2009-07-16, 13:50
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Ja, jag fattar det inte. Kolla vad 12 papp omgjort i räntor motsvarar för jättelån :s
Och ja i höstas när räntorna var på normala 5% så var det lägre månadskostnad att hyra lägenhet.
Citera
2009-07-16, 13:52
Medlem
sommarlovs avatar
Bor i Hammarby Sjöstad, helt ok, lite dyrt boende.
Konsum här är dyrare än NK, har jag hört.
Bra kommunaltrafik, bra bilvägar direkt i i stan eller ut på motorvägarna.
Vettiga grannar, det verkar vara självsanerande med dyrt boende...
Citera
2009-07-16, 15:39
Avslutad
Hur små är de minsta hyresettorna därute i Sjöstaden och hur mycket ligger hyran på?
Citera
2009-07-16, 16:00
Medlem
re

Anledningen till att det är många som vill byta lägenheter i Sjöstaden tror jag beror på att det är så kort kötid (jag har stått i 4,5 år nu och hamnar på plats 10-30).

Folk skaffar tex en 3a i Sjöstaden och hoppas sedan att någon dum jävel vill byta sin 1a på söder mot denna
Citera
2009-07-16, 16:09
Medlem
ariers avatar
Det som inte många vet om men som skanska och ncc tystar ner är att man har putsat husen efter EU direktiv och inte enligt svensk standard. Så putsen är ca 3 cm och den kommer att börja vittra sönder om 5 år.
Citera
2009-07-16, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Och ja i höstas när räntorna var på normala 5% så var det lägre månadskostnad att hyra lägenhet.

BS, inte i sjöstaden iallafall.

Vidare undrar jag varför alla nybyggen ska präglas av sån otrolig lyx. Balkongerna är ju helt jävla enorma, lägenheterna stora och standarden väldigt hög. Varför? Det måste ju finnas en stor efterfrågan på "billiga" nybyggen också. Säg mindre 1or utan balkong.
Citera
2009-07-16, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det som inte många vet om men som skanska och ncc tystar ner är att man har putsat husen efter EU direktiv och inte enligt svensk standard. Så putsen är ca 3 cm och den kommer att börja vittra sönder om 5 år.

haha fuskbyggen is the shit, skulle inte förvåna mig om det är sant heller.
Citera
2009-07-16, 16:14
Medlem
skit_i_dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Hur små är de minsta hyresettorna därute i Sjöstaden och hur mycket ligger hyran på?
Har sett ett par ettor på strax över 30kvm för runt 4500:-/mån. Skulle gissa att det inte finns så många (om ens några) ännu mindre lägenheter i området.
Citera
2009-07-16, 16:22
Bannlyst
Kollade genom lite exempel på lägenheter i sjöstaden som SKB förvärvar.

Storlek: 5 rum och kök
Våning: 5:e våningen
Yta: 132 m²
Totalhyra: 14 991 kr/månad

Storlek: 2 rum och kök
Våning: 2:a våningen
Yta: 65 m²
Totalhyra: 7 738 kr/månad

Av 116 lägenheter fanns bara 2st 1or.

Storlek: 1 rum och kök
Våning: 1:a våningen
Yta: 32 m²
Totalhyra: 4 571 kr/månad

Sen tillkommer det en ganska stor insats till varje lägenhet, för en 3-4a ligger insatsen på ca 200 000.
Citera
2009-07-16, 16:25
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Tycker det börjar synas redan.

Var till sjöstaden för första (och förhoppningsvis sist) gången i våras och åt på någon krog nere vid Lumabryggan.

Fick fan i mig en chock.
Hade föreställt mig något lite flashigare, men hela skiten var ju bara ett stort miljon-projekt.
Om ett par årtionden när husen blir lite skabbigare, så kommer det att vara det värsta WT-getto vi någonsin skådat.

Fanns inte ens ett bolag i det som skulle föreställa centrum.
Citera
2009-07-16, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skit_i_det
Har sett ett par ettor på strax över 30kvm för runt 4500:-/mån. Skulle gissa att det inte finns så många (om ens några) ännu mindre lägenheter i området.

Där ser man. Trodde faktiskt att det skulle vara betydligt dyrare...
Citera
2009-07-16, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Där ser man. Trodde faktiskt att det skulle vara betydligt dyrare...

Jämför med vad "övriga" ettor kostar så är det rätt stor skillnad. Kanske inte i rena pengar, men procentuellt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in