2009-07-16, 09:46
Medlem
Många som äger/hyr sina lägenheter i Hammarby Sjöstad verkar vara angelägna att få flytta därifrån. Hyffsat lätt att få ett hyreskontrakt. Vad beror detta på? Höga priser för ett boende med ganska kasst läge? Kommer Hammarby Sjöstad att bli "nya Rinkeby" om 10 år? Vad tror ni?

/I
Citera
2009-07-16, 10:28
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inpetto
Många som äger/hyr sina lägenheter i Hammarby Sjöstad verkar vara angelägna att få flytta därifrån. Hyffsat lätt att få ett hyreskontrakt. Vad beror detta på? Höga priser för ett boende med ganska kasst läge? Kommer Hammarby Sjöstad att bli "nya Rinkeby" om 10 år? Vad tror ni?

/I

Vad grundar du att många verkar vara angelägna att få flytta därifrån?
Hur lätt får man ett hyreskontrakt där?
Håller med om att priserna är höga där, det leder ju till att medelklass/över medelklass flyttar dit.

Nu har jag inte bott där, men har kollat runt lite och det verkar trevligt där med vatten, gratisbåt till söder, tvärbana, Sickla köpmarknad.
Tycker dock området är lite "sterilt" och livlöst, och föredrar hellre Södermalm

Men dessa priser i sjöstaden! ex: senast sålda juni 2009

Rorgängargatan 21, pl 5 3:a 93 kvm 3.650.000 avg 5415
Styrbordsgatan 15, 4tr 3:a 78,5 kvm 3.650.000 avg 4400
Redargatan 4, 3 tr 3:a 82kvm 2.750.000 avg 4715
Hammarby Allé 149, 3tr 2:a 50 kvm 2.125.000 avg 2948

Nån som har koll på hyrorna på hyresrätter? är det verkligen lätt att få hyres där? tycker det är sällan det dyker upp nåt på bostadsförmedlingen..
Citera
2009-07-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Vad grundar du att många verkar vara angelägna att få flytta därifrån?
Hur lätt får man ett hyreskontrakt där?
Håller med om att priserna är höga där, det leder ju till att medelklass/över medelklass flyttar dit.

Nu har jag inte bott där, men har kollat runt lite och det verkar trevligt där med vatten, gratisbåt till söder, tvärbana, Sickla köpmarknad.
Tycker dock området är lite "sterilt" och livlöst, och föredrar hellre Södermalm

Men dessa priser i sjöstaden! ex: senast sålda juni 2009

Rorgängargatan 21, pl 5 3:a 93 kvm 3.650.000 avg 5415
Styrbordsgatan 15, 4tr 3:a 78,5 kvm 3.650.000 avg 4400
Redargatan 4, 3 tr 3:a 82kvm 2.750.000 avg 4715
Hammarby Allé 149, 3tr 2:a 50 kvm 2.125.000 avg 2948

Nån som har koll på hyrorna på hyresrätter? är det verkligen lätt att få hyres där? tycker det är sällan det dyker upp nåt på bostadsförmedlingen..

Har väl inte forskat såvärst grundligt på området. Dock har jag kikat lite på en del interna bytessidor, samt några stora. Det intrycket jag får är att många som vill flytta därifrån inte direkt är kräsna med vart de hamnar. Detta gäller väl främst hyresrätterna då. Hyrorna ligger på en 6000-8000kr i månaden för en 2-3a på 70kvm.
Tror inte att höga hyror leder till att övre medelklass/överklass flyttar dit, tvärtom. Leder väl snarare till att man köper ett boende mer centralt hellre än att betala 7000kr i månaden för en 2a.

/I
Citera
2009-07-16, 10:59
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Har väl inte forskat såvärst grundligt på området. Dock har jag kikat lite på en del interna bytessidor, samt några stora. Det intrycket jag får är att många som vill flytta därifrån inte direkt är kräsna med vart de hamnar. Detta gäller väl främst hyresrätterna då. Hyrorna ligger på en 6000-8000kr i månaden för en 2-3a på 70kvm.
Tror inte att höga hyror leder till att övre medelklass/överklass flyttar dit, tvärtom. Leder väl snarare till att man köper ett boende mer centralt hellre än att betala 7000kr i månaden för en 2a.

/I

Med risk för att bli kallad för efterbliven så tycker jag inte att 6000-8000kr för en nyproducerad 2-3a är särsklit mycket, frågan är hur det är med parkering i Sjöstaden?
Citera
2009-07-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Med risk för att bli kallad för efterbliven så tycker jag inte att 6000-8000kr för en nyproducerad 2-3a är särsklit mycket, frågan är hur det är med parkering i Sjöstaden?

Det är dyrt om jämför med övriga hyresrätter. Hellre en 3-4a i innerstan än en 2a i Hammarby Sjöstad för samma pris.
Citera
2009-07-16, 11:37
Medlem
Jag kan ge en bild som jag fått av bekanta.

När det började byggas så var målgruppen yngre personer med god ekonomi.
Området är/skulle bli bilfritt. Därför finns det inte så mycket parkeringsplatser. Detta skulle lösas med god kollektivtrafik. Tyvärr var det ingen som berättade det för SL

När det gäller de yngre personer som flyttade in så måste dom ha något att göra, och detta gjorde att det producerades fler små personer i lägenheterna. Tyvärr hade man glömt att bygga skolor och dagis etc.

Nu måste man alltså ha en bil för att kunna köra barnen till dagis eller skolan eftersom det inte fanns en fungerande kollektivtrafik.

sååå... detta är några av de anledningar jag har hört.

Däremot tror jag inte det kommer att bli något ghetto, no way. För yngre singlar kommer det säkert vara ett bra alternativ, och kollektivtrafik och skolor kommer växa fram.
Citera
2009-07-16, 11:39
Medlem
Snubben2006s avatar
Absolut! Frågan är hur långkötid man behöver för en 4:a i innerstaden? 20-30 år kanske?
Citera
2009-07-16, 11:59
Moderator
rotadents avatar
Det lär knappast bli ett ghetto. Stockholms befolkning ökar och sjöstaden ligger nära stan så jag tror inte att trycket kommer att minska där, snarare tvärtom. Speciellt inte när man betänker att det ligger nära vattnet etc. Jag lockas inte alls av området själv, som Snubben2006 säger är det ganska sterilt och livlöst där. Men många gillar ju uppenbarligen området tillräckligt för att betala rätt många miljoner för att bo där.
Citera
2009-07-16, 12:36
Bannlyst
Citat:

/I

Hehe, nej du så billiga är dem inte.

I en av mina bostadsköer, SKB, ligger det ute en 3a just nu på 70kvm i Hammarby Sjöstad.. Den kostar drygt 9 000 i hyra. Plus en insats på 190 000, helt jävla sjukt.

Edit:

Tycker också det är väldigt sterilt och livlöst där. Det är dock jävligt häftigt, otroligt rent osv. Men ja, vi får se hur det ut som säg 10-15 år. Kommer ju likna vilket betongghetto som helst.

Man sa väl lite samma sak om miljoprogrammen och de förorterna man byggde upp på 70-talet. "Kolla vilka vackra, fräsha och ljusa bostäder och centrum! Stora öppna, rena och funktionella ytor med närhet till det mesta!" osv osv.
Senast redigerad av stockbroker 2009-07-16 kl. 12:41.
Citera
2009-07-16, 13:04
Medlem
Bara ett mongo tror det blir ett nytt rinkeby men visst kan det förlora i popularitet. Jag tror det har tappat lite mer i pris för BR jämfört med närliggande områden.

Jag gillar området men skulle inte vilja bo där då det inte är inbott och för tråkigt.
Citera
2009-07-16, 13:05
Medlem
snurreskvätts avatar
Det är för att folk som kan slanta upp 12 papp i månaden på sitt boende snart inser att det är ekonomiskt vansinne att hyra sin lägenhet.

Har fö två vänner som bor där och de verkar trivas riktigt bra.
Citera
2009-07-16, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snurreskvätt
Det är för att folk som kan slanta upp 12 papp i månaden på sitt boende snart inser att det är ekonomiskt vansinne att hyra sin lägenhet.

Har fö två vänner som bor där och de verkar trivas riktigt bra.

Ja, jag fattar det inte. Kolla vad 12 papp omgjort i räntor motsvarar för jättelån :s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in