därifrån. Idag bor jag i förorten.
Citera
2009-07-16, 20:16
Medlem
Förstår inte varför man smäller upp den typen av lägenheter för unga. Unga vill väl väl ha bra kommunikationer till resten av stan, har inte bil om de är uppvuxna i sthlm och vill antagligen hitta en liten lägenhet med tillkommande litet pris? Typ 20kvm och tunnelbanenedgång i huset, eller?

För den som sa att ingen med råd väljer att hyra: beror väl helt på hur paranoid ens läggning är när det gäller bostadspriserna.
Citera
2009-07-16, 20:19
Medlem
Blå Rutas avatar
Hela området var menat att vara lite utanför centrum för att gamla människor i centrum skulle flytta ut lite längre ut för att slippa allt oväsen i centrum, men ändå ligga inom bekvämt avstånd. Detta skulle göra att trycket släppte lite inne i centrala stan. Det är också därför det är ont om skolor där, skulle bara bo pensionärer där.

Men det blev massa unga par som flyttade dit. Unga, högutbildade par med fast jobb. Och alla som träffat sådana vet att det första dom gör i ett sådant läge är att fixa fram en skock ungar. Vilket gör att det istället för ett barnlöst område blev ett väldigt barnrikt område, vilket har gjort att skolgrejen är helt feldimensionerad för hela området. Man börjar få bukt med det när man suddat bort hela hus på planerna och istället satt dit skolor.

Hela området var också menat att bli väldigt miljövänligt. Det är därför det är lite nya standarder och nya material på allt där. Experiment leder alltid till vissa oväntade problem, t.ex. med fasader som sagts tidigare. Deras inriktning på pensionärer samt miljö gjorde att dom satte mängden parkeringsplatser per invånare är satt en bit lägre än vad man gör vanligtvis. Detta blev också fuckat p.g.a. att alla välbärgade par vill ha bil för att kunna köra sina knoddar till mormor och farfar eller sommarstugan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in