Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-27, 11:54
  #13
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
När man röker kött i rökkåta så eldar man däremot med öppen eld. Men då handlar det om långa röktider och liten eld med lite fuktig ved som inte brinner så bra och ryker ordentligt.

Tända på morgonen, dricka öl, vänta, vänta, lägg på mera ved lite då och då, så är det klart på kvällen. Men det går många öl...


.
ungefär så tänker jag mig göra i min rökbastu plus att man kan basta sen o dricka mer öl
Citera
2010-07-15, 17:17
  #14
Medlem
Bumpar lite... Finns det något enkelt att bygga, som man kan ta med tex i en båt (ska inte röka fisken på båten, såklart)?
Citera
2010-07-15, 18:38
  #15
Medlem
Vid min gamla sommarstuga hade vi en rök. Visserligen byggd lite med overkill...


Den var byggd på en gjuten platta med rökeriet som var ett ca 2 meter högt cementrör med diametern 75 cm (typ vägtrumma). Eldstaden var liggande mot det stående röret som fått ett hål hackat i nederkant.

I detta rökte vi allt från abborre, gädda, gös, ål, sutare, torsk mm även stora skinkor slank ner där, det gillade inte man som barn, den röktes runt ett dygn, al ved, enris, enved, den som råkade gå förbi röken skulle kolla att den gick som den skulle! sedan skulle ved och ris fram, gissa vem f*n som åkte på det!
Barnarbete skulle jag kalla det!!!!!!

Men den som har fått smaka en skinka av storlek 3-4 kg rökt som detta, den vill ha mer!!!!!


(Vi frös in julskinkor och rökte på sommaren)
Citera
2010-07-26, 23:17
  #16
Medlem
Btw, kan man röka grill/kok/chorizo-korv och få den att smaka ungefär som ölkorv?
Citera
2010-07-26, 23:39
  #17
Medlem
serbers avatar
Jag har fått höra myten om att man inte kan röka kött och fisk under samma tak.
En säger att det har han hört men grannen kör fisk/kyckling/nöt och andra säger att man måste rengöra röken innan.

Nå vad är sanningen? har en stor rök på landet som endast kör fisk men kött hade ju inte varit helt fel.
Citera
2010-07-27, 00:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Ska du inte röka mycket så lägg bricketter på botten av din grill, tänd dem och vänta på glöd. Lägg önskat, och fuktat, rökspån i en alu-form (eller dubbla för säkerhets skull) och lägg formen på glöden. Det du vill röka läggs på grillgallret och så på med locket. Du kan inte röka en gris på detta vis, men ett par abborrar går bra. Får du plats och vill, så lägg dit två alu-formar med spån.

Funkar bra och rymmer (beroende på grill) oftast mer än små rökar som går att köpa.
Citera
2010-07-27, 06:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Jag har fått höra myten om att man inte kan röka kött och fisk under samma tak.
En säger att det har han hört men grannen kör fisk/kyckling/nöt och andra säger att man måste rengöra röken innan.

Nå vad är sanningen? har en stor rök på landet som endast kör fisk men kött hade ju inte varit helt fel.

Gör du som grannen.

I värsta fall kan du väl elda röken tom ett tag om du är rädd för att det ska smaka fisk. Men det tror jag inte att det gör ändå.

.
Citera
2010-09-10, 20:50
  #20
Medlem
Kuivakangass avatar
Offtopic eftersom detta handlade om att bygga eget..

..men innan ni plöjer ner alltför mycket tid och pengar i olika projekt, överväg denna

http://www.jula.se/lokomotivgrill-131542
Citera
2010-09-10, 20:54
  #21
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokkocze
Jag har fått för mig att jag ska bygga en varmrök ute hos min syster så att jag kan röka fisk som vi drar upp i sjön och även kött i olika former (Ölkorv!)

Tänkte börja med något simpelt så att jag slipper bygga för mycket i år (Har lite annat på gång också), men jag hittar inte några ritningar på simpla varmrökar.

Efter lite sökande här på flashback hittade jag inte heller något, Så om någon har ritningar eller förslag på simpla ritningar så får ni väldigt gärna dela med er!

Hoppas att tråden passar in här i jakt och fiske-forumet (Ursäkta om inlägget är lite förvirrande, jag är lite trött)

Går ju också att köpa en. Weber gör väldigt bra modeller, här är den mindre modellen som är 47cm i diameter, finns en 57a också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455538

Denna slår också jularöken med hästlängder, mycket enklare att använda. Sånadära offset-rök så brukar vara så omständiga att ta använda. Bullettypen är den bästa allround rökdesignen.
Citera
2010-09-11, 06:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
Offtopic eftersom detta handlade om att bygga eget..

..men innan ni plöjer ner alltför mycket tid och pengar i olika projekt, överväg denna

http://www.jula.se/lokomotivgrill-131542

Funkar nog bra, men kvaliteten på billiga grillar är inte kul. Man får handskas med som om allt är gjort av foliepapper och det behöver bara regna ett par gånger så rostar dom sönder...

Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Går ju också att köpa en. Weber gör väldigt bra modeller, här är den mindre modellen som är 47cm i diameter, finns en 57a också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455538

Denna slår också jularöken med hästlängder, mycket enklare att använda. Sånadära offset-rök så brukar vara så omständiga att ta använda. Bullettypen är den bästa allround rökdesignen.

Weber är grillarnas Mercedes och kostar därefter.

Jag föredrar fortfarande tomfat som man ställer ovanpå lite murstensblock och eldar under.

.
Citera
2010-09-14, 09:34
  #23
Medlem
Fader Jacks avatar
Ska mura en rök nästa sommar om jag har tid. Tänkte nått som ser ut som ett överdimensionerat shacktorn.
Citera
2010-09-18, 00:12
  #24
Medlem
Gör såhär, fast använd inte ett sånt rör pga risk för zinkfeber. Vi bytte ut det mot ett rostfritt!:

http://img94.imageshack.us/img94/5665/img9654copy.jpg

Resultat:

http://img842.imageshack.us/img842/9026/img9838i.jpg



Glödbädd, sen färsk Alved och färskt enris på de! 60-80 grader! Glöm ej heller att låta dem ligga saltade innan! Lycka till!
__________________
Senast redigerad av PojkenMedKepsen 2010-09-18 kl. 00:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback